Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

schakeling

Gestart door conducteur, 04 juli 2008, 18:09:04 PM

Stefan Appelmans

Goede morgen Conducteur. Ik ben goed uitgeslapen en heb alles herlezen en herzien.
OK, het is weg:

Op het plan van uw eerste bericht merkt U op dat de gele lijn, met D3 naar EEN punt gaat. Als ge goed de contacten telt, zijn er NEGEN.
Op het plan om te onderdelen op de print te solderen ziet ge TIEN contacten, maar er is een "brug" na de punt van D3. Het is te zeggen dat men daar feitelijk de ingang van de twee spoelen tezamen soldeert, gelijk op een M?rklin wisselmoteur zijn er ook maar drie draden: de "ingang" en de twee "uitgangen" naar de duwknopjes links/rechts.

Op het relais dat U gekocht heb (verzendingkosten...ja, een winkel in uw nabijheid zoeken...)is de brug alreeds oorspronkelijk binnenin gemaakt, zie het plan gestuurd door Havoc: In "dimensions", boven "MAX.13" , tussen "4" en "1" is een teken gelijk een omgekeerde "U", dat is de brug.

DUS moet U op de middenste van de drie "spoelcontacten" van UW relais de D3 solderen. Maar de twee uiterste spoelcontacten zijn niet in dezelfde richting dan op het oorspronkelijk plan, U moet dus de print een beetje veranderen om de twee blauwe draden (oorspronkelijk plan) op de twee uiterste spoelcontacten van Uw relais te doen komen. En dan TESTEN of de goede blauwe draad de goede funtie geeft, of het omgekeerde. Gelijk op een M?rklin wisselmoteur waar ge de draden links/rechts in positie rechts/links zou bevestigd hebben.
De 6 kontacten voor de stopsecties zijn zichtbaar op de zelfde plaats op de twee relais. Eventueel ook testen.

Voila, beter kan ik niet[:I] Maar ik zeg het opnieuw en ik zeg het nooit genoeg: Is er geen club in Blankenberge waar ge U kunt inschrijven en waar men U dat allemaal ZICHTBAAR kan uitleggen, anders op het volgende klein probleem zit ge daar weeral...
stefan.

ysbeer

Ik denk (hr conducteur)dat je eerst moet gaan begrijpen hoe een bistabiel relais werkt.
Een mono (dat is dus een)relais werkt zo.
Op een spoel met draad wordt een spanning gezet en daardoor wordt de kern magnetisch.
Die magneet trekt een plaatje ijzer aan en dat plaatje beweegt de contacten ,van de ene (ruststand)in de andere werkstand.
Simpel nietwaar.
Maar haal je de spanning er af dan valt het hele spul weer in de ruststand,want het ijzertje wordt niet meer aangetrokken.

Oke nu het bistabiel relais (twee standen)
Dir relais heeft twee spoelen.
Zet je spanning op de eerste,gaat het relais in de eerste stand staan
Noemen we maar stand een.
Haal je de spanning nu weg dan valt hij niet terug mar blijft in die stand staan.
Het waarom vergeten we nu maar even.
Zet je spanning op de tweede spoel, dan gaat het relais in de tweede stand staan
Noemen we maar stand twee
Haal je de spanning nu weg dan valt hij ook niet terug maar blijft in die stand staan.
Je kunt het zien als een deur.
als je hem van een trekveer voorziet dan heeft hij maar een stand.
Altijd dicht,tenzij je hem open duwt (mono stabiel)
Zonder veer blijft hij open staan als je hem open doet.en dicht als je hem sluit.(bistabiel).
om jou relais dus in de ene stand te zetten moet je een spoel met gelijspanning voeden.
D.w.z de plus op de poot waar aan van elke spoel een draad je zit.
en de min op een van de andere pootjes.
Zo kun je dus het relais heen en weer laten wippen.
En in beide standen blijft hij ook zonder spanning gewoon staan.
Ga dat nu eerst eens proberen.

Werkt het niet zet dan de min eens op de gezamelijke poot en tip met de plus aan.

lukt het dan nog niet lees bovestaande nog tweemaal door of meld je weer.

wim



adrievans

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Adrie,

Het kan best zijn dat Rian voor jouw gevoel, en voor zijn eigen gevoel, een antwoord geeft op de vraag. Maar zoals jij het interpreteert lees ik het niet.

En ik wil hem eigenlijk sturen in de richting van het zelf vinden van de oplossing. Zoals ik eerder zei, ik zou hem de oplossing zo voor kunnen schotelen, maar dat vind ik niet de goede benadering. Hij heeft zelf een probleem gecre?erd, dus hij mag het in eerste instantie zelf proberen op te lossen.

Nou kun je denken: zielig, om een jongen van 13 jaar zo te laten tobben. Maar uit andere draadjes weet ik dat het een ventje is met een eigen denkrichting en met ambitie, dus mijn opvatting is: laat hem maar even spartelen.

En vind je het na deze uitleg nog steeds zielig, dan zou ik zeggen, laat zelf de oplossing zien. Ik zal je niet tegenhouden.


Klaas
Ik heb nooit gezegd dat ik het zielig vind voor conducteur en ik snap jouw gedachtegang over helpen.
Ik wilde alleen zeggen dat de kennis en gedachtegang van hem niet hetzelfde is/hoeft te zijn als iemand van/met jou caliber/opleiding.
No hard feelings.[:)][:)]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

conducteur

ik had niet direct door dat dat symbooltje het symbool voor een spoel moest voorstellen.

moet op het middelste 'pootje' van mijn relais het gele draadje,en op de buitenste de blauwe?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Helemaal goed. Als je naar de printlayout van Huib Maaskant kijkt, dan zie je daar links de gele draad aangesloten. Die loopt via een koperspoor onder het relais door naar de andere kant, en gaat dan via D3 op twee spoortjes die met een draadbrugje aan elkaar zitten. En die twee spoortjes zitten weer aan ??n kant van beide spoelen.
Bij jouw relais zitten de spoelen al intern gekoppeld op het middelste pootje. En daar moet dan inderdaad de gele draad op, via diode D3. En de blauwe draden op de twee buitenste pootjes.

conducteur

ga eerst op vakantie naar Ierland met opa,zal daarna even proberen het volledig in elkaar te zetten[8D][8D][8D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Rian, fijne vakantie!
Neem dan ook een afdrukje mee van het schema en de printlayout van de site van Huib Maaskant. Dan kan je tijdens de vakantie nog wat puzzelen op een nieuwe layout waar je relais op past.
En vergeet niet om in Ierland naar echte treinen te gaan kijken.

conducteur

heb ondertussen al een demo van 'lochmaster 3.0'.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door conducteur

ga eerst op vakantie naar Ierland met opa,zal daarna even proberen het volledig in elkaar te zetten[8D][8D][8D]



HEELA KAMERAAD!!!
Ge maakt dat eer ge in ierland in vakantie gaat, anders zijt ge dat weer vergeten!![8D][:D][:D]
Nee, lol,  goede vakantie jongeman, profiteer er van!
stefan.

conducteur

ik zal even enkele knopen doorhakken.

dat relais heb ik gekocht bij Tony in MTE samen met al de rest,er is geen club,maar ik kan het hel
hem even vragen!
de omschakelcontacten liggen toch op een andere plaats,stefan appelmans?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

ik denk dat de dichtstbijzijnde clubs in

Oostende, Brugge en Oostkamp zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Stefan Appelmans

citaat:
Geplaatst door conducteur

ik zal even enkele knopen doorhakken.

dat relais heb ik gekocht bij Tony in MTE samen met al de rest,er is geen club,maar ik kan het hel
hem even vragen!
de omschakelcontacten liggen toch op een andere plaats,stefan appelmans?



Als Tony U dat niet kan uitleggen, dan kan niemand u dat uitleggen.[:D]
Je moet het dan wel aan Tony in de winkel gaan vragen!
stefan.

conducteur

dat zal geen probleem zijn.

het is nog geen 1000m ver.
moet alleen zien dat het tony is, en niet die andere meneer.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Ik denk dat, als je alle tijd die je nu gebruikt aan heen en weer schrijven had gebruikt om de schakeling te begrijpen,en ook het relais,dan had het al gewerkt.
Sorry dat ik het zo schrijf,en ik ben niet boos of zo,maar jij wacht tot dat een ander het voor je oplost.
Zelf eerst eens gaan denken ,of vragen.
Je heb nog nooit gevraagd hoe werkt die schakeling nu eigenlijk.
Dat was je dan zeker vertelt,en daar wordt je uiteindelijk meer wijzer van dan van, doe het maar zo, of wie doet het voor mij.
Dit is goed bedoeld,en alleen maar geschreven om een echte modelbouwer van je te maken.
denk er eens over na.
wim

depovero

goedemiddag,

Ik wil niet moielijk zijn, maar, een relais dat enkel op gelijkstroom zou werken, dat is niet echt juist! De wisselspoelen van M?rklin, o.a., die werken op wisselstroom, me dunkt!

Natuurlijk, om dit exact te weten, alsook het hoe en waar aansluiten, kan je enkel via aansluitschema's oifte data-sheets te weten te komen.

A bon entendeur,

Denis

PS: een mono-stabiele relais heeft intern een veer om terug in zijn rustpositie te komen, op een propere manier, anders zou hij wel ergens kunnen blijven hangen of zweven. Met nare gevolgen indien geen veerinrichting zou zijn!
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn