Todtmoos

Gestart door stoomloc, 17 juli 2008, 13:03:38 PM

stoomloc

Hallo,

Momenteel ben ik af en toe bezig met een baanplan uit te tekenen voor een baan in U-vorm die op de zolder gaat komen met het ene been een lengte van 7,30m en de andere zijde van ongeveer 6m en de breedte bedraagt 3m.Op het langste been zou ik een middelgroot station willen bouwen met een aftakking naar een houtzagerij. Bij dit station zou ook een locdepot komen. Op de andere zijde (korte been) zou ik een stuk van een haven willen maken met een zeeschip of een lichter. Zou ik hier ook een station(tje) voorzien of niet ? Ik denk als ik hier ook een station(tje) maak dat je de indruk krijgt dat de trein het middelgroot station buiten rijdt en het andere binnen. Op de beide benen is er een railspiraal voorzien zodat de treinen onder elk been in een schaduwstation kunnen afgelost worden. Ik wil mijn plan hier wel tonen, maar momenteel teken ik dit uit op schaal 1/10 zonder compter. Wat is jullie gedacht of voorstel ivm al dan niet een tweede kleiner station ?

groeten

Wim

doomslu

Als dat plan te groot is om te scannen kan je misschien wel overwegen om het te fotograferen ?

Een plaatje zegt meer dan een hele hoop woorden. [;)]

Ik denk alvast dat je gelijk hebt om geen twee stations te bouwen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Zoals Luc zou ik ook het station(netje) niet bouwen. Gezien de afmetingen heb je met de haven, houtzagerij, lokdepot en schaduwstation al voldoende bestemmingen, rangeeropties en thematiek om er een boeiend geheel van de maken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

adrievans

Misschien een optie om je havengedeelte niet voor zeeschepen maar voor binnenvaart te maken.
Dan kan vanuit je "hoofdstation"een lijntje naar de haven rijden naar een veerboot.
Een zeehaven neemt ook nogal wat plaats in,bijvoorbeeld moet er op zijn minst 1 schip liggen en hoe groot wordt dat op schaal.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

doomslu

MSM 50 als eens her-bekeken ? [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

stoomloc

Bedankt aan allen. Ik ben ook tot dezelfde conclusie gekomen om slechts ??n station te maken.Ik zal MSM 50 zeker nog eens bekijken.
Ik zal binnenkort mijn plan plaatsen om jullie reacties hierover te lezen. Mijn reactie heeft even op zich laten wachten omdat ik even een paar dagen in verlof was.

Groeten

Wim

Gerolf

Enkele dagen vakantie kunnen wonderen doen voor je creativiteit [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stoomloc

Veel creativiteit voor mijn modelbaan zat er niet in aangezien onze 3 kindjes de meeste aandacht opeisten. Maar we komen er wel eens aan toe.

Wim

stoomloc

Hallo,

Ja, het is lang geleden dat ik dit item heb gestart en niet verder uitgewerkt.[:I] Maar nu heb ik toch nog een poging gewaagd om een plan te posten. Ik heb het plan niet met een ontwerpprogramma gemaakt, maar met potlood en gom. De langste lengte is 7m, de kortste 6,4m de breedte van de kamer is 3,1m en de breedte van de spoorbaan is 1,05m. De kleinste spiraal is ongeveer een 1m, de spiraal met het locdepot is 1,4m en de andere spiraal is 1,3m. Het is de bedoeling dat er in het station een aftakspoor naar een houtzagerij gaat. Een loc samen met 2 wagons geladen met boomstammen in een loods rijdt in de houtzagerij. Deze loc rijdt dan verder, maar niet zichtbaar naar het schaduwstation, waar hij afgelost wordt door eenzelfde locsamenstelling, maar met een lading van gezaagd hout ipv boomstammen.
Voor de hoofdlijn is er 1 station en 2 schaduwstations. Het is het de bedoeling dat treinen van het ene schaduwstation naar het andere rijden met een tussenstop in het station. Een trein wordt in het schaduwstation gekeerd zodat hij langs het andere spoor in het station terug binnenrijdt.Trein van A naar B en van B naar A.


http://s436.photobucket.com/albums/qq90/stoomloc_photo/?action=tageditmany

Laat me weten wat jullie ervan vinden.

Groeten,

Wim

PeterC

Wim,
De link werkt niet (niet in FF en niet in IE).  Ik kom steeds op de startpagina van Photobucket!
Een beetje ingekort werk die wel:

http://s436.photobucket.com/albums/qq90/stoomloc_photo

Groetjes, Peter


hobbyist



voila, eventjes gecopieerd

Michiel

Hallo Wim,

Je baanplan zit vol met goede ide?en. Een sober sporenplan met toch een hoop doelgerichte rijmogelijkheden. Ik vind het plan best goed. Het enige wat mij stoort is het ongeloofwaardige depot. Een ringloods is in Belgi? uiterst zeldzaam (enkel Oostkantons dacht ik, maar als je Duits gaat geen probleem natuurlijk), en de omvang past eigenlijk ook niet bij de schaal van je thema. Ik zou het depot eens herzien. Mogelijk de onderhoudssporen (kolen, zand, slakken, water, bevoorrading,...) functioneler uitbreiden, en de loods verkleinen en deels vervangen door openlucht opgestelde loks. Maar dat is mijn smaak. Het is jouw baan, en nogmaals, de algemene opzet vind ik erg goed.

groetjes,

P.S. ik zie nu ook dat de overloopmogelijkheden naar tegenspoor ook iets te beperkt zijn, vooral op het rechter deel, waar beide stationshelften totaal gescheiden zijn.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

hobbyist

Als ik het goed zie vertrek je aan de sporenbundel naar je locloods en naar een spiraal. Juist dat is wat volgens mij niet kan om op die afstand een hoogte verschil te overbruggen. je zou al voor de sporenbundel moeten vertrekken om reeds 7 cm te kunnen zakken onder de locloods door  te kunnen.

conducteur

Indien je enkele sporen van de loods niet gebruikt, kan je nog in de loods dalen, en het gat in waar ze in de loods inrijden verbergen met bruggen, bomen...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Ik zou, zoals eerst gesuggereerd, heel de BW herbekijken.
Achter je loods dalen (de loods ietsje opschuiven) is de eenvoudigste oplossing voor je dalingsprobleem, maar daarmee heb je nog geen natuurgetrouw depot [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw