zand

Gestart door christophev, 01 april 2005, 18:21:34 PM

christophev

Voor mijn baan zou ik graag zwarte grond gebruiken.  Maar als ik hem laat drogen om hem te gebruiken op mijn baan,dan verkleurt hij helemaal naar een licht bruine variant met witte korrels er tussen.  Ik het het al gebrobeert met tuinaarde en met klei grond, die heeft al een betere struktuur, maar zeker niet de gewenste kleur

Gerolf

Waarom zwarte grond? Wat wil je immiteren?
Als het gaat om steenkool of zo: neem dan gewoon steenkoolstof...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

christophev

nee het is voor zwarte grond zelf.

kasteel

heb je al eens geprobeerd met het drogen van gebruikte koffie drab.
Geeft een realistisch beeld van pas geploeg land.
groetjes Jan

guy holbrecht

Toch zou ik opteren voor gewone tuinaarde. Als je deze laat drogen wordt die inderdaad lichter van kleur. Als je de gedroogde grond echter mengt met houtlijm, onverdund, en goed roert tot een stevig papje, kan je deze met een spatel of stijve verforstel op je modelbaan openwrijven. Op het eerste zicht ziet het er niet goed uit, de blinkende schijn van de lijm. Na drogen krijg je echter een perfecte grondlaag en bovendien nog vrij donker van kleur. Al meerdere keren toegepast en nog steeds tevreden over het resultaat.
Guy

bartie

Hallo,

Als je tuinaarde (of potgrond) wil gebruiken op je modelbaan, dien je dan niet eerst deze aarde in een oven te steken (boven de 100?) om alle leven dat er in zit te vernietigen zodat dit de houtconstructie niet kan aantasten? Of is door het gebruik van de houtlijm alles al dood? (Dit laatste betwijfel ik toch)

Groetjes Bart.

guy holbrecht

Opwarmen in de oven kan, maar is niet echt nodig. Het zand is na aanbrengen en uitdrogen steenhard, zodat je geen schrik moet hebben op 'leven'. Wel even aan toevoegen dat na het drogen het zand nog dient gezeefd te worden. Hiervoor gebruik je best het kleinste zeefje uit de keuken. Daardoor blijven alle zaadjes die er misschien nog zouden in zitten achter in de zeef.
Guy