Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Todtmoos

Gestart door stoomloc, 17 juli 2008, 13:03:38 PM

stoomloc

Peter en Leon,
Bedankt om mijn spoorplan aanschouwlijk te maken

Wim

stoomloc

Bedankt voor jullie reacties.

Michiel
Ik rij inderdaad Duits, vergeten te vermelden[:I]. Het is wel de bedoeling om onderhoudssporen vanaf het station naar de loods te voorzien met kolenkraan, slakkenput, watertoren, bezandingsinstallatie en nog veel meer. Dit is evenwel op het plan nog niet uitgetekend, maar dat komt in de toekomst wel. Mijn loods ga ik wel verschuiven meer naar de voorkant van mijn baan, want als een loc dienst weigert die in de loods staat kan ik er niet bij. In mijn station is de ene helft van de andere gescheiden, ik heb voorlopig geen oversteek voor de locs voorzien (dit kan nog veranderen). Zou jij dit wel doen?
Je schrijft dat mijn voorziene loods niet bij mijn thema past, kan je dit even verduidelijken.

Gerolf,Rian en Leon
Er is inderdaad een probleem om de daling onder de loods tot een goed einde te brengen. Maar ik dacht om de loods een beetje meer naar de voorkant te brengen en de sporen naar de loods licht omhoog te laten lopen. Kan het licht hellend van de onderhoudssporen plaatsen ook een oplossing zijn? Of is het beter zoals Gerolf aangaf om de loods een beetje op de schuiven en de sporen achter de loods te laten dalen.

Groeten

Wim

Gerolf

Sporen waar je materieel opstelt zou ik nooit hellend plaatsen.
Een helling heeft immers een functie (hoger of lager geraken).
Op een hellend spoor wordt nooit materieel gestald, want het zou spontaan kunnen wegbollen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomloc

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Sporen waar je materieel opstelt zou ik nooit hellend plaatsen.
Een helling heeft immers een functie (hoger of lager geraken).
Op een hellend spoor wordt nooit materieel gestald, want het zou spontaan kunnen wegbollen.


Gerolf,
Dan blijft de eerste mogelijkheid die je voorstelde nog over, dit is wel niet voor direct. Nu ben ik bezig met mijn eerste schaduwstation.
Zal binnenkort een paar foto's trachten te posten van de onderbouw van mijn eerste schaduwstation.

Wim

Michiel

Nog een mogelijkheid zou zijn om een oplopend toegangspoor naar het depot aan te leggen. Het hoofdspoor daalt een halve hoogte, en het depot ligt een halve hoogte hoger. Je zal dan wel zagzaggend het depot in en uit moeten rijden, maar dat lijkt me wel een bijkomende scharme hebben.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stoomloc

citaat:
Geplaatst door Saraan

Nog een mogelijkheid zou zijn om een oplopend toegangspoor naar het depot aan te leggen. Het hoofdspoor daalt een halve hoogte, en het depot ligt een halve hoogte hoger. Je zal dan wel zagzaggend het depot in en uit moeten rijden, maar dat lijkt me wel een bijkomende scharme hebben.

groeten,


Michiel
In een vorig antwoord had ik ook zoiets voorgesteld. Maar dit zouden dan de onderhoudssporen zijn die dan een beetje omhoog zouden lopen. Is het dit wat je bedoeld of zie jij het nog anders ? Alle reacties zijn welkom om tot een passende oplossing te komen.

Ik wil nog even terugkomen op een reactie van jou nl. mijn voorziene loods past niet bij mijn thema. Kan je even nog verduidelijken ?

Wim

stoomloc

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Sporen waar je materieel opstelt zou ik nooit hellend plaatsen.
Een helling heeft immers een functie (hoger of lager geraken).
Op een hellend spoor wordt nooit materieel gestald, want het zou spontaan kunnen wegbollen.


Gerolf
Onderhoudssporen, waar enkel locomotieven onderhoud krijgen, misschien kan ik deze dan wel hellend maken aangezien locomotieven niet kunnen wegbollen ? Misschien zijn er nog andere reden om deze onderhoudssporen niet zachtjes te laten stijgen zoals misschien het visuele aspect.

Wim

Michiel

In verband met je loods, vind ik dat de loods erg groot is voor de scene dat je uitbeeld. Een houtzagerij met houtoverslag en nabijgelegen regionaal station heeft niet zo'n groot depot met loods nodig.

Langs de andere kant, als ik aan het Belgische Jemelle denk... Een regionaal staionnetje met houtoverslag en steengroeve met een vrij groot depot en ateliers voor herstelling van het materieel. Het zou dus wel kunnen, maar dan moet je je depotfuncties volwaardig uitwerken en uitbreiden. Kortom een hoop bedenkingen...

Betreffende de aansluiting van je depot, dacht ik aan een alternatief, waarbij een spoor uit je station omhoog loopt naast het omlaaglopende hoofdspoor, mogelijk buitenom. Dit spoor mag iets stijler lopen omdat er geen lange slepen naar boven moeten getrokken worden. Alleen maar losse loks en soms een paar kolenwagens, zandtoevoer, slakkenafvoer en materiaalbevorading (voor lampenhuis en dergelijke) Je depot komt dus een paar centimeter hoger te liggen dan je stationsniveau, waardoor het hoofdspoor sneller "ondergronds" kan, en je ruimte spaart voor de uitbeelding van je depot. 't Is maar een idee.

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stoomloc

citaat:
Geplaatst door Saraan

In verband met je loods, vind ik dat de loods erg groot is voor de scene dat je uitbeeld. Een houtzagerij met houtoverslag en nabijgelegen regionaal station heeft niet zo'n groot depot met loods nodig.

Langs de andere kant, als ik aan het Belgische Jemelle denk... Een regionaal staionnetje met houtoverslag en steengroeve met een vrij groot depot en ateliers voor herstelling van het materieel. Het zou dus wel kunnen, maar dan moet je je depotfuncties volwaardig uitwerken en uitbreiden. Kortom een hoop bedenkingen...

Betreffende de aansluiting van je depot, dacht ik aan een alternatief, waarbij een spoor uit je station omhoog loopt naast het omlaaglopende hoofdspoor, mogelijk buitenom. Dit spoor mag iets stijler lopen omdat er geen lange slepen naar boven moeten getrokken worden. Alleen maar losse loks en soms een paar kolenwagens, zandtoevoer, slakkenafvoer en materiaalbevorading (voor lampenhuis en dergelijke) Je depot komt dus een paar centimeter hoger te liggen dan je stationsniveau, waardoor het hoofdspoor sneller "ondergronds" kan, en je ruimte spaart voor de uitbeelding van je depot. 't Is maar een idee.

groeten,


Michiel,
Wat je voorstelt om het depot een beetje hoger te plaatsen en het hoofdtraject vanaf de laatste wissel te laten dalen, was ook mijn idee.
Dat er over mijn depot verder dient nagedacht te worden is duidelijk. Maar dat zal niet voor direct zijn.

Tot binnenkort

Wim

mahtoska1

Hallo Wim,

Je sporenplan vind ik zeer goed omdat het zo sober is (geen gewirwar van sporen). Dat er over de locloods nog dient nagedacht te worden, weet je intussen. Ik wens je veel succes bij de bouw.
Laat de foto's maar komen.

Beste Z groeten,

Pieter

stoomloc

Hallo,

Een beetje verder gewerkt en wat foto's genomen van de onderbouw van het schaduwstation.












Ik heb ondertussen nog een beetje verder kunnen werken. Foto's volgen later wanneer het de moeite is om te tonen.

Groeten,

Wim

Gerolf

Die draadstangen lijken me nogal dicht bij de rails te staan. Al getest met een lange wagen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomloc

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Die draadstangen lijken me nogal dicht bij de rails te staan. Al getest met een lange wagen?


Hallo Gerolf,

Een goede opmerking.[:)] Ik heb dit al getest met een lange personenwagon zonder enig probleem. Momenteel liggen de werken een beetje stil[:(], maar van zodra ik wat tijd heb,[?] zal ik de vooruitgang tonen door een paar foto's te plaatsen.

groeten Wim

stoomloc

Hallo,

Het is nu even geleden dat ik in dit onderwerp nog iets geplaatst heb.
Maar ziehier nog een paar foto's van de vooruitgang.

Leggen van de sporen op een volle plaat in het schaduwstation


Schaduwstation in opbouw


kleine railspiraal verder in opbouw


kleine railspiraal afgewerkt, enkel nog wat sporen vast te leggen


Schaduwstation uit volle plaat gezaagd, wissels aangesloten






Begonnen met bovenbouw










De sporen in het schaduwstation zijn ondertussen gelijmd en de vijzen zijn weggenomen.
Het volgende dat dient te gebeuren is de bouw van een grote dubbelsporige railspiraal. Waarschijnlijk voor 2010.

Ludwig

Hoi Wim, dat ziet er best indrukwekend uit.
Alleen al de ruimte waarover je beschikt is de moeite, ik wou dat ik ook over zo'n vrije ruimte kon beschikken.
Ik ben benieuwd voor het vervolg.
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2