Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Baan Decapod

Gestart door Decapod, 02 juli 2008, 16:28:48 PM

Decapod

Ik heb het al ergens gezegd: ik zit ondertussen met idee?n in m'n kop en zo stilletjes aan willen die eruit. Voor ik echter aan het uitmeten en tekenen ga wil ik wat informatie vergaren over allerhande complete problemen waarmee ik voorzie geconfronteerd te worden tijdens het plannen.
Ik ga hier dus eerst een hoop vragen stellen en dan pas in m'n tekenpen kruipen. Ik reken op jullie kennis en goede raad!

Over de hele opzet van de baan wil ik nog niet teveel kwijt. Niet omdat ik er graag een raadsel van maak, maar wel omdat het idee een beetje speciaal zal zijn. Ik moet namelijk echt werken met een kleine oppervlakte die niet alleen voor mijn modelbaan moet dienen, maar ook als bureau. Daarbij moet het geheel binnen afzienbare tijd demonteerbaar zijn: ik ga niet eeuwig in dit huis blijven wonen, dus als we een eigen huis gevonden hebben, moet het hele ding mee. Het wordt modulair dus of zelfs semimodulair omdat ze alleen uiteen zal gehaald worden bij een verhuis. Ondertussen heb ik wel een oplossing gevonden (wanneer ik die concreet op plan heb, wordt ze gepost).

De lengte van de baan langs de muur bedraagt iets minder dan een zestal meter (kamer van om en bij 3 op 3m). Dat valt nog mee, maar de breedte kan maximum 50 cm bedragen en voor een meter ongeveer bedraagt de breedte maar 30 cm (het is doenbaar, ik heb er al - heel mooie! - voorbeelden van gezien). Concreet zit het zo: ik beschik over twee muren in een hoek. In ??n muur zit middenin een schouw; daar kan ik over max. 30 cm breedte beschikken. Aan de andere muur is er tegenover de hoek een deur, dus daar speel ik nog eens ongeveer een meter kwijt. Hier komt een neerklapbare fiddleyard. In de hoek beschik ik over 70x70 cm. Dat zou een idee moeten geven.
Sorry voor de vaagheid, maar concreet zijn is nu even nog niet nodig.

De opzet zal een station van een enkelsporige zijlijn vormen met een industrieaansluiting.

De vragen:
- Zijn/waren er voorbeelden van enkelesporige kopstations in Belgi? die me volgens jullie inspiratie kunnen bieden? Zo ja, welke?
- De baan zal zich afspelen in tp IIIa (evt. IIIb), wat betekent dat stoom nog in zijn volle glorie aanwezig was. Probleem is dat ik me afvraag hoe locs met getrokken tender kop maakten in zulke stations. De meeste locs waren immers niet echt geschikt om achteruit te rijden. Hoe lostte men dit op? Beperkingen op inzet van tractiemateriaal (d.w.z. slechts bepaalde types)? Zo ja, welke? Of, waren er voorbeelden van zijlijnkopstations met kleine draaischijven te vinden in Belgi??
- Ik laat me inspireren door de veelal fictieve situaties die gepresenteerd worden als minibaantjes in MSM, daar kan ik een heel eind mee. Maar ... zijn er ook voorbeelden uit de werkelijkheid die, laten we zeggen, met een beetje modeller's licence kunnen ingekort worden tot een realistisch ogend eindstation van ongeveer 2 meter?

Alvast bedankt voor de suggesties en het meedenken!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Michiel

Thomas, ik kan zo meteen geen Belgisch kopstation terugvinden in het "formaat" dat je zoekt, maar ik stuur je een plannetje van het kleine kopstationnetje Vianden in Luxemburg. Hoe de exploitatie eraan toe ging ten tijde van het stoom, weet ik ook niet. Maar ik hoop dat je wat inspiratie kan vinden in het sporenplan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Rochevalien

Thomas,op wat je daar vraagt is niet zo gemakkelijk een antwoord te geven dus ik denk niet dat je veel bruikbare antwoorden gaat krijgen.
Kopstations zijn er in Belgie niet zo echt veel en zeker niet langs enkelsporige lijnen in tegenstelling met Duitsland en Frankrijk.
Je hebt Blankenberge,Knokke,Oostende,De Panne en Nieuwpoort aan de kust.Dat laatste is nu wel verdwenen maar is misschien de beste keuze.Antwerpen Centraal kan ook maar daar hebben we al iemand voor[:D] en Turnhout is een grensstation en was vroeger een doorgaand station.In Wallonie kan ik zo direkt niets bedenken maar er zullen er ook wel zijn,Beloeil misschien?
Op kopstations zullen wel draaischijven gelegen hebben zeker? of keerdriehoeken of anders zette men tenderloks in.
ALs ik jou was zou ik ,zoals je al zelf aangeeft, modulair gaan bouwen en een werkplek voorzien onder je baan.Op die manier gaat er geen plaats verloren.
Ik zal eens in mijn archieven duiken en eens zien of ik niets bruikbaar vindt ,sporenplannen en zo.
Nu ik er aan denk:Scherpenheuvel had vroeger ook een kopstation en daar moet ik nog ergens een plan van hebben.
Wat je natuurlijk ook altijd kan doen is een half doorgaand station bouwen en dat uitbaten als kopstation,ik heb ook zoiets liggen.

Gerrit

Mr-tsjoektsjoek

Dag Decapod,

Ik woon in Poperinge en nu is dit een eindstation.

Vanaf 1853 werd de lijn 69 Kortrijk - Hazebrouck (Fr) aangelegd.
In 1854 werd Poperinge bereikt en in 1855 volgde de aansluiting op het Franse net.  Er was een internationale verbinding in het zuiden van W-Vlaanderen.

Deze lijn is dubbelsporig tussen Kortrijk en Komen, vanaf Komen is ze enkelsporig.  

In de vijftiger jaren (Tp III dus [:)]), wordt de sectie tussen Poperinge en Hazebrouck buiten dienst gesteld, en in de zeventiger jaren zelfs opgebroken.  Poperinge werd dus een enkelsporig kopstation ! Uw eerste vraag.

Een loc keren kan met een draaischijf.  In Poperinge gebeurde dit vroeger met een keerdriehoek.  De trein komt dus binnen in het station.  De loc wordt afgekoppeld, rijdt van de trein weg over een wissel.  De wissel wordt gedraaid en de loc rijdt terug op de andere tak van de wissel tot over de tweede wissel.  Ook deze wissel wordt gedraaid, de loc rijdt terug en komt, na over een derde wissel te zijn gereden terug aan de andere zijde van het station, waar hij, nadat de derde wissel gedraaid wordt, zich aan de andere zijde van zijn trein kan zetten.  Uw tweede vraag.
Mag ik wel opmerken dat een dergelijke keerdriehoek veel ruimte in beslag neemt.  In jouw geval is een draaischijf te overwegen.  Ze bestonden ook in verschillende groottes, naargelang de loctypes die gekeerd moeten worden.

Uw derde vraag : in MSM 15 werd een artikel gewijd aan het station van Poperinge.  Het huidig sporenplan is wel iets eenvoudiger als dat van vroeger.

Maar ik heb nog een kleine bedenking bij je opmerking dat je niet eeuwig in dat huis blijft wonen.  Waarom je baan in een bepaalde ruimte wringen ? Later in je definitieve woonst moet je toch weer alles aanpassen of verbouwen.
Waarom niet gewoon een module bouwen ? Als je wilt werken met een kopstation volstaat een (voorlopig) fiddle-yard om treinverkeer te verzorgen.  Later kun je deze module integreren in je baan.
Of eens tentoonstellen in Mechelen [:D][:D][:D][:D][:D].

Denk er maar eens over na !
Ik hoop je van dienst te zijn geweest.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Decapod

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Thomas,op wat je daar vraagt is niet zo gemakkelijk een antwoord te geven dus ik denk niet dat je veel bruikbare antwoorden gaat krijgen.


Wel Gerrit, dat valt nogal mee [;)]. Het jouwe is alleszins HEEL bruikbaar! 't Was een beetje de bedoeling dat jullie zouden meedenken en me wat suggesties zouden geven, zodat ik me een beetje kan ori?nteren en weet waar ik wat kan gaan zoeken. Dat is dus gelukt. Al allemaal al erg bedankt voor de uitvoerige antwoorden, jullie hebben minstens drie maanden gepruts bespaard!

@Rochevalien: Er waren inderdaad heel weinig kopstations in Belgi?. Ik heb me vanaf het begin dan ook voorgenomen om niet willens wetens toch het grote voorbeeld na te bouwen. Het mag ook fictief zijn, maar dan blijven plannen/schetsen/foto's/informatie toch nog noodzakelijk om het geheel er realistisch te doen uitzien (allez, dat vind ik toch belangrijk, dus ...). Alle info is dus welkom.
Ik ben gisterenavond eens gaan grasduinen in wat oude kaarten die ik nog heb liggen. Daar kon ik de volgende kopstations noteren (de exploitatieinfo is afkomstig van de schitterende site van Wim de Ridder):

(R staat voor 'einde reizigersvervoer', O voor 'opgebroken')

  • Calamines/Kelmis ? Lijn 39b Hoge-Venen. (R1952/O1955)
  • Li?ge-Longdoz ? Lijn 40 Luik (R1956/O 2 takken 1957-1990)
  • Quevauchamps ? Lijn 79 Borinage (R1942/O1942)
  • Bernissart ? Lijn 80 Borinage (R1962/O1978)
  • Tervuren ? Lijn 160 Brussel (R1958/O1972)
  • Couvin ? Lijn 134 Sambre-Meuse (R1954/H1984)
  • Laneffe ? Lijn 111 Sambre-Meuse (R1960/O1962)
  • Muno ? Lijn 163 Gaume (R1952/O1972) N.B.: baanvak Muno-Carignan (FR) : Muno-grens voorzien, maar geweigerd door Frans leger, aanleg door Duitsers in WOI, opgebroken in 1919, aanleg opnieuw in WOII, weer opgebroken. Baanvak Carignan (FR) ?grens is wel in dienst.
  • Scherpenheuvel ? Lijn 30 Kempen (R1957/O1974)
  • Maaseik ? Lijn 21a Maas-Grens (R1957/O1988)
  • Eysden ? Lijn 21b Maas-Grens (R1983) N.B.: Vanuit station Eysden aansluiting op werven van Zuid-Willemsvaart (gesloten 1985)
  • Poperinge - Lijn 69 W-Vl. (grensverbinding naar Abeele R1954/O1972)
  • Adinkerke-De Panne ? Lijn 73 W.Vl. (grensverbinding R1958)
  • Nieuwpoort-Bad - Lijn 74 W-Vl. (R1952/O1977)
  • Blankenberge ? Lijn 51 W-Vl.
  • Heist ? Lijn 51b W-Vl. (R1983/O1983)



Je hebt me dus aan het denken gezet Gerrit! De stations die me het meest interesseren zijn eigenlijk Eysden en vooral Muno, omdat er daar interessante industrieaansluitingen/grensaansluiting zijn of hadden moeten zijn. Ze lijken me wel interessant als voorbeeld (evt. zelfs letterlijk te nemen).
Je idee over een halfdoorgaand station lijkt me zeker wel wat. Heb ik het juist als je daarmee stations bedoelt die bv. voor goederen nog doorgaand waren terwijl ze voor passagiers kop waren? Het liefst zou ik nog een station willen uitbeelden dat omwille van het buitendienststellen van ??n lijngedeelte kop geworden is. Niets zo realistisch als een overwoekerd stuk spoor dat, geblokkeerd door een dwarsliggerkruis in de verte wegloopt ... . Het zal misschien meteen ook ruimte scheppen en me later evt. bij meer ruimte toelaten het alsnog als doorgaand station uit te baten zonder al teveel verbouwwerk.
Mocht iemand info hebben over deze stations en die willen delen, dan zou ik dat heel erg tof vinden!
Dat van die werkplek onder de baan ga ik zeker in m'n hoofd houden. Ze zal toch zeker op kijkhoogte komen, zoiets van 1m50 boven de grond, dan heb ik nog voldoende ruimte voor een werkblad voor m'n treintjes (in het midden van die kamer staat mijn bureau - ook nodig). Ik ga ook eens bekijken of ik de derde muur (van de deur) op die manier ook niet kan betrekken in het plan, dan heb ik nog iets meer lengte (+- 2m). Een demonteerbaar stuk voor de deur kan dan de oplossing bieden. Eerst eens goed uitmeten en zo.

@Mr. Tsjoektsjoek: Over Kortrijk-Hazebrouck stond iets in ??n van de fictieve voorbeeldartikeltjes van MSM (ergens in de nrs 30-40). Ik ben het laatst nog ergens tegengekomen. Zou wel leuk zijn. Er was ook suikerbietennnijverheid, dus dat staat garant voor de ??n of andere priv?aansluiting waarschijnlijk en gevarieerd verkeer. Ik ben ook eens op zoek geweest naar van die grensstations (ook zoals Gerrit aanhaalde met Turnhout) en heb een lijst samengesteld. Alleen die stations waarbij het goederenverkeer ook effectief stopte tegelijkertijd met het personenvervoer op de grensverbinding heb ik opgenomen (behalve Poperinge dan [:)]). Die zijn het interessantst.

Voil?:

  • Poperinge ? Lijn 69 W-Vl. (grensverbinding naar Abeele R1954/O1972, goederenverkeer tot 1970)
  • Turnhout ? Lijn 29 Kempen (grensverbinding over Weelde naar Tilburg R?/O1986)
  • Achel ? Lijn 18 Kempen (R1957/O1985, goederenvervoer tot 1973; grensverbinding R?/O?)
  • Lanaken ? Lijn 20 Maas-Grens (R1954, goederenvervoer tot 1992; grensverbinding R?/O?)
  • Gemmenich ? Lijn 39 Oostkantons (R1952/O1956; grensverbinding R1944/O1950)
  • Steinebruck ? Lijn 46 Oostkantons (R1952/O1960, goederenvervoer tot 1954; grensverbinding R?/O?)
  • Roisin Autreppe ? Lijn 98a Borinage (R1960/O1969, goederendienst tot 1961 ; grensverbinding R?/O?)
  • Rumes ? Lijn 88a Artois (R1950/1968; grensverbinding R1939/1952, einddatum goederenverkeer grensverbinding niet bekend)
  • Herseaux ? Lijn 85 Artois (R1959/O1966; grensverbinding R1932/O1954, goederendienst grensverbinding tot 1950)
  • De Klinge ? Lijn 54 O-Vl. (R1952/O1996, goederenvervoer tot 1975; grensverbinding R1952/O1996, goederenvervoer tot 1968)


Gemmenich, Steinebruck, Herseaux en De Klinge zijn precies de moeite. Van enkele andere zoek ik nog informatie.
Wat het keren betreft: voor een keerdriehoek ga ik inderdaad waarschijnlijk nooit genoeg plaats hebben, het zal dus met een draaischijf moeten als ik ook met locs met getrokken tender wil rijden.
En toch ... ik vraag me af hoe dat allemaal ging (allez, niet in stations hoor, daar was het inderdaad zoals je zei): stel [}:)], een stoomloc gaat een reeks wagons halen ergens op een industrieterein dat niet met een kleine rangeerbundel, of een kleine sporenbundel voor wagens in wacht aangesloten is op het net. Hoe haalde die loc die wagons dan? Als het altijd een tenderloc was, geen probleem, maar een een loc met getrokken tender, reed die dan gewoon het hele traject heen met tender voorop om daarna met wagons terug te keren of hoe zat dat? Allez, het lijkt misschien een rare vraag, maar het zijn toch situaties die heel plausibel lijken ... .
Dan nog over de ruimte van de baan: ze moet in deze kamer passen omdat ze niet alleen in de ruimte zelf moet passen, maar ook deel zal uitmaken van de bemeubeling (het zal binnenkort wel duidelijk worden wat ik bedoel - ik ga het vel van de beer ...). Als ze meegaat naar het volgende huis zal ze weer in die bemeubeling passen en zo opgesteld worden; ze zal dan misschien weer wat uitgebreid worden (dat hoop ik [8)] toch), maar dat zullen we dan nog wel zien. Vandaar dat ze nu moet 'passen' ... (ik weet het, het lijkt zo onduidelijk, maar wacht even af).
MSM 15 heb ik niet, die bestel ik dan wel eens na.


@Saraan: Dank je voor het plan van Vianden Michiel. Luxemburg is niet Belgi?, maar het zit er toch wel heel dicht tegen qua idee?n over spoorwegaanleg dus daar ben ik al heel wat mee.

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Rochevalien



Thomas,misschien is het bovenstaande wel iets voor jou? Dit is het station van Quevaucamps en de scan komt uit het boek "Promenade ferroviaire au pays d'Ath.
Zo te zien is de infrastructuur voor het goederenverkeer meer uitgebreid dan dat voor het personenvervoer (alleen 1 spoor en 1 perron)en bovendien zeer kort.
Maar daar kan je als modelbouwer een mouw aan passen.Er zijn ook enkele spoor aansluitingen.Jammer genoeg is het verdere verloop van de spooraansluitingen niet afgedrukt in het boek.
Het station van Eisden heeft w?l een uit de kluiten gewassen spoorbundel die in het verlengde van de perrontjes ligt.
Vroeger werdt die lijn uitgebaat door TTZ ,later door kolenspoor.Misschien moet je daar je licht eens opsteken?

Gerrit

Havoc

Op die oppervlakte gaat het niet simpel zijn. Een kopstation is nu eenmaal niet korter dan een doorgaand station, integendeel soms.

Ik zou toch eens kijken naar franse en duitse voorbeelden. Tenslotte maakt het voor een enkelspoor station niet uit of er links of rechts gereden wordt.

Als het toch een enkelspoor traject is, dan zou ik me beperken tot tenderlocs en een draaischijf weglaten -> plaats bespaard. Het mag misschien leuk lijken maar een draaischijf is al gauw 25-30cm zonder iets er rond. Als je dan toch zo'n grote locs nodig zou hebben voor je treinen dan moeten de perrons en goederen emplacement ook in verhouding groter zijn. Een perron waar 3-4 rijtuigen aan kunnen staan daar komen geen sneltreinen toe. Ook als er maar enkele goederenwagen aan de loods kunnen staan heb je geen type 36 nodig. Die locs vragen ook een zwaardere onderbouw voor de lijn. Je zou kunnen "vals spelen" door een zogezegde industrie aansluiting die niet op je baan ligt te bedienen natuurlijk.

Het plan van Roche is niet mis maar je gaat behoorlijk moeten snoeien om dat in je ruimte te krijgen. Je idee om een doorlopend station uit te beelden als een kopstation is ook niet slecht. Je moet dan enkel zien dat je een voorbeeld neemt met voldoende omrij mogelijkheden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

De MIBA heeft een boek met ik meen 100 stationspoor plannen voor circa 20 euro.
Dat zijn grote en kleine,kopstation en doorgaande.
En allemaal bestaande stations,wel in het duits,maar de tekingen natuurlijk niet.
Is je duits niet zo goed eventueel,dan is er hier altijd wel een vertaler voor korte stukken tekst of woorden.
Aanrader.
http://www.miba.de/verlag/planhilf.htm
Kijk bij verlagsprogramm


wim

modeltreinbart

De Klinge station is niet officieel een enkelsporig kopstation er ligt namelijk nog een restant van een wissel zoals ik mij kan herinneren van mijn laatste fietsrit naar hulst ( Zeeuws Vlaanderen NL )  De lijn was wel enkelsporig van het station te Sint niklaas voor de verhoging en werd dubbel sporig aan het station de Klinge na het station werd het terug enkelsporig en ging het de grens over naar Zeeuws Vlaanderen. In Hulst zou het station nog bestaan en zouden er ook nog restanten liggen maar tot op heden heb ik het station nog nooit tegen gekomen.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Decapod

Allez, weer al een hele scheut verder op een paar uur. weer eens bedankt mannen.

@Rochevalien: Dat ziet er inderdaad een heel interessant plan uit. Goederenaansluitingen, keermogelijkheid voor locs en beperkt reizigersvervoer is zo ongeveer wat ik graag zou willen nabootsen. Heb je een idee van de schaal van de tekening (ik ga toch moeten snijden hoor, maar soit)? Dat boek snor ik wel eens op [net een archiefstudie van het station van Namen gekocht, 'beetje' te groot [:D] ].
Dat het personenvervoer beperkt is, is helemaal niet erg, integendeel zelfs, dan kan ik m'n reeks ex-Duitse wagens inzetten of een GCI-trotinette gebruiken. Hoe dan ook, het is alleszins iets dat ik als 'voorbeeld' - echt te volgen of niet - kan gebruiken.
De situatie zonder seinen, snelheidsbeperking en co. maakt het er alleen maar interessanter op. Het zal dan wel tpIIa-b moeten worden, maar dat is geeneens zo erg (alleen jammer van de diesels dan).
Ik ben al eens gaan snuisteren op het web: het station van Quevaucamps (want zo heet het nu) bestaat nog steeds. Het is beschermd. Het klassieke EB-station (Kibri dus) met PB-verkapping. Er werd onder andere gereden met Belpaire-stoomwagens en des locomotives-fourgon te zien op de foto van het station. Op de eerste foto is zelfs een stukje van de draaischijfput te zien: duidelijk een kleine draaischijf. Het geheel lijkt echt wel mini geweest te zijn. Blijkbaar is er een redelijk actieve historische verenging in Queveacamps, dus die kan ik ook eens contacteren.
Voor Eisden steek ik m'n licht eens op bij het Kolenspoor. Goed idee.


@Havoc: Ga ik zeker doen. Oppervlakte is inderdaad erg klein, maar dat is eerder een stimulans dan een no-no. Een draaischijf MOET er niet per se bij hoor. Het is een idee waarmee ik speel of een vraag die ik me stelde i.v.m. het realistisch volgen van een voorbeeld. Met grote locs hoef ik niet per se te rijden. Die kunnen ook roderen op de rollentestbank. Als ik me moest beperken tot tenderlocs om een realistische exploitatie in beeld te brengen, zou ik dat zelfs helemaal niet zo erg vinden: hier in Belgi? hebben prachtige machines rondgereden, dus dat is niks om mee in te zitten.
Zou ik bv. iets als Queveauchamps volgen, dan is de inzet van zware machines als een type 36 (alhoewel dat m'n absolute favoriet is) natuurlijk compleet onrealistisch. De asdruk, de bochten, de spooraanleg, de kunstwerken en dergelijke zouden dat allemaal niet toelaten. Met een voorbeeld als Queveauchamps zit ik zelfs aan code 55-rails, zou ik absoluut het voorbeeld willen volgen, en dan is - omgerekend naar realiteit - de inzet van een zware goedernloc totaal onrealistisch natuurlijk. dat zou anderzijds ook betekenen dat ik zelf sporen en wissels kan beginnen leggen. Niet simpel, want heb ik nog nooit gedaan (maar ja, dat is dan ook weer een uitdaging [;)]).

@ysbeer: Dank je voor de link. Dat boekje zal ik eens bestellen. Een beetje meer voorbeelden en schaalschetsen kan nooit kwaad!

@modeltreinbart: Als ik je goed versta, betekent dat dat De Klinge een station met twee sporen was? Zou de infrastructuur een goede 60 jaar geleden niet uitgebreider geweest zijn?


Ik ga dit weekend eens proberen opmeten. Zal niet simpel zijn, want de hele kamer staat vol dozen, een gedemonteerd bed en co. Dus het zal kunst- en vliegwerk worden. Dan schets ik het wel eens en post ik het hier.
Btw, welk tekenprogramma vinden jullie het best/makkelijkst/handigst om sporenplannen/baanomgeving/baanruimte te ontwerpen/tekenen?

[#aanpassing: wat nieuwe info bijgezet]
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

doomslu

Nog een paar voorbeelden uit Luxemburg van kopstationnetjes.
Diekirch, werd een kopstation nadat de verbinding naar Echternach werd opgebroken en Grevenmacher, het stadje waar ik woon. Alles is hier echter netjes opgebroken. Geen spoor meer te bekennen. Gelukkig is Mertert op een boogscheut en dat ze daar een leuk haventje hebben mochten jullie twee jaar geleden al lezen. [;)]

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

geremila

Hoi Decapod,

Lijlt mij een zeer leuk idee. Om je nog wat meer ingredi?nten te geven enkele voorbeelden van kopstations en hun verhaal aan de Duitse Moezel in lang vevlogen tijden...

http://www.kbs622.hunsrueckquerbahn.de/bernkastel.htm

bernkastel ondertussen al lang opgebroken en vervangen door een fietsroute (foto's en bildfahrplan waar je de schematische voorstelling van het sporenplan vindt)

http://www.kbs621.hochwaldbahn.info/
En uiteraard Traben Trarbach met zijn sporenplan en massa's foto's (Ik heb heir al eerder links geplaatst dus je ziet maar...)

Verder kan ik nog wel wat voorbeelden aanhalen uit de Eifel... Hier zij heel wat lijnen opgebroken en dus heel wat stations van doorgaand naar eindstation herleidt... Een voorbeeld is Bitburg met zijn industrieaansluiting naar de gelijknamige Brouwerij (welke trouwens reusachtig is!)

Veel succes!
groetjes,

Mike

SuSke

Ik heb vroeger ook eens zo iets ontworpen:


Een lokaal stationnetje met een loskoer en een kleine locloods/goederenloods.

Als ik de ingekleurde versie nog terug vind, plaats ik die wel bij in het draadje.[;)]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Decapod

Weer eens merci allemaal.
Vooral Traben-Trarbach, Diekirch en SuSke's ontwerp zijn weer inspirerend. Probleem is dat er op de meeste plannen van het origineel nergens een schaal staat (grrrrrrrr [:(!]), dat was anders wel handig geweest. Of, is er zo'n soort standaardschaal (die me dus blijkbaar ontsnapt is dan ... [:I]) voor zulke baanplannen?
Ik heb nog niet kunnen opmeten omdat dit weekend iets te vol zat met ander handwerk (antieke bibliotheekkast in de boenwas gezet, pfffffff, dat is pas geduldwerk [:D]), maar misschien lukt het deze week wel.

't Zal vooral in de lengte moeten zijn dus, alhoewel ik er al over zit te denken om een industrieaansluiting evt. met losse platen na te bootsen die dan gewoon gemonteerd worden wanneer er gereden wordt. De algemene teneur zal alleszis het volgende zijn: als ik een grootbedrijfvoorbeeld erin kan proppen, doen we dat; lukt dat niet dan gaan we wat inkorten en als dat helemaal niet lukt dan gaan we fictief, maar 'gebaseerd op' werken. We'll see.

Nog eens m'n vraag (blijkbaar verloren gegaan in de soep van m'n vorige post): wat voor programma of zo gebruiken jullie om banenplannen uit te tekenen? Of, hoe gaan jullie tewerk? Eerst papier, dan pc, of eerst plan met bestaande railformaten en dan aanpassen naar eigen goesting? Enfin, hoe begin ik best met uittekenen?
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Gerolf

Mijn ontwerp-parcours heb ik uitgelegd in MSM66 [;)]
In't heel kort:
1) meetlint en papier
2) PC voor beschikbare-ruimte-silhouetten
3) v??l schetsen met potlood en gom
4) keuze maken uit alle schetsen
5) terug PC voor definitieve plan.
Software: ik gebruik CorelDraw.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw