Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

roco startset

Gestart door tom007, 01 juli 2008, 07:59:09 AM

tom007

Ik ben van plan om een roco startset te kopen met de multimaus. En dan een treinbaan te maken in rails van roco. Zit in die startset al een DCC locomotief in? Als ik DC locomotieven koop en ik bouw zelf een decoder in. Welke kenmerken moet ik kijken? Hoe progameer ik een DCC decoder in een adres waar de locomotief kan rijden?


vriendelijke groeten

conducteur

ik laat dat altijd over aan mijn vakhandelaar,decoders inbouwen en andere reparaties,als je vakhandelaar dat doet krijg je er garantie bij,als je dat zelf doet niet!

ik denk overigens wel dat er in een digitale start set al een loc zit met een decoder erin.

-je vakhandelaar zal je wel graag verder helpen bij het kiezen van de geschiktste decoder.

-ik rijd met marklin,dus ik weet niet zoveel van die multimaus af,maar als deze programmeerbaar is dan zal dat in de handleiding staat,ook in een boekje bij de decoder zit er een boekje,met de registers,met een uitleg waar je naar believen kan gaan instellen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

In een startset met Multimaus zit uiteraard een loc met decoder. Anders heb je er niks aan. En in een startset zitten (bijna) altijd ook rails.
Haal anders eerst eens bij je handelaar de Roco catalogus. Die is gratis. Daarin kun je precies zien wat er allemaal in zo'n set zit.
Hoe je het moet programmeren, dat staat allemaal in het boekje dat ook in de startset zit.

tufken


In de startsets van Roco zit altijd minstens een ovaal met sporen waar je direct op kan rijden.

Sommige hebben ook een wissel met uitwijkspoor.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


jacques timmermans

Iets verkopen, in dit geval een decoder, en geen garantie willen geven druist in tegen de al enige jaren bestaande Europese wetgeving, welke zegt, dat iedere fabrikant, dus ook de decoderfabrikanten, gedurende een bepaalde periode (tussen de 1 en 2 jaar) een bepaalde garantie op hun producten moeten geven.
Zelfs al bouw je een decoder zelf in een locomotief in en de decoder moest na een bepaalde tijd begeven, heb je recht op garantie, vermits de decoder op een enigszins technisch verantwoorde manier is ingebouwd.

Natuurlijk zal in eerste instantie de wederverkoper proberen te beweren dat je een fout hebt gemaakt met het inbouwen, om onder de garantie uit te komen, want hij moet in eerste instantie een nieuwe decoder leveren en dat kost nu eenmaal (zijn) geld, wat hij eigenlijk bij de fabrikant kan en moet terug vorderen! Bij mijn weten, zullen de meeste fabrikanten, wanneer je hun zelf over het mankement aanschrijft, niet aarzelen om je een nieuwe decoder op te sturen. Ik zelf heb ik al defecte decoders, met omschrijving van het defect, naar Fleischmann en Lenz opgestuurd en binnen de week zonder enige kosten nieuwe decoders ter vervanging gekregen

Jacques Timmermans


conducteur

bij marklin staat er altijd dat de garantie enkel kan gegeven worden voor decoders die bij de erkende vakhandelaar zijn ingebouwd
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

tufken


Ja, als je niet erkend bent, ben je een dommerik (volgens hen)[:D]
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

Iets verkopen, in dit geval een decoder, en geen garantie willen geven druist in tegen de al enige jaren bestaande Europese wetgeving, welke zegt, dat iedere fabrikant, dus ook de decoderfabrikanten, gedurende een bepaalde periode (tussen de 1 en 2 jaar) een bepaalde garantie op hun producten moeten geven.
Jaques,

Het is in eerste instantie de handelaar die garantie moet verlenen. Het principe daarachter is heel eenvoudig: hij is nl. degene die je geld heeft aangepakt, en daardoor is hij verantwoordelijk voor het product.
Maar kijk voor de aardigheid eens in een willekeurige handleiding van ESU. Daar staat dat ESU een fabrieksgarantie geeft van 24 maanden, bovenop de garantie die de vakhandelaar hoort te geven volgens wettelijke richtlijnen (welke per land kunnen verschillen).
Je moet dan wel de decoder opsturen naar ESU, met een formulier erbij wat in diezelfde handleiding is afgedrukt.