schakeling

Gestart door conducteur, 04 juli 2008, 18:09:04 PM

conducteur

ik heb vandaag mijn elektronische onderdelen gehaald voor mijn eerste elektronicaprojectje,een afremmodule (http://floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm). ik merk nu plots dat mijn relais slechts 9 pootjes heeft, en daar 10,weet iemand hoe het moet?zal het mits eenvoudige veranderingen aan de aansluitingen/componenten kunnen worden opgelost?
ik heb nog niets vastgesoldeerd,aleen even de componenten op de juiste manier in mijn print gestopt van 11 baantjes bij 14 gaatjes.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Havoc

Als je nu eens het typenummer van dat relais vermelt, dan kunnen we de datasheet zoeken en eens naar de aansluitingen kijken. Je mag dat natuurlijk zelf ook doen [;)]

Op dat relais ga je ergens de naam van de fabrikant vinden. Veel voorkomende: Schroff, Omron, Zettler... En dan een hoop cijfers en letters. Dat is wat je moet weten. Als je dan op de site van de fabrikant gaat zoeken, dan ja je wel een datasheet vinden waar de aansluiting van die pinnen opstaat. Dan kan je vergelijken en uitvissen hoe je dat moet aansluiten.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

conducteur

dit staat op mijn relais:

SK KACO V8
K-RP-4126
RP1212002L1VM

ik weet niet zoveel af van relais,ik weet enkel dat het een schakelaar bedient is door een elektrische magneet

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

PeterC

In het originele artikel staat een Takamisawa relais en dat is een bistabiel relais (2 spoelen met gemeenschappelijke aansluiting).  Met die gegevens die je daar geeft, valt weinig te beginnen.  Google levert geen resultaten.
Groetjes, Peter


Havoc

Even zoeken leert dat dit een RP type is van Kaco. Kaco is nu deel van Hengstler: http://www.hengstler.com/gfx/file/shop/relay/relay_K-RP_en.pdf

SPijtig genoeg geen aansluitschema, maar ik heb niet echt lang gezocht.

Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Kaco is wel te vinden,maar de tekst die jij oplepeld niet.
Toch lijkt het mij wel mogelijk dat dit relais in de schakeling werkt.
Wat natuurlijk wel belangrijk is heb je de aansluitingen van dit relais.
Je mag er absoluut niet van uit gaan dat dit voor elk relais het zelfde is.
Dus vraag bij je handelaar de aansluit gegevens.
Zonder dat blijft het gokken.(en dat kan geld kosten)
Je zou inderdaad 10 pootjes verwachten 4 spoelen en zes contacten.
wellicht zitten bij dit relais de spoelen eenzijdig aan elkaar ???????????
Maar nogmaals zonder goed documentatie,of kennis van relais kom je er niet.
Vraag dus na,bij de handelaar.
wim

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Havoc

Even zoeken leert dat dit een RP type is van Kaco. Kaco is nu deel van Hengstler: http://www.hengstler.com/gfx/file/shop/relay/relay_K-RP_en.pdf

SPijtig genoeg geen aansluitschema, maar ik heb niet echt lang gezocht.





Je hebt inderdaad niet lang genoeg gekeken.op blad 3 staan de aansluit gegevens.
en ook inderdaad,de twee spoelen liggen aan een kant aan elkaar

Conducteur.
ik hoop dat je er zo uit komt.
wim

conducteur

ik had gezocht bij cako,niet moeilijk dat ik niets vond!

ik weet nu enkel waar de contacten liggen zoals bij een gewone schakelaar,aansluitingen van de spoel is nog een groot [?][:D]

zal ik het gewoon kunnen plaatsen?wie,o wie kan mij helpen?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

INFO

Het staat toch duidelijk op en in de datasheet, hoe het aangesloten is en moet worden.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Maar waarom koop je dan niet gelijk de juiste onderdelen
Huib geeft een lijstje erbij, met bestelnummers.

Onderdelen
Onderdeel Conrad nummer
Printplaat 527521
R1, R2: 1K5 404063
D1, D2, D3: 1N4002 162221
C1: 220 ?F 40V 472522
Relais 2 x om 503398
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Rian, het relais dat Huib Maaskant gebruikt, en het relais dat jij hebt gekocht zijn qua functie hetzelfde. Maar de plaatsing van de pootjes is helemaal verschillend. Dat wordt dus een puzzelwerkje om de hele indeling van de printplaat te veranderen totdat het past. Of je koopt alsnog het juiste relais, dan hoef je er verder niet over na te denken.

conducteur

het waren volgens de verkoper hele goede relais,en heb daar ?22 (inclusief de andere onderdelen,heb er een paar cadeau gehad[:)]) voor neergelegd.ik zal eerst proberen te zoeken,maar ik snap nog altijd niet hoe de voeding moet worden aangesloten
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

het waren volgens de verkoper hele goede relais,en heb daar ?22 (inclusief de andere onderdelen,heb er een paar cadeau gehad[:)]) voor neergelegd.ik zal eerst proberen te zoeken,maar ik snap nog altijd niet hoe de voeding moet worden aangesloten



Daar past maar een korte zin bij:
Een slechte winkel,en nog duur ook.
Mijn advies vraag eerst hier,voor je zomaar in het wilde weg gaat kopen.
wim

ysbeer

Kleine relais bistabiel 2 A, 2x OM, 12 V    Gerelateerde producten     Hoogwaardige producten    

Kleine relais bistabiel 2 A, 2x OM, 12 V
Bestnr.: 503398 - 89

Unom 12 V = (9 - 22)
Rspoel 960 ?



Prijs vanaf 4,20 EUR

Incl. BTW

Het orgineel relais kost maar 5.35 bij een stuks
De rest van de spullen hogsten 50 cent te samen
conrad.be of conrad .nl
wim