Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Rail onderbreking slecht voor decoder?

Gestart door dirkske, 12 juli 2008, 08:35:57 AM

dirkske

Beste modelspoorders,

Is het slecht voor een decoder als ik de trein laat stoppen en terug vertrekken door ??n railstaaf stroomloos te maken.
Dus, trein komt het station binnen en op een bepaald stuk staat de rechter railstaaf stroomloos(trein stopt), dan zet ik er weer stroom op en de trein rijd verder.
Ik rij digitaal met de piko digi 1 en al m'n loc's zijn voorzien van ESU-decoders.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is?

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Gerolf

Mij lijkt dat geen probleem voor de techniek...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

De vraag is waarom je dat zou willen doen. Het voordeel van digitaal is nou juist dat je geen secties stroomloos hoeft te maken om een trein te laten stoppen. Daar zijn fraaiere methodes voor.

jacques timmermans

Praktisch alle volautomatische en halfautomatische schaduwstation besturingen werken op dit principe. Door een onderbreking (stopsectie) wordt de stroomkring naar de decoder en alle daarachter geschakelde componenten onderbroken en kan er dus geen stroom meer vloeien. Echter sneuvelen de meeste decoders door een verkeerd aansluiten (b.v. door de uitgangen aan de voedingsspanning te leggen) of door een te hoge stroom die door de uitgangstrappen (b.v. een langdurige overbelasting) vloeit, maar de moderne decoders zijn in bepaalde mate zelfs hiertegen beveiligd. Waarom zou dit dan slecht zijn voor een decoder?

Jacques Timmermans

dirkske

citaat:
Daar zijn fraaiere methodes voor.

Alvast allemaal bedank voor de reakties.[;)]
@ Klaas, zoals ik al zei bestuur ik momenteel m'n baan met een piko digifern wat buiten het programmeren van het adres niets toelaat.
Er zullen inderdaad veel meer mogelijkheden zijn met bv de grote digitale stations maar dit ligt momenteel niet binnen mijn budget.
Misschien iets voor in de toekomst, maar tot dan zal ik me behelpen met stroomloze secties.
De info voor zulke (volledige) digitale sturingen is natuurlijk altijd welgekome[:p]

Thanks.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

INFO

Dirkse,

Net als bij ieder ander digitaalsysteem heb je bij de Piko fern dezelfde mogelijkheden om je lok met decoder netjes te laten stoppen.

Afhankelijk van de decoder (merk & type) welke jij gebruik heb je 3 mogelijkheden.

1: Via een relais en een normale gelijkspanning.
2: Via een rem booster en een remgenerator (LG100 lenz.
3: Via een diode schakeling ABC systeem.

Het netjes automatisch laten remmen en optrekken heeft dus niets met je centrale temaken, alleen met de methode welke jij daarvoor gebruikt.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Kees-Jan

Dirkske,

Zoals je al schrijft: een budget probleem, das vervelend.

Mocht dit probleem hopelijk in de toekomst verholpen worden dan kun je de situatie met de stoomloze secties makkelijk ombouwen naar de mogelijk met een remgenerator. Je treinen remmen dan netjes af in het "stroomloze" deel.

De secties heb je dan namelijk al in je baan zitten.

Succes,

Kees-Jan

dirkske

citaat:
Het netjes automatisch laten remmen en optrekken heeft dus niets met je centrale temaken, alleen met de methode welke jij daarvoor gebruikt.


@ INFO,
Al mijn locs zijn uitgerust met decoders van ESU.
Dus het "ABC" systeem moet ik al uitsluiten want dit werkt alleen bij Lenz.
Nou vraag ik me af of de LG100 van lenz wel werkt bij ESU decoders?
En, bestaan er zelfbouwpaketten om zulke remmodules te maken?

Dirk
Ps:Dit is dus mijn 100ste bericht[:D][8D]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dirkske

Nou vraag ik me af of de LG100 van lenz wel werkt bij ESU decoders?
Dat moet werken. De remgenerator levert nl. een digitaal signaal dat voor alle DCC decoders een algemene stopopdracht inhoudt. Elke decoder waarvan de fabrikant beweert dat die voldoet aan de NMRA specificaties voor DCC moet deze opdracht begrijpen.

INFO

Dirkse,

Alle informatie staat zoals altijd te lezen in de handeleiding/gebruiksaanwijzing, zo ook nu weer op blz 8 van de engelse versie staat het volgende.

citaat:
Brake sections
The LokPilot V2.0 decoder supports the most
commonly used brake systems:
? Lenz-Brake generator in DCC-mode
? M?rklin? Brake section (not LokPilotDCC V2.0)
As soon as a brake command is recognized the
LokPilot V2.0 decoder slows down the engine with
the deceleration set in CV 4. After the enforced stop
the engine accelerates as per the setting in CV 3. In
order to active this feature certain settings have to
be entered in CV 51.
Lenz Brake generator
The Lenz LG100 works in compliance with the
mechanisms described by the NMRA and is fully
supported by the LokPilot V2.0 decoder. Write value
8 in CV 51.
M?rklin?-Brake section
In principle the M?rklin?-Bake section applies DC to
the track instead of the digital signals. In order to
activate this mode the value 1 has to be written in
CV 51. The M?rklin?-Brake section and the analogue
DC operation should never be active at the same
time, because the DC supply of the M?rklin? Brake
section could be interpreted as analogue DC-mode.
Turn off the analogue mode in CV 50 to avoid this.
The M?rklin Brake section is not available for the
LokPilotDCC V2.0.



Bron ESU.

Alleen de waarheid ligt in het midden.