Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belgische stomers van Amerikaanse oorsprong

Gestart door Michiel, 16 juni 2008, 16:15:36 PM

Decapod

Aaaaaaargh, ik heb ze net allemaal ingescand [xx(] [xx(] [xx(]!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Decapod

NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

Michiel

Enorm bedankt, Thomas! Met de voorbereidingen op, en de vakantie zelf, heb ik voorlopig niet meer veel tijd voor het opzoekingswerk, maar eind juli hervat ik het speurwerk. Nogmaals dank, en ik laat wel iets weten als ik iets gevonden heb.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Hierbij rakel ik dit oude draadje weer op om het af te sluiten met mijn bevindingen. Na lang rondzoeken naar modellen van oorspronkelijke Amerikaanse loks die hier tijdens en na de oorlog zijn ingezet, ben ik tot de bevinding gekomen dat ze nooit bestaan hebben.

Mijn doel was om potentiele Belgische modellen te vinden bij amerikaanse modeltreinconstructeurs, zoals Bachmann, Atlas, Life-Like en anderen. Maar die zijn er niet. De oorzaak van deze leemte is ook vrij logisch.

Het Amerikaanse leger liet locomotieven op bestelling leveren voor het Europese "theater". Amerikaanse loks voldoen aan andere criteria dan de Europese, waardoor gewoon het inzetten van de oorspronkelijke Amerikaanse loks hier in Europa technisch niet kon. (Denk bijvoorbeeld een de koppeling, bufferbalk, ...).

In model zijn deze oorlogslokomotieven voor de amerikaanse modeltreinliefhebben dan ook niet inzetbaar op hun amerikaanse baan en is er ook geen vraag naar. Modellen van deze oorlogloks werden dan ook nooit geproduceerd, want een Europese markt hebben ze amper.

Ik ben dus een illusie armer, en sluit hierbij mijn zoektocht af naar Amerikaanse modellen inzetbaar op een Belgische baan. Ik dank hierbij iedereen die mij heeft geholpen aan materiaal en documentatie. Ik zet hier nog een paar links neer ter illustratie van het onderwerp. Veel plezier ermee...

http://home.scarlet.be/~sn984961/nmbs/steam/usarm_en.htm
http://www.gwrarchive.org/site/sitel2pg/Belgium/sitel3bp/gallery/4746.html
http://pagesperso-orange.fr/roland.arzul/etat/materiel/140.htm
http://www.hobbylinc.com/prods/ub_ALL.htm

Een gelijkaardig besluit betreft ook de voorloper van onze fameuze bolle neuzen:
http://usa.berail.be/emd1818.html
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Dit is een erg oud draadje, maar daarom nog niet versleten...

(ik heb een Amerikaanse consolidation 2-8-0 op het oog dat ons type 39 zou kunnen worden... [;)] )

Ik zoek naar informatie omtrent de kleur van Amerikaanse ROD locomotieven. Tijdens WO1 hebben de ge?llieerden onder de naam ROD "Railroad Operation Department", spoorwegmaterieel ingezet. De locomotieven van Engelse oorsprong hadden een eerder donker-beige kleur. Hadden de ROD locomotieven van Amerikaanse oorsprong tijdens de oorlog dezelfde kleur? Zo niet, welke kleur dan wel?

Mogelijk staat er iets van in Dambly's bijbels, maar dan ik heb er waarschijnlijk over gelezen. [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ah! Ik heb het antwoord ondertussen gevonden, toch weer in het onovertroffen naslagwerk van Dambly. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Ik lees (en vertaal): het merendeel van de ROD locomotieven waren mat zwart, inclusief de bufferbalk. De andere locomotieven waren donker kaki, licht grijs of "slagschip"-grijs.

Er wordt niet gezegd welk type nu in welke kleur was... daar zijn we dus vrij in, zolang we maar een kleur uit bovenstaande lijst kiezen. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

janjozef

dat is dus voor diegene die een baan jaren 20 heeft,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Michiel

Inderdaad. In 1919, met het einde van de oorlog zijn bijna alle locomotieven tijdens "de grote verzameling" terug gescheept naar Engeland en US. Er bleven er echt maar een paar over, niet veel. Maar de Belgische spoorwegen hebben er een aantal overgekocht, en die werden dan meteen in dienst genomen: type 39 (Pershings), type 40 (Spiders), en anderen... Deze locomotieven werden natuurlijk niet meteen omgeschilderd. De spoorwegen hadden eerst andere prioriteiten (rijvaardig maken van genoeg materieel, rijklaar maken van de vernielde spoorlijnen,...) Hierdoor hebben deze locomotieven nog vele jaren in hun originele ROD kleuren rondgereden, tot diep in de jaren 20. Vandaar mijn interesse naar deze kleuren. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Nog even een late reactie.
Ik denk dat jullie twee periodes door elkaar halen. Ook na '45 reden hier War Department loc's rond. Je kan een bestaande "saddle tank" van Hornby prima verbelgen. Ze reden hier rond op Antwerpen Dam.
Ergens anders staat hier een vraag naar de juiste kleur, en die blijkt donkergroen te zijn. Maar welk donkergroen? Weet iemand hier meer over?

Michiel

Hallo Hugo,

ik denk niet dat de periodes door elkaar gehaald zijn, hoor. [;)] Die beschreven kleurstelling betreft wel degelijk de periode van en na WO1. De sadeltank (ex-LNER J94) waar jij naar verwijst is niet van Amerikaanse, maar van Engelse oorsprong, en inderdaad van na WO2.

Een (kort) draadje over de kleur van deze lok kan je hier vinden. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

Dag Michiel,
Ik heb de hele draad nog eens goed doorgelezen. Ik had ooit hetzelfde idee om Amerikaanse modellen om te bouwen, met hetzelfde resultaat!
De interbellum type 40 en na (WOII) oorlogse 29 waren inderdaad speciale bestellingen op maat voor Europa. De Franse 141 was trouwens de tegenhanger van de 29. Er zijn ook een paar "dockers", rangeerlokomotieven, naar Amerikaans model.
Wat valt er dan te belgiseren? De voornoemde saddle tank. De Franse 141 (van Jouef als ik me niet vergis) met veel werk! Ik heb nu een "docker" van Mehano gevonden die ik wil ombouwen, maar "simpel" gaat dat niet zijn. Als je nog suggesties hebt?
De 40 en 29 zijn (waren?) in bouwdoos van Jocadis te krijgen.
Dat draadje over de kleur had ik al gevonden, vandaar mijn vraag "welk donkergroen". Is er een RAL nummer? Anders even wachten op het full-size model[;)]

Michiel

Dat zijn inderdaad mogelijkheden, maar in ben bezig in schaal N. Daar heb je die enorme keuze niet zoals in H0. Ik heb wel al een lijstje samengesteld met eventuele ombouw-kandidaten, maar ook weer voor schaal N, met maar 3 'ROD' machines.

Voor de juiste kleur van die ROD-exJ94, kan je misschien contact opnemen met matti, of het stoomcentrum van Maldegem?

Nu, sta me toe om even een reflectie te plaatsen ivm die RAL kleur. Tijdens en vlak na de oorlog was men echt niet bekommerd om die juiste RAL kleur (bestond dat toen al wel). Dat was toen niet meteen hun eerste bekommernis. Als een kleur in de buurt kwam, was het dikwijls al goed. In model zou ik dus ook niet al te bekommerd zijn over die exacte RAL kleur. Als het een kleur is dat sterk in de buurt komt, dan zit je al heel goed. Maar goed, dat is mijn mening erover. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Huugooke

N-spoor: daar had ik weer even overgelezen. In elk geval al een indrukwekkend palmares dat jij hebt samengesteld! Zowat al die modellen zijn ook in HO te vinden uiteraard. Die S3 staat hier ook te wachten, maar er is teleurstellend weinig informatie over te vinden. Alleen bij Dambly dat ze in geen geval overschilderd waren. Maar hoe was het nummer dan aangebracht?
Je hebt gelijk over die kleur natuurlijk, maar de legeradministratie is bij mijn weten nogal precies wat betreft de samenstelling van hun materiaal. Ergens staat dat op papier!
RAL bestaat al sinds 1927, maar het is een Duits systeem en de Engelsen en Amerikanen hadden hun eigen systeem (BSA, ASO, ...).
De term "Army green" levert na zoeken een hoop schakeringen tussen bruin en groen. Maar ik zal inderdaad eens informeren hoe ze de "echte" gaan schilderen; dat kan dan mijn grote voorbeeld zijn.
Ik volg al een tijdje de Amerikaanse modelspoormarkt niet meer. In de tachtiger jaren was daar in elk geval ruime keuze in N-materiaal. Zo'n decapod is wel te gebruiken als basis voor het Europees oorlogsmodel. Ik vrees dat de er ook ginder een steeds slinkende markt is, als ik mag voortgaan op het aanbod van tijdschriften dat je hier nog vindt. Die waren nochtans een geweldige bron van inspiratie!