Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Watertoren in plasticcard

Gestart door adrievans, 09 juli 2008, 15:45:02 PM

prulleman

rollagen, zo heet dat dus echt. Weer bijgeleerd[:D]

adrievans

Ik denk dat ik er een betonnen draagbalkje boven maak,dat is de simpelste oplossing.
Volgens mij heet dat in nederland een latei.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

doomslu

citaat:
Geplaatst door adrievans

Ik denk dat ik er een betonnen draagbalkje boven maak,dat is de simpelste oplossing.
Volgens mij heet dat in nederland een latei.

Dat is een mogelijke oplossing.

Een andere zou zijn om het L-profiel na te bootsen, waarvan Suske sprak :
citaat:
Geplaatst door SuSke

Bij de huidige gebouwen worden de gevelstenen ondersteund door een stalen L-profiel dat achter de gevelsteen zit en vasthangt aan de betonbalk in de binnenmuur.

Ik denk dat een smal strookje plasticard tussen bovenkant deur en de muur moet volstaan om dat na te bootsen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Luc, het L profiel waar Suske van spreekt zie je niet. Deze zitten achter in de muur en dienen om de stenen van de rollaag te dragen. Dit wordt meestal toegepast in nieuwe gebouwen met een houtenconstructie waar een stenenfacade wordt voorgezet. In de klassieks bouw wordt een betonenbalk als draagbalk bij een deur of venster als overbrugging in de binnenmuur gestoken. De buitenmuur krijgt bij de ramen en deuren als overbrugging een rollaag om doorbuigen van de bovenste steenlagen te voorkomen. Om de rollaag te verstevigen wordt tussen de binnenmuur en buitenmuur (enkel de overspanning) beton gegoten. Daardoor kleeft de rollaag (buitenkant) aan de betonnenbalk in de binnenmuur (krijg je wel een koudebrug). Bij een houtenconstructie kan dit niet beton kleeft immers niet aan hout en daar dient het ijzeren L profiel alleen als ondersteuning van de rollaag.

Om het probleem van Adrievans op te lossen volstaat het toch om een stripje met steentjesmotief niet in de lengterichting maar in de breedterichting uit te snijden en tussen de deuropening te kleven.

Erik

SuSke

Dat bewuste L-profiel zie je alleen zitten als je langs buiten in de dag van het raam kijkt (als het goed wordt uitgevoerd natuurlijk), bij de minder nauwkeurigere aannemers komt het L-profiel gewoon tot aan de voorkant van de gevel.
Het systeem met het profiel trachten we toch overal te gebruiken, want met de nieuwe regelgeving i.v.m. EPR (= Energie Prestatie Regelgeving [voorlopig alleen in Vlaanderen [8D]]) kunne we ons die "koude bruggen" echt niet meer veroorloven.
Natuurlijk zijn er prefab-systemen te koop op de markt die met een zeer kleine, haast niet zichtbare steun en haken in de voegen werken, maar alles heeft natuurlijk z'n prijs.

@adrievans: Die betonnen balken heten inderdaad "latei" en werden vroeger inderdaad gewoon in de gevel geplaatst. Meestal een gewone betonnen balk, soms ook een gewoon stalen profiel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

adrievans


Eindelijk klaar[:)],op naar het volgende project.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

MARKLINRIJDER

Adrie,

Mooi werk geleverd man.  Verder doen zo.  

Groetjes,

David

rixke rail

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Adrie,

Mooi werk geleverd man.  Verder doen zo.  

Groetjes,

David



Ik kon het niet beter zeggen !
Nu misschien de bewuste watertoren ! [}:)][;)]
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

hobbyist

Als ik eerlijk mag zijn, de regenpijp en de balkjes onder het dak vind ik wat dit. ??n steen is toch al een 18cm breed. voor de rest vind ik het prima gedaan.

Stefan Appelmans

Ja maar het regent heel veel in Belgi?!!
Dat is toch wel heel proper uitgevoerd. Proficiat van de jury![8D]
stefan.

Gerolf

Zeker niet slecht voor een proefprojectje [8D]
En nu de opgedane ervaring toepassen in iets moeilijkers ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

poco loco

Dik in orde!

Detailkritiek:
- kleur dakpannen en baksteen te veel hetzelfde.
- verloop regenpijpen op de zijgevel?
- kleur deuren?
- kleur dakgoten en -gebinte te veel hetzelfde en te groen.
 en inderdaad iets te lijvig van formaat.

Go on!

Luc.

adrievans

Even een andere foto voor de critici:

1)Er is wel kleurverschil tussen dakpan en steen.
2)De regenpijp klopt inderdaad niet,maar ik had niets anders in de rommeldoos.
3)Bij ons vindt je wel vreemdere deurkleuren,het is maar welke pot ze bijdehand hebben.
4)het groen is imitatiemos,het gebouwtje komt tussen de struiken te staan(zie echte foto)
Alle overige dingen zijn artistieke vrijheden.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

prulleman

Ik vind het prachtig!![:p] Regenpijpen kun je overigens heel makkelijk uit soldeertin maken. Gewoon even strekken met een tang, en kun kun je vanzelf in de juiste vorm plooien[:D]

poco loco

Sorry Adrie,

Deze laatste foto geeft mij een heel ander en realistisch beeld.

Mooi!

Luc.