Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

automatisering via memory en IB

Gestart door erik de noorman, 16 juni 2008, 23:02:07 PM

erik de noorman

Mijn 3 rail baan wordt gestuurd door een IB. De seinen en wissels worden gestuurd door decoders van Brelec en zijn DCC ingesteld. Voor het schakelen van wisselstraten is er een memory van marklin aangesloten op de IB. Wisselstraten zijn ingevoerd op de toetsen (memory) van A1 tot A8. Elk blok is ge?soleerd zoals het hoort.  De stroomdetectie in het ge?soleerde blok gebeurt door stroomsensoren van Brelec. Deze stroomsensor is aangesloten op een S88 module eveneens van Brelec. De S88 is rechtstreeks aangesloten op de memory.


Ik wil mijn baan automatiseren. Wanneer een trein een blok binnen rijdt  moet deze automatisch het seinbeeld op rood zetten het sein van het vorige blok op dubbel oranje (toets A1 en aansluiting 1 op de S88). Bij het verlaten van het blok moet het rode sein op dubbel oranje springen en het  sein dat het vorige blok beschermt terug op groen(toets A2 en aansluiting 2 op de S88). De bevelen zijn ingevoerd in de memory en handmatig geschakeld via de memory werkt alles. Echter wanneer de trein het blok binnen rijdt of verlaat gebeurt er niets.
Sluit ik de S88 rechtstreeks aan de IB (op de S88 instelling is 1 module ingegeven) krijg ik op de S88 mode wel een bezetmelding doorgegeven maar verder gebeurt er niets.  Wat doe ik fout.


Erik


knibbelknabbel

Hoi Erik,

Ik ken de memory niet zo goed, maar ik denk dat je de opeenvolging van de seinbeelden moet laten geschieden dmv een PC en een programma. Je kan ook kiezen voor systemen zoals Miracos ed, maar aangezien je alle decoders al hebt... Je memory zal alleen wisselstraten kunnen schakelen...
Als je wil kan ik wel in mijn programma een opeenvolging uitwerken. Als je dit wenst, kan je me dan een schematisch overzicht geven van je baan? Ik heb er in-den-tijd nog op gereden in Mechelen, maar ik zou het niet meer 100% weten. Ook de exacte plaats van de seinen zou er moeten opstaan, en de bezetmeldersecties.
Achteraf moet je enkel alle decoderadressen juist invoeren, en testen maar (dit gaat nooit van de eerste keer, geloof me[:)]) Let wel op dat dit wel een lange bezigheid is...

erik de noorman

Jeroen,

Normaal gezein kan je met een memory in het marklin digitaalsysteem via een s88 een automatische blokbeveiliging toepassen zonder PC. Die schema's en toepassingen heb ik nog oude insiders.

Het probleem is dat de memory op een IB is aangesloten. De S88 worden in het marklinsysteem rechtstreeks aan de memory aangesloten. Bij de IB moet de S88 rechtstreeks aan de IB aangesloten worden. De bezetmelding via de IB die werkt het is enkel het schakelen dat niet werkt. Wat ik niet terug vind is of de s88 nu op de memory of aan de IB moet aangesloten worden en of ik in de IB nog bepaalde dingen moet ingeven zoals de schakelbevelen in de memory mode.

Erik

MARKLINRIJDER

Erik,

Probeer eens je S88 op de memory aan te sluiten en je memory vervolgens aan de IB.  Detecteert hij nu nog je bezetmeldingen?

Groetjes,

David

erik de noorman

Probeer eens je S88 op de memory aan te sluiten en je memory vervolgens aan de IB. Detecteert hij nu nog je bezetmeldingen?


Neen

MARKLINRIJDER

Waarschijnlijk loopt het mis in de communicatie van beide delen.  De Ib weet duidelijk niet dat er een Memory aanhangt.

Ik moet dit zelf even opzoeken, maar zodra ik een gaatje vindt en meer weet hoor je het hier.  Of misschien weet INFO een pasklaar antwoord?

Groetjes,

David

INFO

Erik,je moet de S88 op je memory aansluiten, en daarbij zijn de eerste 8 contacten van de s88 de Set contacten en de contacten 9..16 de reset contacten, verder moet de memory op extern staan. zodat hij de S88 gegevens kan verwerken. En ik dacht dat er ook nog iets met dipswitches gedaan moets worden maar dat laatste weet ik niet zeker, te lang geleden dat ik een memory heb gebruikt.
Ik weet nog wel dat er twee versies zijn de eerste versie heeft een bug.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Hoe kan ik toch zo dom zijn. Op de eerste pagina in grote drukletters
beschrijving werking memory toetsbord. Extern toets: bediening automatisch. De off toets bediening met de hand.Gewoon over gelezen.
Alvast heel hard bedankt Wim de andere ook uiteraard.
De dipswitches achteraan dienen om de memeroy een nr te geven en om de memory te vergrendelen.
Een ding is me nog niet helemaal duidelijk. Als een trein in blok 1 binnen rijdt. Schakelt hij via een sensor die aangesloten is op ingang 1 van de s88 die overeenkomt met toets A1 van de memory het sein. Moet ik dan een 2? sensor in bouwen die verbonden is met uitgang 9 van de s88 die overeenkomt met toets A1 van de memory als de trein het blok verlaat.

Alvast bedankt voor de info.

Erik

INFO

Erik,

Wat denk je zelf, hoe weet anders je memory dat het blok weer vrij is??
Alleen de waarheid ligt in het midden.

erik de noorman

Ja dus. Ik had het wel verondersteld mits ingang 1 aan uitgang 9 enz. is gekoppeld in de s88. Maar ik vond daar nergens iets van terug op de schematische voorstellingen. Op deze schema's wordt de kontaktrail in een blok steeds enkel aangesloten op de ingang van de s88 en nooit een kontaktrail aan de uitgang van de s88 om het blok terug vrij te geven.
Kan dan bv. :
Sensor 1 in blok 1 gekoppelt aan ingang 1 van de s88 schakelt sein 1 in blok 1 onveilig. De trein verlaat blok 1 en rijdt blok 2 binnen. Sensor 2 in blok 2 gekoppelt aan ingang 2 van de s88 schakelt sein 2 in blok 2 onveilig. Kan dan aan sensor 2 in blok 2 eveneens uitgang 9 gekoppelt worden die blok 1 terug vrij geeft of moeten het aparte    sensoren zijn.

Erik