Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

BM1 diodeschakeling?

Gestart door dirkske, 26 juni 2008, 21:28:03 PM

dirkske

Hoi modelspoorders,

Het in msm71 beschreven diodewerkje van lenz (bm1) heb ik zelf in elkaar geprutst, maar het ding werkt niet.V}:)
Nu moet ik er bij zeggen dat ik 1N4007 diodes heb gebruikt ipv 1N4002.
Zou dit de oorzaak kunnen zijn van het falen??

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

krispy

Hoi Dirk ,

Ik denk dat dit niet met alle lenz decoders werkt , ze moeten nl het ABC stop protocol in zich hebben en dit is denk ik enkel het geval bij de Gold en Silver reeks .
Met een ander merk zeker niet , want het is een Lenz Pattent
( Ik had in der tijd de vraag naar de invoerder van ESU gestelt , die mij vertelde dat het enkel met lenz werkte )

Verder kan ik hier niets nuttig van zeggen daar ik het zelf niet heb of heb kunnen testen.

Mischien weet er wel iemand anders iets zinnigs over te vertellen .
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Havoc

Aan het gebruikte type diode zal het niet liggen. Het enige verschil tussen beide types is dat de 1N4007 meer spanning kan verdragen in sper. Maar voor de spanningen waar modeltreinen mee werken maakt dat niets uit.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

tonycabus

Het zal dus wel aan de decoders liggen.......
Er is sprake van dat ook ESU dit systeem gaat implementeren, samen met K?hn en Tams. Die zouden namelijk ook Railcom (net zoiets als Mfx, maar dan wel werkend[;)]) gaan gebruiken. Ook verschillende Amerikaanse fabrikanten zouden aansluiten.
Het DCC-protocol is een 'open' protocol, en die ABC is geen 'patent' van Lenz!! Het is een al ouder systeem dat werd geactualiseerd voor DCC. De NMRA heeft deze extra mogelijkheid nog niet als 'norm' ingebouwd, wel als 'Recommended Practice'.
Iedere decoderfabricant mag die mogelijkheid dus inbouwen in zijn decoders. Maar er zijn er altijd die andere sytemen hebben die lekker duurder zijn en die dan niet willen weten van zo iets eenvoudigs...[xx(]. Maar zelfs Zimo heeft ABC al in enkele recente decodermodellen zitten!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

Trouwens, heb je de juiste parameters ingevoerd in de decoder(s)?
CV51= ABC of niet, konstante remafstand of remvertraging
CV52= remafstand (proefondervindelijk bepalen, verchilt van lok tot lok.
Zie ook de handleiding van je decoder.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

dirkske

Al mijn decoders zijn van ESU.[B)]
Aan de cv's kan ik zelf niets veranderen omdat ik met een piko digi-fern werk.
Ik denk dat ik een ander systheem moet uitdokteren om m'n loc's zachtjes te laten afremmen voor een rood sein.[:(]
Iemand een idee?

Greetz Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!