Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Todtmoos

Gestart door stoomloc, 17 juli 2008, 13:03:38 PM

doomslu

Op verzoek van Wim is dit draadje verplaatst naar deze rubriek.
De baan kreeg ondertussen een naam: Todtmoos. Leg eens uit, Wim?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stoomloc

citaat:
Geplaatst door doomslu

Op verzoek van Wim is dit draadje verplaatst naar deze rubriek.
De baan kreeg ondertussen een naam: Todtmoos. Leg eens uit, Wim?


Bedankt om het onderwerp te verplaatsen en de titel aan te passen.[:)]

Wel de naam Todtmoos is een dorp in het Zwarte Woud in Duitsland. Dit was een vakantiebestemming die een diepe indruk op mij heeft nagelaten vooral qua natuur. [:0]Mijn vrouw en ik konden er gerust samen met de hond een volledige dag in de bossen gaan wandelen om te genieten van de rust zonder echt veel volk tegen te komen. Het is zeker niet de bedoeling om Todtmoos in model na te bouwen, maar misschien hier en daar wel een paar elementen in te verwerken. Dat zien we nog wel. Het is vooral de bedoeling om plezier en ontspanning te hebben bij het bouwen en het zien rijden van mijn modeltreinen.

Groeten,

Wim

stoomloc

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem : Zoals jullie kunnen zien op de foto's van de dubbele sporige railspiraal is er al een eerste aanzet gemaakt om de railspiraal dicht te leggen. Op deze ronde plateau komt een ringlocloods, een draaischijf ea. Indien ik de railspiraal volledig dicht maak, dan kan ik niet meer aan de achterste sporen. Dus ik zou een systeem onder de binnenste cirkel willen maken ? la Jacques Leplat. In ??n van MSM-nummers heeft hij een uitleg gedaan om een stuk van het landschap omhoog te zetten met buizen.

Nu ik wil ook zoiets bouwen, maar dan moet het deel dat omhoog kan ook kunnen draaien. Ik dacht om 2 ronde buizen in elkaar te gebruiken en dan het stuk omhoog te duwen tot een bepaalde hoogte, dan in de buitenste buis een spil te steken, waarop de binnenste buis rust, zodat dit stuk op hoogte blijft en naar de buitenkant kan draaien.
De doorsnede van de ronde plaat bedraagt ongeveer 120 cm en is gemaakt van multiplex met een dikte van 12 mm.

Wat zouden jullie gebruiken om ervoor te zorgen dat de plaat in exact dezelfde positie terugkomt en de sporen weer recht tegenover elkaar komen te liggen.

Graag jullie mening.

Groeten,

Wim

Gerolf

Ik heb zoiets gemaakt. Een toegangsluik is met ??n buis omhoog te duwen. De buis zelf kan op een hoogte geblokkeerd worden, en draait in buishouders.
Ik heb er stalen buizen voor gebruikt, zoals die in de verwarmingssector gebruikt worden.
Op mijn website zie je het een beetje:
http://meb.gerolf.be/debouw/onderbouw/nstad.htm
De kwaliteit van de foto's is niet fameus, ze werden met een webcam gemaakt [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomloc

Bedankt Gerolf,

Je bedoelt koperen buizen veronderstel ik ?

Groeten,

Wim

Paulogic

Een geheim luik. Aha... zijn kluis zal daar staan[:D]
mvg,
Paul(ogic)

Gerolf

Nee, Wim. Stalen buizen. 3/4 inch, dacht ik. Met schroefkoppelingen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomloc

Paul, een geheim luik zeer zeker, maar waarvoor ? [:D]


Gerolf, stalen buizen zijn inderdaad beter aangezien de ringlocloods en bijhorende items op die plaat geplaatst worden.

In mijn schaduwstation is de kerstsfeer onder de treinen. [8D] Foto's volgen.

Momenteel bezig met het leggen van de sporen van het station om te zien hoe het sporenplan in de werkelijkheid overkomt.

Groeten,

Wim

stoomloc

Zoals beloofd een foto van het schaduwstation in kerstsfeer. Lichtslang gebruikt voor verlichting in het schaduwstation. Moet nu wel toegeven op de foto is de sfeer minder dan in het echt.




Dubbele railspiraal krijgt overdekking met uitneembaar stuk.


Begin bouw ringlokloods geplaatst op het uitneembare plaat





Begin van het leggen kurk als belastbed op de bovenste sporen van de railspiraal. Nadien worden deze nog ingestrooid met belaststeentjes.


groeten,

Wim

ERVIN

Dat begint er al zeer mooi uit te zien h?.
Ik blijf dit volgen.[;)]

dirkkerckhofs

Heel goed idee van die verwijderbare plaat bovenaan je klimspiraal en goed gevonden en gepland om dan daar je ringlocloods op te zetten!

gjvdz

Mijn aandacht heb je [8D]
Mvg Giel-Jan

stoomloc

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Van zodra er meer te zien is, zal ik nog wel foto's plaatsen.

Bij het item 'ooit zal het klaar zijn volg ik ook wel de banen, al geef ik niet altijd een reactie. Er zijn zeer zeker prachtige grote en kleine banen bij.

We doen voort. Het volgende is beddingen van kurk leggen en dan ballasten. De ringlocloods wordt verder gebouwd en moet nog geschilderd worden. De verf is besteld maar nog niet in mijn bezit.

groeten Wim

stoomloc

Na het Krokusverlof weer een update. In het Krokusverlof een beetje kunnen werken aan mijn baan.

Een paar sfeerbeelden

Aan het station doorgaande sporen gelegd zodat de treinen volledig rond konden rijden.


Ringlocloods muren volledig gebouwd en een deel in de verf gezet, binnen en buiten




Aan de tunnelingang onder de ringlocloods wordt ook gewerkt. De binnenkant van de tunnelingang wordt gevormd, maar niet zonder problemen. Ik zoek nog de geschikte oplossing. Komt in zicht.

De BR50 doet zijn rondjes om te zien of er geen aanpassingen aan de muren en/of tunnelingang dienen te gebeuren.

Muurwanden zijn geen verdoken reclamepanelen.



Eentje verloren gereden ?


In het BW wordt hard gewerkt om de nodige voorzieningen te maken voor de afhandeling van stoomlocomotieven.



Deze loods gaat gebruikt worden voor herstellingen en onderhoud van locs. Ik twijfelde waar ik de loods zou zetten links of rechts van de sporen, maar ik denk links zodanig dat ik de andere kant nog een compressorhuis, een watertoren en een tankplaats voor diesels kan zetten.


Ook de sporen werden aan het station gelegd




Groeten,

Wim

bollen neus

Hallo kroket moet er nog zand zijn, toffe baan in wording, knap ![:)]