Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Treinkaartje 4% duurder

Gestart door B-Modelbouw, 16 juli 2008, 17:43:18 PM

B-Modelbouw

Net vernomen ... komend jaar worden de prijzen om met de trein te reizen duurder bij onze noorderburen, en wordt er een prijsstijging van 4% aangekondigd.

Dit zou de treinen stipter doen rijden ... Dit laatste kan ik even niet volgen, maar ja.

boke

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Dit zou de treinen stipter doen rijden ... Dit laatste kan ik even niet volgen, maar ja.



Toch simpel [:I]: treinkaartje duurder = minder reizigers = minder tijdverlies bij haltes = stiptere treinen! [:D][:I][B)]

janjozef

treinen hebben nog nooit zo duur geweest als tegenwoordig en ze hebben nog nooit zo slecht op tijd gereden als tegenwoordig, maar het beste is dat ze nog nooit zulk een goede uitvluchten hadden als tegenwoordig,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Het gaat over de Noorderburen ... daar is het zeker niet beter dan in Belgi?, ?n zijn de tickets duurder.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Ook in Belgie is het toch vrij duur om met de trein te rijden.
Een voorbeeldje: Tot voor een paar jaar koste een ritje Hoboken-Antwerpen met een keykaart (had toe een andere naam) 80 eurocent, nu kost dat 1,60 euro
Met De Lijn koste diezelfde rit met de tram of bus met een rittenkaart 60 eurocent, nu 80 eurocent.
Dus je moet mij niet vertellen dat een treinrit niet veel duurder is geworden. Ze zijn gewoon verdubbeld in prijs op die paar jaar.[:0][:0][:0][:0][:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

tom007

de nmbs zal ook wel opslagen dan van prijs

rgp

Dag,

Peter, je hebt gelijk, maar ALLE transportmiddelen (OK, niet te voet of per fiets) zijn duurder geworden.  Wat was de brandstofkost toen en wat is die nu ?  Wat was de kost per km van je auto toen en nu ?

Ik hou voor de lol al een paar jaar de prijs van de auto bij.
DRIE jaar geleden bedroeg de brandstofkost 1,8 BEF/km, nu 3,2 BEF/km !
De kmkost bedroeg toen 5 BEF/km, nu 9 BEF/km. en dit op basis van een relatief kleine middenklasse en 40000 km/jaar.

Mijn vrouw is overgeschakeld op openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.  Het abonnement kost slechts 70% van de brandstofkost van een kleine auto ! (Neen, echtgenotes van NMBS-werknemers hebben geen voordeel)

Dus, het OV in Belgi? is zeer goedkoop.

Roland

prulleman

Als je vergelijkt met Oost-europa is het toch wreed duur. Ben juist per trein naar Oekra?ne gereisd. Ticketjes zijn daar zo goedkoop dat je het nog niet kunt uitrekenen zonder rekenmachine. En de treinen zijn stipt[8D][8D]

Peter

Als je op verlof gaat naar het Zwarte woud, reis je daar GRATIS met trein, tram en bus in heel "Baden-W?rtenberg", dus van St?ttgart in het noorden tot Basel (CH) in het zuiden, en van Strassbourg (Fr) in het westen tot Ulm in het oosten, dus een oppervlakte groter dan Belgie.In ieder hotel, vakantiewoning e.d. krijg je daarvoor een "Konux" kaart. (een soort reispas dus.
Enige beperking: Geen ICE, IC of EC treinen (wel mits toeslag)
Dat is tenminste toeristische promotie.
Met vriendelijke groeten
Peter

rgp

Dag,

"Prulleman", en wat verdient die O?krainer per maand en wat een Belg ?
Is het treinkaartje dan nog zo goedkoop ?

Peter, je bent een man met wereldkennis: dat je gratis rijdt bestaat niet !  Ofwel heb je het betaald in je hotelkamer ofwel betaalt de Duitse belastingsbetaler het.

Roland

Peter

Roland,

Blijkbaar worden daar andere dingen gesubsideerd dan hier in Belgie, want met diezelfde kaart krijg je bijna overal verminderingen (musea,zetel en kabineliften)
Natuurlijk dat gratis niet bestaat, want iemand betaald er natuurlijk voor, maar dan enkel het Bundesland "Baden-W?rtenberg"
Met vriendelijke groeten
Peter

prulleman

Iedereen neemt er toch de trein. Zelfs verkopers van alles en nog wat verplaatsen zich per trein. De brandstof is er namelijk ook duur geworden. De locals vinden de trein zelf goedkoop, dat wil toch wat zeggen. zij hebben dan ook een echte "nachttreintraditie"[;)] Geen hightech, maar alles perfect onderhouden! Hoe simpeler, hoe beter. Maar je kan het land niet vergelijken met onze situatie. dagelijkse pendel komt er niet echt voor. De trein is om te reizen, wat ze dan ook veel doen[:)] geen low-cost carrier, maar de nachttrein[:p]

janjozef

prulleman, zijt gij wel in oekraine geweest, ik denk dat de vergelijk tussen oekraine en belgi? op geen enkel punt opgaat
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

jakke

citaat:
Geplaatst door Peter

.....In ieder hotel, vakantiewoning e.d. krijg je daarvoor een "Konux" kaart. ......


Toch de puntjes op de i . Niet alle steden ondersteunen het "Konus" systeem.Zie hiervoor bijgaande link : http://www.schwarzwald-tourismus.info/content/view/full/3102

Hausach bv. niet. Hier geldt dan weer het "bonus" systeem volgens bijgaande link : http://www.hausach.de/index.php/content/view/full/27372

Echter, de logieaanbieder moet een bijdrage betalen . Zoniet... geen gratis transport .
Zie je , gratis gaat de zon op .
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Peter

Ja, het Kinzigtal is altijd een buitenbeentje geweest.
Wij zitten altijd in het Elztal, en die Konux kaart is wel geldig op plaatsen waar ze er geen geven, want wij mogen bv.met de bus van Elzach naar Haslach of Hausach, en van daar (met die Konux kaart) naar Offenburg en zo naar Freiburg en terug met de BSB naar het Elztal.
Dus ook al zijn er gemeenten die ze niet uitgeven, toch zijn ze er geldig.
Wij zijn voor een paar weken vanuit Hausach met die kaart naar Konstanz (Bodensee), en terug gereden (Schwarzwaldbahn)
Met vriendelijke groeten
Peter