Ballast tussen de beide rails

Gestart door ERVIN, 14 juli 2008, 22:01:03 PM

ERVIN

Op onderstaande foto zie je dat er ballast ligt tussen beide rails,zijn er eigenlijk ook rails in model waar je dit ook zo zou kunnen maken??

Is anders wel proper gedaan zo h?.;)

IMGhttp://i24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/grootbedrijf/Afbeelding022.jpg/IMG

doomslu

Gewoon "dichtgieten" tussen de twee beddingen. Dat lukt met elk type modelrail. Bij jouw profi-rails moet dat eenvoudig zijn, die hebben toch een lage bedding ? En bij rails zonder bedding is het nog makkelijker te realiseren. Dit is typisch iets voor stations, denk ik.

Mooie foto trouwens ! Ook leuk voor de modelbouwer : kijk eens hoe het gras rechts de tegels overwoekert !

Met die perrons in een ruime boog lijkt het net een modelbaan.
Ben je zeker dat je deze foto niet op je zolder hebt genomen ? [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

René

Gewoon rails zonder ballast leggen en de ballast later strooien.
Als je bedoeld dat je bij deze rails een deel van de dwarsliggers niet ziet, dan moet je misschien zelf iets aanpassen aan de rails of op zoek naar de exoot in het gamma aan railmateriaal.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Stefan Appelmans

AAh, ja, nu versta ik het!! (tussen de rails...)
Dat zijn beton dwarsliggers. Er zijn er bij Peco, SL-102, maar enkel in code 1OO. Eventueel eens kijken hoe die er uitzien.
stefan.

martintje

Luc, ik denk dat jouw oplossing niet de juiste is.
Als je het op die manier doet krijg je een opstaand hoopje tussen de 2 railstaven, en op de foto zie je dat het gelijk ligt.
Als je niet op Peco over wil gaan is het een lastig klusje.
Je zal hoe je het went of keert een stukje uit je dwarsligger moeten halen.
Zo uit het lose handje moet je echt een kusntenaar zijn, aangezien je elke dwarsligger exact in het midden hetzelfde weg moet halen.
als er een paar dwarsliggers je net 0,5 mm teveel naar links zit, en verderop weer 0.5 teveel naar rechts zit dan waggelt het bielzen aanzicht, terwijlje railstaven recht liggen, lijkt me geen pan.

Als ik het zou willen doen ( en gelukkig wil ik dat niet [:)]) dan zou ik het doen voor het vastlijmen van de sporen.
Kaarsrechte lat van 4 mm hoog met daarop nog een latje die over 1 spoorstaaf valt.
ik zou dan een rond schuurpapiergeval ding van Dremel inkorten tot 5 mm ( als die er standaard niet zou zijn ??)
dan kan je de dremel tegen de bovenste lat houden terwijl je je railstuk tegen het onderste latje drukt.
Je spoor is dan als het goed is kaarsrecht.
En dan bielsje voor bielsje wat materiaal wegschuren, zodat tijdens het ballasten het midden van de bielzen niet meer ziet, en het balast toch recht ligt tov je dwarsliggers.

Simpel toch ?? [:D]
Mvg Marty

SuSke

De gebruikte dwarsliggers zijn het bekende model "bibloc"



De bestaande modelrails zijn zo niet uitgevoerd, zodoende...???

Zelfs de rails met betonnen dwarsliggers van Tillig H0 Elite zijn volgens mij zelfs te dik in het centrale deel.

Moeten we teruggrijpen naar een vroeger reeeds voorgestelde oplossing??

De rails vastleggen zonder bedding en dan trachten met een klein wagentje met een bovenfrees de dwarsliggers een stukje dunner maken en dan pas ballasteren????

Of anders de oplossing van Marty die me net voor is. [;)]

Erwin, een pracht van een uitdaging.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

doomslu

Oeps, ik heb de vraag niet goed gelezen. [:I]
Tussen de rails, inderdaad, dat is iets moeilijker, want dergelijke betonnen dwarsliggers bestaan niet in model.
De oplossing van Marty lijkt me dan inderdaad de beste.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Erwin,
ik zou eens aan Eric Sainte vragen als ik van U was. Van hem heb ik foto's gezien in MSM van dat soort rails, die op zijn baan liggen.
Ikzelf zou opteren voor de betonrails van Roco. Lijm ze eerst vast op je ondergrond op een dunnen MDF plaat. Doe hiervoor enkel lijm op het gedeelte onder de rails. Na het drogen kan je met een cutter of een slijpschijfje de rest er van tussen snijden (slijpen) Na het balasteren zie je die stalen verbindingsstaaf toch niet meer.
Met vriendelijke groeten
Peter

