Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Black Oxyd

Gestart door tonycabus, 01 april 2005, 00:02:32 AM

tonycabus

Net stelde op het TMM-forum iemand de vraag of dat goedje nog ergens te vinden is, je weet wel, een chemisch produkt dat je bvb op je wielen aanbrengt en ze chemich zwart zonder de stroomafname te verhinderen...
Weet iemand iets hierover?

Dank jullie!

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Dat goedje lijkt nog te vinden. Op het web vind ik echter enkel leveranciers in de US en die gaan dat niet naar hier shippen. Maar veel referenties gaan over wapens. Kennelijk wordt dit gebruikt voor oude wapens bij restoraties er opnieuw netjes te laten uitzien. Misschien langs die weg eens gaan zien?

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Je hebt het hier over chemische "wheathering". In Blankenberge zat er een Fransman (of Waal) piepkleine echt werkende schroefkoppeling-immitaties te solderen uit ge?tst messing, en die ging hij daarna chemisch zwarten. Hij gebruikte er een blauwe vloeistof voor, waarvan ik het merk jammer genoeg vergat op te schrijven.
Zelf heb ik een flesje 'Blacken-it' van A-West, ergens uit de VS en gekocht bij Chalumano in Deurne. Het geeft inderdaad op metalen een zwarte verkleuring zonder verlies van geleidende eigenschappen, maar is alleen geschikt voor IJZERhoudende materialen. Bij messing of andere KOPERafleidingen (het zogeheten 'neusilber' van Roco vb.) geeft dit produkt een groene oxidelaag.
Het produkt dat de man in Blankenberge had was dus w?l geschikt voor messing en andere kopervarianten, maar daar weet ik de naam niet van. Het was evengoed lichtblauw van kleur, net als mijn flesje 'Blacken-it'.
Ik denk dat de winkelier van Chalumano je ook meer uitleg kan geven: ik herinner me dat hij had gezegd dat mijn produkt wel goed was voor locwielen, maar niet voor rails.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jlvjlv

Tony en de anderen,

De (Engelse?) firma Carr brengt een hele reeks producten op de markt o.a. voor het chemisch 'wheateren' of 'zwart maken' in functie van verschiillende ondergronden.

Kijk eens via "http://www.mainlytrains.com/acatalog/index.html"; klik in de keuzelijst 'by manufacturer' 'Carrs' aan en zoek dan in de lijst.

Ik heb er geen flauw idee van of deze producten in Vlaanderen/Belgi? verkrijgbaar zijn. De enkele producten uit de reeks die ik ooit wel eens gebruikte, kocht ik in de UK (op tentoonstellingen). Nogal wat Britse winkeliers leveren wel vlot webbestellingen.

Johan

Gerolf

Chalumano in Deurne had enkele jaren geleden - en misschien nog - verschillende dergelijke produkten in stock. Het is het informeren waard, denk ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw