Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

CL Decor spoor 1

Gestart door n/a, 13 juli 2008, 19:02:58 PM

n/a


Al tijden zit ik met de gedachten te spelen om te beginnen in Spoor 1. Nu las ik in MSM een advertentie over het merk CL-Decor dat bezig is met de ontwikkeling een reeks 77/78 uit te brengen.

Kan iemand me hier wat meer vertellen over dit merk en zijn (of haar) ervaringen. Zo ben ik bv erg geinteresseerd naar de mate van detaillering en rijkwaliteiten.
Als ik de stap maak naar spoor 1 zal ik iets moeten verzinnen op een hele kleine oppervlak want de ruimte voor een grote baan binnen of buiten heb ik helaas niet. ??n van de eisen die ik er dan aan stel is om zoveel mogelijk uit de detaillering te halen.

Foto's zijn natuurlijk altijd welkom ! :D

gr,
Marc

hobbyist

Hoe groot is je kleine ruimte. Op 2.44m x 1.22 kun je niks maken. Je moet al minimaal 5m x 2m hebben om er iets van te maken. Spoor 1 is bijna het zelfde als LGB. Qua detaillering kan je veel verwachten, zelf heb ik geen loc's voor spoor1

prulleman

Ik zoy zeggen, ga eens met de Luc praten en vraag een testrit. Het is ne sympathieke kerel waar ge mee kunt klappen. En zijn modellen zien er goed uit![:D] zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. Als ge er niet mee tevreden zijt kun je altijd nog je droommodel laten maken bij Dingler. Als je 10 stuks afneemt zal die het wel doen, maar over de prijs spreek ik me dan niet uit[B)]

n/a

citaat:
Geplaatst door hobbyist

Hoe groot is je kleine ruimte. Op 2.44m x 1.22 kun je niks maken. Je moet al minimaal 5m x 2m hebben om er iets van te maken. Spoor 1 is bijna het zelfde als LGB. Qua detaillering kan je veel verwachten, zelf heb ik geen loc's voor spoor1



Die ruimte heb ik bij lange na niet maar zit meer te denken an een werkend diorama. Vandaar dat detaillering (tegen een geschikte prijs) belangrijk is !

Rochevalien

Marc, als je -zoals je zelf zegt- geen of weinig ruimte hebt zou ik  niet met spoor I beginnen en zeker niet met normaalspoor.Ik denk dat dat nogal evident is. Tegenwoordig staat de detaillering van Ho modellen op een hoog peil en is er een enorm aanbod aan toebehoren.
Ik begrijp eerlijk gezegt al die mensen niet die per s? aan normaalspoor willen doen in schaal I of zelfs schaaL O.Je hebt er enorm veel plaats voor nodig en de modellen zijn echt niet goedkoop.
Misschien is het smalspoor een waardig alternatief??

hobbyist: " Spoor 1 is bijna het zelfde als LGB" ja het zijn ook grote treinen ,maar daar houd de vergelijking op. spoorI is een schaalaanduiding voor normaalspoor en LGB is een merknaam van smalsporige treinen die op meterspoor rijden.

Gerrit

tonycabus

Ik meen van Hans Mestdagh (Minerva) gehoord te hebben dat hij aan die 77 bezig is op 1/29e, schaal G dus. De spoorbreedte is ook 45mm.
CL decor wil zich blijkbaar gaan toeleggen op de "grote maten"[;)], eerder dan de kleintjes. Of heb ik het mis, Luc?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

citaat:
Ik begrijp eerlijk gezegt al die mensen niet die per s? aan normaalspoor willen doen in schaal I of zelfs schaaL O.


Toch wel als het je doel is om zelf iets te maken buiten landschappen. Ik heb de indruk dat h0 "bouwers" eerder landschaparchitecten zijn dan treinmensen terwijl het bij de grotere schalen omgekeerd is, daar primeren de treinen.

citaat:
zit meer te denken an een werkend diorama.


Dat snap ik nu niet. Een diorama is per definitie niet werkend. Gewoon een spoor 1 loc die over een metertje spoor heen en weer rijdt komt nooit echt over.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

citaat:


Dat snap ik nu niet. Een diorama is per definitie niet werkend. Gewoon een spoor 1 loc die over een metertje spoor heen en weer rijdt komt nooit echt over.



