Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Todtmoos

Gestart door stoomloc, 17 juli 2008, 13:03:38 PM

itchy

Dag Wim dat ziet er veeeeelbelovend uit !!!
Een vraagje: op de 8e foto zie ik drie wissels achter elkaar gelegd. Kan je hier niet beter ??n wissel en ??n kruiswissel leggen? Het is maar een idee h?.
Steven
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Gerolf

Knap gebouwd, Wim. 't Ziet er veelbelovend uit [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomloc

citaat:
Geplaatst door itchy

Dag Wim dat ziet er veeeeelbelovend uit !!!
Een vraagje: op de 8e foto zie ik drie wissels achter elkaar gelegd. Kan je hier niet beter ??n wissel en ??n kruiswissel leggen? Het is maar een idee h?.
Steven


Hallo Steven,

Daar zou ik beter een kruiswissel kunnen leggen indien ik vanaf het linkse spoor weer op het hoofdspoor wil geraken. Maar dit is niet de bedoeling. De bedoeling is dat een trein met als lading gezaagde balken en planken het hoofdspoor verlaat om naast het hoofdspoor tot stilstand te komen. Op het zichtbare gedeelte zal een exact dezelfde trein met een lading van boomstammen de houtzagerij binnenrijden. Via een verborgen spoor en via de kleine railspiraal rijdt deze trein naar het lagergelegen spoor. De trein komt op het rechtse spoor voor de eerste wissel tot stilstand. De trein met de lading gezaagd hout rijdt achteruit op de railspiraal naar boven om dan terug uit de houtzagerij te rijden.

Dus op het zichtbare deel lijkt het alsof een trein met boomstammen de houtzagerij binnenrijdt en dezelfde trein met gezaagd hout terug achteruit buitenrijdt.[:)]

Mvg

Wim

stoomloc

Allemaal bedankt voor reacties.
Van zodra ik weer een beetje vorderingen heb, laat ik deze hier wel zien.

Groeten

Wim

itchy

Dat is een doordachte uitleg waar ik niks aan toe te voegen heb! [:)]
Succes nog met de bouwwerken
citaat:
Geplaatst door stoomloc

citaat:
Geplaatst door itchy

Dag Wim dat ziet er veeeeelbelovend uit !!!
Een vraagje: op de 8e foto zie ik drie wissels achter elkaar gelegd. Kan je hier niet beter ??n wissel en ??n kruiswissel leggen? Het is maar een idee h?.
Steven


Hallo Steven,

Daar zou ik beter een kruiswissel kunnen leggen indien ik vanaf het linkse spoor weer op het hoofdspoor wil geraken. Maar dit is niet de bedoeling. De bedoeling is dat een trein met als lading gezaagde balken en planken het hoofdspoor verlaat om naast het hoofdspoor tot stilstand te komen. Op het zichtbare gedeelte zal een exact dezelfde trein met een lading van boomstammen de houtzagerij binnenrijden. Via een verborgen spoor en via de kleine railspiraal rijdt deze trein naar het lagergelegen spoor. De trein komt op het rechtse spoor voor de eerste wissel tot stilstand. De trein met de lading gezaagd hout rijdt achteruit op de railspiraal naar boven om dan terug uit de houtzagerij te rijden.

Dus op het zichtbare deel lijkt het alsof een trein met boomstammen de houtzagerij binnenrijdt en dezelfde trein met gezaagd hout terug achteruit buitenrijdt.[:)]

Mvg

Wim

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

stoomloc

citaat:
Geplaatst door itchy

Dat is een doordachte uitleg waar ik niks aan toe te voegen heb! [:)]
Succes nog met de bouwwerken
citaat:
Geplaatst door stoomloc

CiteerGeplaatst door itchy

Dag Wim dat ziet er veeeeelbelovend uit !!!
Een vraagje: op de 8e foto zie ik drie wissels achter elkaar gelegd. Kan je hier niet beter ??n wissel en ??n kruiswissel leggen? Het is maar een idee h?.
Steven


Hallo Steven,

Daar zou ik beter een kruiswissel kunnen leggen indien ik vanaf het linkse spoor weer op het hoofdspoor wil geraken. Maar dit is niet de bedoeling. De bedoeling is dat een trein met als lading gezaagde balken en planken het hoofdspoor verlaat om naast het hoofdspoor tot stilstand te komen. Op het zichtbare gedeelte zal een exact dezelfde trein met een lading van boomstammen de houtzagerij binnenrijden. Via een verborgen spoor en via de kleine railspiraal rijdt deze trein naar het lagergelegen spoor. De trein komt op het rechtse spoor voor de eerste wissel tot stilstand. De trein met de lading gezaagd hout rijdt achteruit op de railspiraal naar boven om dan terug uit de houtzagerij te rijden.

Dus op het zichtbare deel lijkt het alsof een trein met boomstammen de houtzagerij binnenrijdt en dezelfde trein met gezaagd hout terug achteruit buitenrijdt.[:)]

Mvg

Wim


Inderdaad Steven er is heel wat over nagedacht, maar ik besef wel dat ik nog problemen zal tegenkomen waar ik niet bij stil gestaan heb. Die problemen zal ik dan wel oplossen, hoop ik.

Wim

mahtoska1

Hallo Wim,

citaat:
(uit ander draadje)We spreken na Nieuwjaar wel eens af.



Dat zullen we zeker eens doen.

Als ik de foto's van je baan bekijk, ben je al goed opgeschoten. Het ziet er zeer indrukwekkend uit en goed gemaakt. (wat een ruimte!)


De beste Z groeten,

Pieter

stoomloc

Het is nu weer een tijdje geleden dat ik in dit item nog iets geplaatst heb. Ik had geschreven dat ik in 2010 mijn dubbelsporige railspiraal zou maken en heb dit ook gedaan.

Railspiraal


railspiraal gezien vanop de zijkant


overzicht baan


verdere afwerking railspiraal




De vorderingen gaan langzaam voort. Ik hoop tegen het einde van het jaar de railspiraal in ruwbouw af te hebben.

Groeten,

Wim

amest

Dat ziet er goed uit. Wat is je diameter?
groeten,

Arvid

stoomloc

citaat:
Geplaatst door amest

Dat ziet er goed uit. Wat is je diameter?



Hallo Arvid,

De diameter van mijn dubbele railspiraal is 150cm

Mvg

Wim

centauri167

Ziet er echt al heel beloftevol uit.
Een kleine opmerking echter, gaat het onderste gedeelte nog goed handelbaar zijn moest er eens iets mislopen, het lijkt me allemaal nogal compact.

stoomloc

citaat:
Geplaatst door centauri167

Ziet er echt al heel beloftevol uit.
Een kleine opmerking echter, gaat het onderste gedeelte nog goed handelbaar zijn moest er eens iets mislopen, het lijkt me allemaal nogal compact.



Hallo Paul,

bedankt voor de reactie. Bij het schaduwstation heb ik een 24cm ruimte tussen het onderste spoor en het onderste van de steunlatten. Ik kan in het schaduwstation langs onder aan de sporen omdat de er enkel onder de sporen een plaat voorzien is.

In de dubbele railspiraal kan ik vanaf het midden aan alle sporen aan. Nu kan ik nog rechtstaan in de railspiraal, maar vanaf het moment dat deze wordt afgedekt met een plaat gaat dit niet meer.

Mvg

Wim

centauri167

citaat:
Geplaatst door stoomloc

citaat:
Geplaatst door centauri167

Ziet er echt al heel beloftevol uit.
Een kleine opmerking echter, gaat het onderste gedeelte nog goed handelbaar zijn moest er eens iets mislopen, het lijkt me allemaal nogal compact.



Hallo Paul,

bedankt voor de reactie. Bij het schaduwstation heb ik een 24cm ruimte tussen het onderste spoor en het onderste van de steunlatten. Ik kan in het schaduwstation langs onder aan de sporen omdat de er enkel onder de sporen een plaat voorzien is.

In de dubbele railspiraal kan ik vanaf het midden aan alle sporen aan. Nu kan ik nog rechtstaan in de railspiraal, maar vanaf het moment dat deze wordt afgedekt met een plaat gaat dit niet meer.

Mvg

Wim



Wel, hoop dat het in de toekomst zeker geen problemen zal opleveren als je er niet meer in kan en dat je in de nabije toekomst nog eens wat foto's plaatst, ziet er echt goed uit.

railman56

ik zie hier op het forum de laatste tijd veel grote banen in opbouw en de meeste zien er toch wel goed uit. nog veel werk voor de boeg maar dat mag de pret niet bederven. nog veel plezier.
vraagje: met wat zijn je rails vastgemaakt in je klimspiraal?
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

stoomloc

citaat:
Geplaatst door railman56

ik zie hier op het forum de laatste tijd veel grote banen in opbouw en de meeste zien er toch wel goed uit. nog veel werk voor de boeg maar dat mag de pret niet bederven. nog veel plezier.
vraagje: met wat zijn je rails vastgemaakt in je klimspiraal?
marc



Bedankt Marc[:)]

De rails die nog niet zijn vastgemaakt worden voorlopig vastgehouden met vijs en rondel. De rails die vastliggen zijn vastgemaakt op bepaalde punten met een streepje siliconen onder een dwarsligger. De sporen op de railspiraal zijn van Roco code 100 en het zichtbare deel wordt vervangen door Tillig code 83.

Mvg

Wim