martintje

citaat:
Geplaatst door Peter

Erwin,
ik zou eens aan Eric Sainte vragen als ik van U was. Van hem heb ik foto's gezien in MSM van dat soort rails, die op zijn baan liggen.
Ikzelf zou opteren voor de betonrails van Roco. Lijm ze eerst vast op je ondergrond op een dunnen MDF plaat. Doe hiervoor enkel lijm op het gedeelte onder de rails. Na het drogen kan je met een cutter of een slijpschijfje de rest er van tussen snijden (slijpen) Na het balasteren zie je die stalen verbindingsstaaf toch niet meer.



Peter, wat je nu beschrijft is echt niet te doen, het wordt bij voorbaat lelijk, of je moet een zeer vaste chirurgenhand hebben, en dan is het nog lastig.
Er zit zoveel kracht op een slijpschijfkje dat je nooit alle bielzen mooi recht krijgt gefreesd ten opzichte van elkaar, daar zit hem nu juist de uitdaging.
En als je spoor in een boog ligt lijkt het me helemaal niet meer te doen, of je moet voor elke boog een aparte mal maken, en dan nog lukt het je nooit om de exacte straal te raken van het bestaande spoor
Mvg Marty

adrievans

citaat:
Geplaatst door Peter

Erwin,
ik zou eens aan Eric Sainte vragen als ik van U was. Van hem heb ik foto's gezien in MSM van dat soort rails, die op zijn baan liggen.
Ikzelf zou opteren voor de betonrails van Roco. Lijm ze eerst vast op je ondergrond op een dunnen MDF plaat. Doe hiervoor enkel lijm op het gedeelte onder de rails. Na het drogen kan je met een cutter of een slijpschijfje de rest er van tussen snijden (slijpen) Na het balasteren zie je die stalen verbindingsstaaf toch niet meer.


En hoe gaan we dat dan doen bij kruisingen en wissels.[?]
Denk dat dit inderdaad niet haalbaar is.[V]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

ERVIN

Nee ik denk persoonlijk ook dat het niet haalbaar is, ik heb in het verleden al eens iets geprobeert met het doorzagen van de dwarsliggers, dat is uitgelopen op een sisser, was echt niet te doen, dus we laten dit idee rustig varen, maar mooi is het anders wel.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door adrievans

En hoe gaan we dat dan doen bij kruisingen en wissels.[?]
Denk dat dit inderdaad niet haalbaar is.[V]
Niet, want onder kruisingen en wissels liggen niet van zulke dwarsliggers. Weer een probleem de wereld uit.[8D]


Rochevalien

Dit is volgens mij all??n realiseerbaar als de grote middelen bovengehaald worden-als die al beschikbaar zijn.
Dat zou dan met een mini-bovenfrees moeten gebeuren in kombinatie met een mal waar de spoorlengten doorgeschoven worden.
Nu is zo'n biels niet zo dik dus ik denk niet dat er veel van gaat overblijven[:0] na een frees beurt.
Een andere mogelijkheid is om sporen met betonnen biels uit ??n stuk ,stomweg te gaan verzagen.
Dit moet dan ook weer met een machine gebeuren om een snel en gelijk resultaat te bekomen.Nadien kan je de doorgezaagde sporen m?t de halve biels op hun plaats lijmen.Uiteraard moet je dan railmalletjs gebruiken om de sporen weer op 16.5mm van elkaar te krijgen.
Al bij al lijkt mij dit goed voor een paar meter spoor of voor op een wagon als lading,niet om een hele baan met vol te leggen[;)]

Gerrit

Peter

Marty, je moet natuurlijk geen "slijpschijfkes" met een doormeter van ongeveer 2 centimeter gebruiken.
Proxxon heeft schijfjes in diverse maten. Ikzelf geef de voorkeur aan die van 5 cm. (3 euro voor een pakje van 5 stuks)of Proxxon cirkelzaagjes voor het miniboormaschine van eveneens 5 cm.
Gaat veel makkelijker dan die kleintjes.
Je rails (bielzen) op voorhand doorzagen is niet echt een alternatief. [:I]
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

en de rails van peco met betonnen dwarsliggers, kun je die niet gebruiken
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem