Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Wagens met remmershuis

Gestart door Quadran, 23 juni 2008, 12:43:34 PM

Quadran

Hello iedereen,

Ik vroeg me af of wagens met een remmershuis achter elkaar mogen gekoppeld worden ivm natuurgetrouwheid, of worden deze wagens enkel als laatste wagen gekoppeld?

Ik zou het graag weten,

Mvg
 

Peter

Ze mogen achter elkaar worden gekoppeld.
Enkel vroeger jaren (tijdperk II) hadden ze nog een doel toen er nog echt "remmers" in zaten, dus personeel dat de handrem bediende op aanwijzing door de machinist (via de stoomfluit) Na de invoering van lucht gestuurde remmen zoals Westinghouse, hadden die hokjes geen nut meer.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

En werden die wagens dan in tijdperk II altijd achteraan in de trein gekoppeld of maakte dat niet zoveel uit????[?]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

Nee, die werden niet achteraan de trein gehangen.  Meerdere wagens met remmers (en remhokjes natuurlijk) werden op regelmatige afstand, dus om de paar wagens, afhankelijk van de gewichten van de andere wagens, geplaatst. De formule voor deze berekening heb ik niet, maar als je oude foto's uit tijdperk I en II bekijkt kan je daar al veel informatie uit halen.
Voor modelspoor zou ik om de twee ? drie wagens er een met een remmershuisje plaatsen, dus twee of drie gewone en dan een met remmershuisje enz.
Met vriendelijke groeten
Peter