Ballast tussen de beide rails

Gestart door ERVIN, 14 juli 2008, 22:01:03 PM

modeltreinbart

En als je je rails nu eens langs de buitenzijde lijmt en als deze vast zitten de middenstukken er uit slijpen met een dremel of eens slijpschijfje dan blijft de afstand toch behouden en dan op vullen met ballast.
Ik weet niet of dit een goed idee is maar kan maar proberen te helpen

Modelspoorse groeten bart
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Peter

Dat was wat ik bedoelde, doch het blijft een nauwkeurig en zenuwslopend werkje. (een grote fles Valium pillen helpt mischien[:D])

Een alternatief zie ik echt niet. Ook dat er een merk met zo'n rails op de markt zou willen komen geloof ik niet echt. Daarvoor is de afzetmarkt gewoon te klein.
Met vriendelijke groeten
Peter

modeltreinbart

Maar Ervin kennende maakt het wel in orde kijk maar naar zijn project
maar ik zie ook geen andere oplossing
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

SuSke

Heb het hierboven reeds aangehaald.
Een wagentje maken waar je een bovenfrees in plaatst ter hoogte van de centerlijn van je spoor.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Stefan Appelmans

Ik ben daarjuist eens gaan zien op een stuk soepele rail Peco code 100, met code 75 moet dat hetzelfde zijn. Had ik dat probleem zou ik zo doen:
Ee stuk plasticard, 3mm dik,  JUIST van de afmeting tussen de twee rails snijen, lengte laat ons zeggen 20 cm, om niet te veel moeten prutsen.
De dwarsliggers van de soepele rail ongeveer middenin doorsnijen.
De twee stukken "omgekeerd" terugplakken op stukjes evergreen 3mm x 0,25 bijvooreeld, (of minder duur zelfgesneden stukjes plasticard)met de hulp van de 20 cm lat hierboven.
Uw midden gedeelte is goed. Eindelijk het buiten gedeelte proper snijen. Hop.
Als er nu zo wissels en kruisingen zijn, is dat meer ingewikkeld natuurlijk...
stefan.

Stefan Appelmans

http://alaf.ibelgique.com/real/reseau/Jf3.jpg .
Op google zegt men dat de wissels en kruisingen meestal in hout gebleven zijn, of beton maar niet bibloc.
En photo van de baan van Jean-Claude, ALAF.
stefan.

ERVIN

Ik heb het ooit eens geprobeert, zoals hieronder te zien is, maar dat was eigenlijk volledig mislukt, het was trouwens ook bijna niet te doen om de sporen mooi zijn plaats te houden, ze begonnen te slingeren, ondanks ze vastgekleefd waren.




martintje

Zei toch dat je het niet mooi recht krijgt uit het losse handje [:D]
Wie zegt dat Ollanders eigenwijs zijn ?? [:D][:D]
maar strooi er nu eens ballast is en werk het af, misschien dat het geslinger minder opvalt, zeker als je het afwerkt met een waasje stof uit de luchtkwast.
Ik vind het er namelijk beter uitzien dan ik verwacht had eerlijk gezegd
Mvg Marty

Decapod

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

http://alaf.ibelgique.com/real/reseau/Jf3.jpg .
Op google zegt men dat de wissels en kruisingen meestal in hout gebleven zijn, of beton maar niet bibloc.
En photo van de baan van Jean-Claude, ALAF.



Euh, Stefan, aan dat fotootje kunnen we niet aan ... 'access forbidden'.
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

krispy

Hoi erwin ,

Heb ge volgend al geprobeerd

Tussen de rails frees of schuur je ongeveer de helft tot 3/4de  van de plastiek biels weg zodat de 2 spoorstaven nog steeds aan elkaar vast zitten , maw niet volledig doorsnijden en het middenstuk weg doen.
Eens de uitholling er is kan men daarover de ballast doen en zou het dunne gedeelte moeten verdwijnen .[?]

Ik ga hetgeen ik zojuist heb neergetypt volgende week eens proberen met een stukje rail.
Of het dan doenbaar is zal ik dan wel ondervinden , maar ik verwacht wel dat het tijdrovend [:(] zaakje gaat zijn.

wordt vervolgd ...
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

Ik zou Suske's suggestie ter harte nemen: een bovenfrees op een wagentje.
Een variant op dat idee: Dremel heeft een tegelsnijder-hulpstuk. De trechtervormige afstandhouder lijkt me te verbouwen (in te vijlen) tot een stuk met twee voren, waarmee je over je rail kan glijden tijdens het frezen.
Uiteraard hoef je maar de helft van de bielzen af te nemen, waardoor je railmat voldoende stevig blijft.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

martintje

Wagentje lijkt me ook geen goed idee.
Je moet toch bepaalde druk op je boven freesgeven om het door het materiaal te laten gaan, en de kans da je het wagentje door zijn hoeven drukt is vrij groot.
Komt bij dat er in de wielasjes wel een speling zit van soms 1 a 2 mm waarop je karretje op de wielassen heen en weer kan schuiven, dus weer afwijking.
Ik vind het alternatief van Gerolf wel erg goed gevonden.
Hierbij hou je een exacte afstand en kan je behoorlijk veel kracht zetten op je bovenfrees, voordat je sporen ook echt naar buiten uit gaan wijken.
Mvg Marty

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door Decapod

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

http://alaf.ibelgique.com/real/reseau/Jf3.jpg .
Op google zegt men dat de wissels en kruisingen meestal in hout gebleven zijn, of beton maar niet bibloc.
En photo van de baan van Jean-Claude, ALAF.



Euh, Stefan, aan dat fotootje kunnen we niet aan ... 'access forbidden'.


Hier is het, ik kon het ook niet meer openen, heb die dan op photobucket geplaatst.
Vrijdag ga ik hem vragen hoe hij dat gemaakt heeft!
stefan.

ERVIN

Mooie foto, ik ben benieuwd hoe hij dat gedaan heeft, hou ons op de hoogte h?.[;)]

doomslu

Ik ben, gelijk den Erwin, ne moderne mens, dus ik vind dat knap ! [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *