Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

schakeling

Gestart door conducteur, 04 juli 2008, 18:09:04 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door depovero

maar, een relais dat enkel op gelijkstroom zou werken, dat is niet echt juist!
Wat is het probleem? De meeste relais zijn bedoeld voor gelijkstroom. Bij het type waar het hier over gaat moet ja altijd met gelijkstroom sturen. De stroomrichting bepaalt nl. welke stand het relais zal innemen. In het schema van Huib Maaskant is niet voor niks een diode voor de relaisspoelen geschakeld, dat is om de wisselstroom gelijk te richten.

Stefan Appelmans

Maar op de wisselsmoteurs, die zijn ook "bistabile relais", werkt dat op wisselstroom (de andere uigang van de transfo). Voor links is dat een raad, voor rechts is dat de andere draad.
Ik heb wel gezien dat met monostabile relais er voor wisselstroom en andere voor gelijkstroom bestaan, maar maken we het niet te ingewikkeld, een diode kan geen kwaad.
stefan.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Maar op de wisselsmoteurs, die zijn ook "bistabile relais", werkt dat op wisselstroom
Inderdaad, maar die wisselmoteurs doen het op gelijkstroom net zo goed. Het hangt er maar helemaal vanaf wat het werkingsprincipe van zo'n ding is. Sommige apparaten werken op wisselstroom of gelijkstroom net zo goed, andere zijn kieskeuriger.

conducteur


is dit een goed begin?
Ik heb nog hulp nodig bij het aansluiten vand e andere onderdelen,
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

is mijn vraag zo moeilijk?????

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Vragen zijn nooit moeilijk, maar de antwoorden soms wel.[:)]
Vertel eens wat bij je plaatje, want ik snap niet helemaal wat je van plan bent.

conducteur

-Lees het draadje nog eens door,

Ik heb dat project weer even uit mijn vergeetput gehaald en geprobeerd om een oplossing te vinden.
voorlopig heb ik dit als oplossing.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Ik snap wel waar het over gaat, je wilt de schakeling van Huib Maaskant nabouwen. Maar als je nou jouw schema vergelijkt met dat van Huib, vind je dan dat ze op elkaar lijken? Ik niet, want ik mis in jouw schema een paar onderdelen. Je hebt b.v. wel 3 aansluitingen aan de massastaaf zitten, terwijl ik er bij Huib maar 1 zie.

Bovendien schudt je nu een draadje wakker wat bijna 3 maanden heeft stilgelegen. Dan vind ik het nogal flauw dat je aan mij vraagt om het nog eens door te lezen. Het is jouw feestje, dus de bewijslast ligt bij jou.

conducteur

citaat:
Ik heb dat project weer even uit mijn vergeetput gehaald en geprobeerd om een oplossing te vinden.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Rian, heb je mijn vragen gelezen? En wil je daar misschien op ingaan?
Als je geen zin hebt om wat verklarende tekst te geven, dan heb ik geen zin om je verder te helpen.

conducteur

Ik zat met een probleem dat de aansluitingen in mijn relais anders waren dan die van Huib Maaskant. Ik heb geprobeerd om zelf iets in elkaar te foefelen. Zit ik op het juiste spoor?

*heb er wat tekst bij geplaatst.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

En waar zijn de diodes, de elco en de tweeede weerstand?
Kortom, jouw schema en dat van Huib verschillen zo van elkaar dat ik er niks van kan maken.

conducteur

dat is juist mijn probleem
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Okee, maar snap je wat mijn probleem is? Jij kunt niet eens een schema natekenen, dus is het voor mij moeilijk om een goed beginpunt te vinden. Maar ik ga toch proberen om je stap voor stap te helpen. Daarbij ga ik per keer 1 vraag stellen, en aan de hand van jouw antwoord gaan we het plaatje aanpassen.

Eerste vraag: aan de onderste railstaaf in jouw tekening zitten 3 aansluitingen, twee met een bruine stip en 1 met een grijze stip. Kun je aanwijzen in het schema van Huib Maaskant welke aansluitingen dat zijn?

conducteur

van links naar rechts:
eerste aansluting:

(dit is een stukje uit de schakeling van Muib Maaskant)
tweede aansluiting:
Als je een spanning wilt ompolen,heb je toch een  aansluiting     nodig aan de railstaaf en aan de puntcontacten?
derde aansluiting
als je de raisltaven en de puntcontacten
isoleert dan moet ik toc een aansluiting voorzien zodat de trein verder kan rijden?

ik heb al 1 diode en de 2de weerstand kunnen invoegen
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum