Lenz ABC

Gestart door marimon, 02 juli 2008, 12:33:49 PM

marimon

Ofwel lees ik het artikel in MSM71 niet goed, ofwel begrijp ik het niet goed8). Het zal in ieder geval aan mij liggen, de onervaren digineut, maar kan men dit systeem ook gebruiken bij lokmaus 2 of multimaus?:I
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

Alleen niet met Twin Center of Intellibox. De versterker daarvan levert een asymmetrisch signaal. Het wordt iets symmetrischer door ze te programmeren voor spoor N en te voeden met een trafo van 18V~.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Klaas Zondervan

Tony, ik snap geen bal van je opmerking. Twincenter en Intellibox leveren alleen een asymmetrisch signaal als ze (ook) het Motorola protocol uitzenden. Maar dan betreft het een tijd-asymmetrie.
Bij ABC gaat het om een spannings-asymmetrie,

tonycabus

Klaas, ook in DCC-mode is het uitgangssignaal flink asymmetrisch. Een lok die met een decoder is uitgerust voor ABC met die functie geactiveerd wil maar in ??n richting rijden: achteruit!
Als je F3 of F4 inschakelt (resp. rangeermodus of uitschakelen optrek- en afremvertraging en ABC bijn Lenz Silver en Gold) kan je wel in beide richtingen rijden. Er is wel degelijk een asymmetrie van +/- 2V maar ik heb dat nog niet op de skoop bekeken (die van mij moet ik dringend eens repareren, een Telequipment op stoom buizen.[;)])
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

begin er al meer van te begrijpen[:D][:D][;)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Klaas Zondervan

Tony, jouw stelling is dus dat de IB/TC van nature een spanningsverschil vertonen tussen de positieve en de negatieve pulsen.
Komt op mij een beetje vreemd over, aangezien beide spanningen op dezelfde manier gegenereerd worden, alleen in spiegelbeeld. Zal er bij gelegenheid eens aan meten. Als het echt asymmetrisch is zou dat eenvoudig aangetoond kunnen worden met deze meetmethode op mijn website. En dan de enkelzijdige methode.

INFO

Tony, Klaas,

Net even aan mijn Intellibox gemeten, maar daar komt een keurige symmetrische spanning uit.

-22,5V en +22,5V, ook in mixed protocol, spanning blijft symmetrisch.

Busted.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Kijk eens aan, een mooie symmetrische spanning. Dat lijkt mij ook logisch, gezien de schakeling. Maar als die van Tony ongeveer 2 volt asymmetrisch is, dan is die waarschijnlijk niet helemaal okselfris meer. Mogelijk een defecte bufferelco.

tonycabus

Ik heb meerdere TC's geprobeerd, allemaal hetzelfde.
In Duitse en andere duitstalige fora wordt daarover ook telkens weer gepraat, en sommigen hebben geprobeerd er iets aan te doen door extra diodes in serie met de uitgang op te nemen. Werkt natuurlijk niet, want de stroom/spanningkarakteristiek van diodes is niet lineair....
Wim, hoe voed jij je IB? Naar het schijnt kan je de symmetrie verbeteren met een hogere trafospanning, en dan de zaak voor spoor N instellen. (Zei ik dat al niet??)
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

INFO

Mijn IB wordt met een standaard Marklin trafo gevoed 16V 52VA. En de IB staat ingesteld op H0.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Tony, misschien wil het helpen als je bij het twin-Center het FMZ-idle signaal uitzet. En het Twin-Center als DCC centrale opstart.

Dat volgende Speciale Opties instellen.

SO 22 waarde 0
SO 25 waarde 1
SO 907 waarde 4
Alleen de waarheid ligt in het midden.

tonycabus

Hoi Wim!
Ik zat geruime tijd zonder internettoegang en zie nu pas je bericht! Ik ga dit onverhoeds toepassen en hou je op de hoogte van zodra ik kan! Dank je!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)