Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

schakeling

Gestart door conducteur, 04 juli 2008, 18:09:04 PM

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door conducteur

....ik zal eerst proberen te zoeken,maar ik snap nog altijd niet hoe de voeding moet worden aangesloten
Begin eens met het schema en de printindeling van de site van Huib Maaskant uit te printen, en probeer dan de overeenkomstige punten van beide te vinden. Dat is de eerste aanzet om de printindeling zodanig te wijzigen dat jouw relais er op past.
Ik zou het helemaal voor je kunnen voorkauwen, maar het is veel leerzamer als je het eerst zelf probeert. Het is tenslotte jouw probleem.

conducteur

ik heb zoveel niet teveel betaalt

Subtotaal     6,12 EUR     
Verwijderingsbijdrage    0,00 EUR
Verzendkosten    6,95 EUR
Toeslag te lage bestelwaarde    8,00 EUR
Totaal    21,07 EUR
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

ik heb zoveel niet teveel betaalt

Subtotaal     6,12 EUR     
Verwijderingsbijdrage    0,00 EUR
Verzendkosten    6,95 EUR
Toeslag te lage bestelwaarde    8,00 EUR
Totaal    21,07 EUR


Ga zo door mijn jongen[:0]
wim

conducteur

wat als ik het relais bv in het uithoek van mijn strokenprint zet,zal het dan lukken(mits de contacten op de juiste manier met een draadje te verbinden)? en wat doet diode 'D3 daar?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Het relais dat je hebt is prima bruikbaar. Maar het schema maakt niet echt duidelijk welke de aansluitingen van het relais zijn. Als je goed kijkt (en ook op het printplaatje, dan zie je dat 2 aansluitingen van de spoelen van het relais doorverbonden worden. Bij het relais dat jij hebt zijn die al binnenin het relais doorverbonden.

JE kan dat zetten op je printje waar je wil, zolang de gehele schaleking correct is op het einde.

Diode D3 staat daar omdat de spanning voor de seinen wisselspanning is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

moet de voeding dus geschieden met een gelijkstroom?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

De spoelen van het relais werken op gelijkstroom (dat is meestal zo bij een bistabiel relais) Maar omdat de spanning op de gele draad bij M?rklin wisselspanning is, moet er een diode tussen.

conducteur

ik weet nu al waar de 6 contacten voor het omschakelen liggen,maar de voeding weet ik nog niet veel van.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Als je het hebt over de voeding, wat bedoel je daar dan precies mee?
Je moet even leren om je wat concreter uit te drukken, dan kunnen we je beter helpen.

conducteur

aan welk 'pootje' van de relais moet dan de plus,en aan welk de -?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Wel, je weet nu al waar de contacten liggen, prima. Nu moet je nog de spoelen aansluiten. Dat is aangegeven met de rechthoek met een schuine streep door.

In het schema worden dit relais aangesloten met een gele en twee blauwe draden. Denk nu eens na, aan je relais liggen nog 3 pootjes waar je niet weet waar mee naartoe...en uit het datablad van het relais zie je dat er binnenin 1 aansluiting gemeenschappelijk is...en in het schema hangen ze 2 aansluitingen aan elkaar (met een gele draad naar D3).

Je mag nu niet denken dat we met je voeten aan het spelen zijn. De bedoeling is je zover te helpen dat je zelf begrijp hoe een schakeling bekijken en met een datablad van een component je plan trekken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

Waar zie jij een plus en een min????
Geef nou eens even antwoord op de vraag, in plaats van een nieuwe vraag te stellen.

adrievans

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Waar zie jij een plus en een min????
Geef nou eens even antwoord op de vraag, in plaats van een nieuwe vraag te stellen.


Klaas,
Conducter haalt de begrippen door elkaar maar geeft wel degelijk een antwoordt,met voeding bedoelt hij de gele/blauwe draad uit het schema,dit is wisselstroom dus heeft geen plus en min,maar hij denkt zo.
Zijn probleem is dat ie maar 3 pootjes heeft en in de print zijn er 4.
Voor jou en  mij en vele andere simpel voor hem niet.
Havoc legt dit op uitstekende wijze aan hem uit.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Stefan Appelmans

Goedeavond Conducteur!
Als ik goed gezien heb staan alle nodige uitleggen (schema, onderdelen, kleur van de draden), beter kan niet, op uw eeste boodschap. Maar U hebt het goede relais niet..."dezelfde", maar miet echt dezelfde.
Als beginneling hebt ge uw eerste les doorvonden: Als men het niet goed kan, ABSOLUUT de aanbevolen onderdelen kopen!!!
Gelijk ik het verder al gezegd heb, schijnt het wel moeilijk per geschreven text klaar te zijn en uit te leggen.
Het beste (en zeker de enigste oplossing) is in uw omgeving een modeller te vinden dat dit voor U kan ineensteken, met u aanwezig, zo zult ge uw tweede les hebben.
Dat is ook digitaal heb ik gezien en dat is nogal meer gevoelig dan analogisch, dus liever geen fouten maken.
stefan.

Klaas Zondervan

Adrie,

Het kan best zijn dat Rian voor jouw gevoel, en voor zijn eigen gevoel, een antwoord geeft op de vraag. Maar zoals jij het interpreteert lees ik het niet.

En ik wil hem eigenlijk sturen in de richting van het zelf vinden van de oplossing. Zoals ik eerder zei, ik zou hem de oplossing zo voor kunnen schotelen, maar dat vind ik niet de goede benadering. Hij heeft zelf een probleem gecre?erd, dus hij mag het in eerste instantie zelf proberen op te lossen.

Nou kun je denken: zielig, om een jongen van 13 jaar zo te laten tobben. Maar uit andere draadjes weet ik dat het een ventje is met een eigen denkrichting en met ambitie, dus mijn opvatting is: laat hem maar even spartelen.

En vind je het na deze uitleg nog steeds zielig, dan zou ik zeggen, laat zelf de oplossing zien. Ik zal je niet tegenhouden.