Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

schakeling

Gestart door conducteur, 04 juli 2008, 18:09:04 PM

Klaas Zondervan

Dat roept al meteen weer vragen op.

1. Welke spanning wil je ompolen?

2. Waarom wil je onderbrekingen maken in de spoorstaven?

3. Wat betekenen de lijnen dwars over het spoor?

En dan nog een extra vraag om te bepalen hoe we verder gaan: wil je eerst een schema tekenen, of wil je direct naar de opbouw van de print? Ik geef de voorkeur aan het laatste. Dan gaan we uit van het schema van Huib Maaskant, maar aan de hand daarvan gaan we direct een printontwerp maken rondom jouw relais.

conducteur

1) als het sein op rood staat de wisselspanning omzetten in gelijkspanning en ompolen (ik moet mijn wisselspanning nog zien om te toveren in gelijkspanning)
2),3)de lijnen tonen de plaats aan waar ik de rails zou moeten isoleren(ook puntcontacten),anders komt er toch een grote kortsluiting?
Ik zou ook liever gaan voor dat laatste,een printontwerp maken rondom mijn relais,
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Je hoeft de wisselspanning niet zelf om te toveren in gelijkspanning. Dat doet die schakeling nou juist voor je, de diodes D1 en D2 zorgen daarvoor.
Over ompolen zie ik niks op de site van Huib Maaskant, jij wel? En over het isoleren van de spoorstaven zie ik ook niks, jij wel? Er zitten alleen 4 isolaties in de middenrail.

Wat het opbouwen van de print betreft, ik zal zo even een basistekeningetje maken, dan gaan we dat daarna samen invullen.

Klaas Zondervan

Goed, hier is dan de basistekening, een stukje spoor en een stukje strokenprint. Als je dat plaatje opslaat op je eigen computer dan kun je er in gaan aanpassen.

Eerste huiswerk: teken in het spoor eens de isolaties, en teken ongeveer middenop de print je relais. Als dat gelukt is gaan we verder kijken.


conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Dan komt hier de volgende stap.

Ik heb je tekening iets aangepast, want je had 1 baantje te weinig tussenruimte tussen de contacten en de spoelaansluitingen.
Ik heb ook een paar onderbrekingen getekend, want de contacten mogen niet aan elkaar zitten, en de spoelaansluitingen zaten ook op dezelfde baan. De middenaansluiting van de spoelen komt dan helemaal vrij te hangen, dus daarvandaan heb ik een stukje draad getekend naar het baantje dat daaronder ligt. Dat is een heel kort stukje draad, dat later aan de onderkant van de print komt.

Verder heb ik nummers gezet bij de contacten, dat praat makkelijker als we later de rest gaan invullen.
Maar eerst gaan we de spoelen aansluiten, en dat mag jij weer doen. Zoals je in het schema van Huib Maaskant ziet moet er een blauwe draad aan elk van de aansluitingen A en B. En de gele draad moet via een diode aan de M komen. Probeer dat er eens in te tekenen. Als dat gelukt is ga ik weer een stukje invullen, en dan ben jij weer aan zet.


conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Kijk, dat gaat goed. Een paar opmerkingen:

Door de een of andere oorzaak is de tekening iets kleiner geworden.
Daarom heb ik jouw plaatje even overgetekend in het originele formaat. Onder de diode heb ik een onderbreking gemaakt in de printbaan, anders is de diode kortgesloten. Verder heb ik de soldeerpunten aangegeven met zwarte stippen om ze duidelijker te laten uitkomen.

Nu komen we aan de volgende stap,en dat wordt misschien wel een lastige. Bij de contacten van het relais heb ik aansluitnummers gezet. Nu moeten we proberen in het schema van Huib Maaskant de overeenkomstige nummers te zetten. Zie ja daar kans voor? Ik wacht even af wat je er van maakt.


Klaas Zondervan

Hoe is het Rian? Te druk met school, of is de vraag te moeilijk? Laat eens wat van je horen, want ik wil graag de vaart erin houden.

conducteur

1)veel computerproblemen,computers zijn goede dingen als ze werken...
2)kan je me even op weg helpen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Ik ga toch nog even kijken of je er zelf niet uitkomt.
Daarvoor heb ik dit plaatje gemaakt:



Daar heb ik 3 dingen naast elkaar gezet. Links staat het relais wat jij hebt gekocht. De contactnummers 1, 2 en 3 waren al benoemd in de documentatie van de fabrikant. Op overeenkomstige wijze heb ik de nummers 4, 5 en 6 ingevuld.

In het midden het relais wat Huib Maaskant heeft gebruikt. Dat plaatje heb ik uit de documentatie op de site van Conrad gevist.

Rechts staat het relais zoals het in het schema van Huib Maaskant staat.

Probeer nu eens om in het middelste en rechtse plaatje de nummers 1 t/m 6 te plaatsen, op overeenkomstige wijze als in het linker plaatje. Dit is eigenlijk de cruciale stap in het hele ontwerp. Als je dit snapt is 90% van je probleem opgelost.

Ik zou zeggen, kijk er nog eens goed naar, vergelijk dingen met elkaar en vul de nummertjes in.
Mocht het echt niet lukken, geef dan even een bericht, dan ga ik het zelf invullen.

conducteur


moet ik 1 en 2 in het middelste plaatje niet van plaats verwisselen(ook 4 En 5?)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Het rechtse plaatje heb je goed ingevuld. Maar het middelste plaatje is voor jou blijkbaar een groot mysterie, want daar stond alles fout. Ik heb het even opnieuw voor je ingevuld:



Maar goed, dat middelste plaatje is van minder belang, want dat is het originele relais. Jouw relais staat links, en nu gaan we stap voor stap jouw print invullen volgens het schema.
Laten we eenvoudig beginnen. In het schema zie je dat de aansluitingen 1 en 4 van het relais met elkaar verbonden zijn. Hoe zouden we dat voor elkaar kunnen krijgen?

conducteur

door de onderbreking weg te halen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Precies. Beter gezegd, door daar geen onderbreking te maken.
Als je de print van Huib Maaskant bekijkt zie je dat hij dat ook zo heeft gedaan. Want ook bij zijn relais zitten 1 en 4 recht naast elkaar.

Nu je zover bent zou je de rest van de print ook kunnen invullen. Houd de tekening van Huib z'n print er bij, en probeer die zoveel mogelijk te imiteren, rekening houdend met de contactnummers.
Ik wacht even af hoever je komt. En het geeft niet als je een fout maakt, die zet ik dan wel weer recht.