wegen uitzagen uit hout,hoe?

Gestart door timbo, 13 juli 2008, 12:57:59 PM

timbo

ik heb net een soort van verhoogd plateau en nu wil ik een wegdek die zeg maar zig-zaggend naar boven gaat.
hoe moet je dat wegdek uitzagen?

groeten tim

Gerolf

Figuurzaagje, elektrische decoupeerzaag, bovenfrees, ... allemaal bruikbaar [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

B-Modelbouw

Om de helling aan te leggen dien je fijne slipjes aan de onderkant van de plaat ('t niet zichtbare deel)aan te brengen. Afhankelijk van hoe stijl de helling is dien je meerdere zaagsnedes naast elkaar te maken. Hierdoor krijg je een mooie glooiing in de baan.
In een Faller-handoek (referentie schiet me even niet te binnen) staat dit mooi verwoord met handige illustratie foto's.

timbo

slipjes?
wat zijn dat, ik weet nog neit zo super veel ik b en nog een beginner:)[;)][;)]

groeten tim(beginner)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door timbo

slipjes?
wat zijn dat, ik weet nog neit zo super veel ik b en nog een beginner:)[;)][;)]

groeten tim(beginner)



Ach ja pas 13 nietwaar[:D][:D]
wim

B-Modelbouw

Hopelijk ben je niet stiekem naar de kleerkast van je vriendin gestoven, op zoek naar haar lingerie [:o)].

Een Slip is een zaagsnede die niet geheel door de plaat is, en zo open kan gewrongen worden zodat je een mooie overgang van vlak naar een helling bekomt. deze werkwijze is bruikbaar bij steilere hellingen en/of waar de overgang mooi geleidelijk moet gaan.

Als ik straks tijd heb scan ik een fotootje in.

ysbeer

Ergens heb ik ooit eens geschreven op dit forum over uitgezaagde wegen(asfalt)uit hardboard.
dat werkt prima.
Staat meen ik zelfs een foto bij MAAR WAAR O WAAR??
wim

timbo

ja ik ben pas 13:)
oke, ik w8 wel op die foto(als je tijd hebt;))

ik ga wel op zoek naar dat van dat hardboard.

bedankt en vriendelijke groeten tim


Gerolf

Dunne triplex (5mm of zo) hoef je niet van zaagsneden te voorzien, dat buigt mooi mee en is stevig genoeg voor een wegdek.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vandomm

Heb de raad van Wim Ijsbeer opgevolgd en moet zeggen  "het werkt prima " .Gemakkelijk te zagen , schilderen en te bewerken .

Wim , nog bedankt
Cees .

timbo

citaat:
Geplaatst door vandomm

Heb de raad van Wim Ijsbeer opgevolgd en moet zeggen  "het werkt prima " .Gemakkelijk te zagen , schilderen en te bewerken .

Wim , nog bedankt



heb je er een foto van??[?][?][?][:D][:D]

timbo

welke vorm zou ik het beste kunnen uitzagen?

zigzaggend wordt heel erg breekbaar( uit ervaring ) wat voor vormen (wegen) hebben jullie uitgezaagd
???[?]

groeten tim

ysbeer

Hardboard kun je rusig zigzag zagen.
Het daarna wel op de plank lijmen natuurlijk,en bij transport(voor het lijmen)een beetje ondersteunen,
wim

vandomm

Timbo , een foto van een weg kan ik nog niet sturen omdat de weg nog niet klaar is . Wel is de rotonde en de weg al gezaagd , ben nog aan 't uitdokteren wat de mooiste manier is om te weatheren .

Board kun je goed schilderen , maar mijn acryl-verf dekt zo slecht .
Voor de kleur heb ik gekozen voor RAL 7040 . Ondergrond zwart .
Als iemand een beter voorstel heeft dan hoor ik het graag .
Cees .

ysbeer

1 stuks hardboard weg,zwart gespoten met matte spuitlak uit een spuitbus.
afgewerkt na drogen met droge gips.LET OP DROGE GIPS.
wim
[/img]