Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

MARKLIN delta naar digitaal

Gestart door GTT_tommy_GTT, 27 juni 2008, 12:19:53 PM

GTT_tommy_GTT

hey,
ik heb een baan gehad waar 2 lokjes delta op reden.
nu komen er veranderingen aan het huis aan,
maar daarna komt er een baan van 3mx1.80x en dan nog een klein blokje van 1x1m aan, nu zou ik graag digitaal beginnen rijden
nu mijn vragen:
*kan ik de delta lokjes voor digitaal rijden gebruiken zonder ze te veanderen?
*zonee, wat moet eraan veranderd worden?
*een centraal station of een mobiel? (tis voor een lok of 4/5)
*kan kan je heel de baan automatisch sturen (ivm wissels, seinen enz)
*zoja, met een CS, of een MC of met iets anders?
*wat zijn de benodichtheden voor een CS en een MS, + kostprijs ong
ik ken hier niets van en in plaats van me door winkeltjes me wat laten aan te smeren, kom ik hulp vragen bij de kenners :D
alvast bedankt, hoop op snelle reactie
met vrindelijke groeten

KoenD

#1
Hallo,

alle delta-decoders kunnen rijden op het digitale systeem. Dit kan zowel met het oude digitale systeem als met het mfx-systeem. Daartoe kun je het adres in de decoder dmv dip-switchen omschakelen, een nieuwe decoder is dus geen noodzaak.

4a 5 locs is, denk ik, een beetje op de limiet, zeker als je rijdt met binnenverlichting in de wagons. Is de beschikbare oppervlakte daar niet een beetje te klein voor ?

Ook de aansturing kan volledig gedigitaliseerd worden, bvb. met koploper, Windigipet, ... om er enkele te noemen.

Wat de prijs van die systemen betreft ben ik niet op de hoogte, ik rijd zelf met ECoS van ESU. Volledig digitaliseren kost redelijk veel geld : bezetmeldmodules, seinen, wisselsturingen, decoders, een computer, ...

Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

GTT_tommy_GTT

#2
hey,
alvast voor de reactie,
4 a 5 treinen voor die oppervlakte gaat nog als je weet dat
2 treintjes (1 personen, en 1 vracht word)
1 HST (die grotendeels onder de grond rijd)
en 1 rangeerlokje
mvgr

LokSound

#3
citaat:
Geplaatst door GTT_tommy_GTT

...
ik ken hier niets van en in plaats van me door winkeltjes me wat laten aan te smeren, ... [:D]



Ik vind deze kritiek schandelijk, zeker als je er zelf niets van kent, zoals U schrijft!

Ons dealers kennen hun vak.
En als er iets is wat ze niet kennen, dan nog kunnen beroep doen op onze helpdesk en op die van onze fabrikanten.
Dus stop met de dealers zwart te maken die toch ook maar hun boterham willen verdienen op een eerlijke manier.

Uw houding tegenover de dealers is dit forum en deze hobby niet waardig.

Train Service Danckaert
www.modeltrainservice.com

ysbeer

#4
Ja, laten aansmeren klinkt inderdaad wel wat erg grof.
Maar helaas zijn er toch nog winkels genoeg die niet die deskundigheid hebben.
Hier zoek men alleen nummers,of promoot een bekend merk.
Een echt deskundige winkelier (die zijn er wel)moet eigenlijk ook zelf treinhobbyist zijn.
Maar ja dat lukt uiteraard lang niet altijd.
Dus vind ik het niet zo gek dat je eerst bij soort (lot)genoten je kennis ophaald.
wim

KoenD

#5
Tommy,

op mijn baan werk ik met het volgende :

-> HSI-88 van LDT : dit is een bussysteem om wisseldecoders, bezetmelders ... en zo sneller uit te lezen
-> bezetmelders : ook van LDT, hier heb je verschillende mogelijkheden. Je kan werken met reedcontacten ( dan moet elke loc voorzien worden van een magneet ) , met contactrails, of via de stroomafname via de middengeleider - elk heeft zijn specifieke module.
-> wissel-omschakeling : voorlopig nog via LDT, ESU is aan het werken aan een systeem om met servomotoren traagschakelend wissels aan te sturen.
-> seinen : ook mogelijk met LDT

Alternatieven zijn er voldoende.
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

GTT_tommy_GTT

#6
ok laten aansmeren klinkt grof, maar somige kennen hun vak nie 100%
alvast bedankt
grtz

DasBert33

#7
citaat:
Geplaatst door LokSound

Ik vind deze kritiek schandelijk, zeker als je er zelf niets van kent, zoals U schrijft!

Ons dealers kennen hun vak.
En als er iets is wat ze niet kennen, dan nog kunnen beroep doen op onze helpdesk en op die van onze fabrikanten.
Dus stop met de dealers zwart te maken die toch ook maar hun boterham willen verdienen op een eerlijke manier.

Uw houding tegenover de dealers is dit forum en deze hobby niet waardig.

Train Service Danckaert
www.modeltrainservice.com



Komaan he zeg. Ik heb al meermaals in verschillende winkels in de rij staan wachten terwijl de verkoper een klant zogenaamd 'goeie raad' gaf. Meestal kwam die raad neer op de duurste oplossing die ze toevallig in hun voorraad hebben.  Ofwel snappen die dealers de produkten in hun winkel niet goed, ofwel willen ze gewoon de laatste euro uit hun onwetende klanten persen. Dit is misschien niet voor elke winkel zo, maar ik heb het al in meer dan een meegemaakt!

Bert
 

KoenD

#8
Als je wil weten wat welke module van welke fabrikant kan ga je best eens op een beurs kijken bij de fabrikanten zelf. Die vinden hun eigen product (uiteraard) het beste maar zo kan je voeling krijgen met wat er bestaat en hoe het gebruikt moet worden, wat de specifieke voordelen zijn en zo. Je moet wel opletten, want als je modules van verschillende fabrikanten gaat gebruiken moet je van elke fabrikant zeker zijn dat hij compatibel is met bvb gebruikte standaard bussystemen op de controller die je wil gebruiken.
Vriendelijke groeten,

Koen D

------------------------
Oud Duits Tp I en II, wisselstroom drie-rail met EcOS

Stef71

Hoi, kan je in een Delta loc bijvoorbeeld ook de Delta uitbouwen en bijvoorbeeld een Esu locdecoder inbouwen?

Alberke

Citaat van: Stef71 op 16 februari 2021, 14:30:54 PM
Hoi, kan je in een Delta loc bijvoorbeeld ook de Delta uitbouwen en bijvoorbeeld een Esu locdecoder inbouwen?
Uiteraard, afhankelijk van het model kan het een heel "jobke" zijn.
Ik heb er een paar vervangen die in de plaats van het oude relais zaten, dat vergt wat soldeerwerk en een magneet.
Of ineens de vijfpolige motor...
In de "600" diesel was dat een heel ander paar mouwen!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D