Dat hangt er m.i. vanaf wat je definitie is van een diorama. Een tijdje gelden heb ik de diorama's / eenvoudig baantjes gezien van PAJ  http://www.paj-modelbouw.be/   welke wel degelijk overkomen. En gezien de drukte voor hun diorama's (?) waren er veel mensen erg geboeid.

Maar goed, waarschijnlijk hangt het er ook vanaf wat je aantrekt in deze hobby. De ene wil graag lang treinen in H0 of N voorbij zien zoeven in landschappen. De ander kijkt liever naar een zeer gedetaillerde loc welke zeer langzaam over een spoortje voorbij rijdt mag 1 max 2 wissels.

Ieder zo zijn (of haar) voorkeur [;)]

alfa624

Hallo Marc,

Ondertussen heb ik je al wat fotos gemaild , voor alle duidelijkheid
mijn zelfbouwmodellen hebben allemaal de schaal 1-32 kompatibel met het merk uit Goppingen .
Blijkbaar zijn er nogal wat misverstanden met , SPOOR 1 = 1.32
SPOOR II en G = 1.22,5.
Binnenkort meer info en  fotos van de spoor I reeksen 77 en 78
chassis en opbouw uit metaal , gerealiseerd via computer en cnc
laserwerk.
groetjes
Luc - CL-Decor - de pionier van de exacte spoor I.
alfa

Minerva

Om op bovenstaande reactie even in te pikken en te corrigeren

1. Schaal 1 = 1/32 zowel rijdend materiaal al spoorbreedte. Spoorbreedte = 45 mm
Let wel : Het merk uit Goppingen is GEEN norm, zij moeten de nemnormen  volgen(onderander nemnorm 310) om compatibel te zijn.

2. "G" schaal  = Garden of Garten = Tuinbaan

Hieronder zijn verschillende schalen opgenomen

1/29  

1/29  Aristocraft  USA
1/29  USA TRAINS
1/29  Aristocraft Europees
Class 66 , binnenkort  DLC, Rail4Chem en GM Opel.
Bijhorende containerwagons op 1/29  DHL, ECS en Malcom
1/29  Minerva Train Models

Al dit materiaal rijdt op spoorbreedte 45 mm. . Perfect op schaal zou dit 47 mm spoorbreedte moeten zijn . Hier maken we een correctie van spoorbreedte van 2 mm.

Eventueel moeten wielflenzen aangepast worden om op het materiaal van "Goppingen " te rijden. Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat er andere spoor 1 rails zijn waar geen aanpassing van de wielflenzen moet gedaan worden.

1/26,5

1/26,5  Piko  =>taurus, enz
1/26,5  LGB =>  amerkiaanse modellen
1/26,5  Stoom en spoor : Prachtig met de handgemaakte modellen NS

Deze modellen rijden ook allemaal op spoorbreedte 45 mm met zelfde opmerking zoals bovenstaande 1/29. Voorkeur hierbij gaat uit naar de LGB rails of aanverwanten maar ook op 45 mm

1/24

1/24  amerikaans spoorwegmateriaal

Spoorwegkranen enz.
rijden op spoorbreedte 45 mm.

1/22,5

1/22,5 LGB materiaal met vooral smalspoor materiaal. Dit materiaal rijdt ook op spoorbreedte 45 mm.

Infeite zijn deze modellen onder de norm spoor II maar aangezien ze in het echt op 1 meter spoor rijden is dit toevallig ook 45 mm.

SPOORBREEDTE 45 mm

Zowel spoor 1 als spoor IIm (m staat voor smalspoor)hebben een spoorbreedte van 45 mm. Voor spoor I is dit correct omdat we over normaalspoor spreken (ongeveer 144 cm)bij smalspoor van 1 meter is dit op schaal 1/22,5 ook heel toevallig 45 mm

Graag aanvullingen of correctie indien in deze uitleg fouten of onduidelijkheden zijn geslopen.

vriendelijke groeten

Hans

Minerva train models

hobbyist


alfa624

alfa

dikken

Schoon, zulle! Zelf gemaakt of zo gekocht?
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

Rochevalien

Zelf herspoten denk ik, binnen afzienbare tijd heb ik er wellicht ook zo ??ntje (zie het draadje :vers van de chinees)[:D]

Gerrit

alfa624

Hoi,  Duitse lok omgebouwd naar Belgje V36 spoor 1-32 , alsook de reeks 77-78
met sound decoder in rijdende werking in de Nekkerhall kom weekend uiteraard op 1.32 scale
alfa