Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Lugano Vedeggio en Taverne Torricella

Gestart door C.B., 15 juni 2008, 21:05:46 PM

C.B.

En ik ben een beetje gestart.

Wat is er al gebeurt:

-> de ruwe plannen zijn getekend (zie hieronder)
-> ik heb 2 kamers op de zolder ter beschikking.

-> houten geraamte is al gemaakt voor 1 kamer

-> de eerste sporen worden binnen enkele dagen besteld.

imghttp://users.skynet.be/CB/Roco%20SBB%20484%20006.jpg/img

En een afscheid van de plank of wat er nog van overblijft, waar deze combinatie van de Bombardier Traxx SBB Re 484 006 en een Hupac T4 is genomen.

Wordt vervolgd.8D
Groetjes.
Claudio.

ERVIN

#1
En natuurlijk zijn wij allemaal reuze benieuwd wat er nog komen gaat h?.[;)]

dingske

#2
citaat:
Geplaatst door ERVIN

En natuurlijk zijn wij allemaal reuze benieuwd wat er nog komen gaat h?.[;)]



Zeg dat wel we wachten vol spanning op de eerste foto's [;)]

Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

conducteur

#3
Ik ben ook nieuwsgierig.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

C.B.

#4
Geen scanner, dan maar een foto van het spoorplan Taverne Torricella.
Even een korte inleiding.
Dit is een halteplaats op de Gotthard lijn tussen Bellinzona en Lugano, en ligt in een industriegebied.
Hier ligt ook een aftakking (enkelsporig) naar het goederenstation Lugano-Vedeggio.

De plannen heb ik door verschillende problemen ivm de zolder en de ori?ntatie ervan, moeten hertekenen zodat het helaas niet meer overeenkomt met het orgineel.
Bovenste foto omvat het 1e schaduwstation en is dus niet zichtbaar.

2e foto omvat het gedeelte +1 waarvan het linkse gedeelte in een tunnel verdwijnt en dus niet zichtbaar is.
Rechts beneden is het uiterste rechtse spoor de hoofdlijn en gaat naar een 2e schaduwstation in de andere zolderkamer.
Het spoor links op dezelfde plaats rechts, gaat naar het rangeerstation Lugano Vedeggio ook in de andere kamer maar dan op niveau +1.
Er moeten nog enkele spooraansluitingen getekend worden in Taverne Torricella, maar dit moet nog uitgewerkt worden.

Meer uitleg volgt nog.[:)]

Opgelet, dit zijn enkel schetsen, geen technische tekening met de effectieve maten van het sporenplan
Enkel de grootte van het project (afmetingen kader) is juist.
3m56 X 1m52.
Dit is dan ook de kleinste zolderkamer.





Groetjes.
Claudio.

Michiel

#5
Taverne Torricella lijkt me een boeiend thema. Het sporenplan is, gezien de beperkte oppervlakte, interessant en lijkt me een goede balans te zijn tussen scenery en hoeveelheid sporen. Ik stel met echter de vraag of het onderste perronspoor niet erg kort uitvalt, maar gezien er louter goederenverkeer langs komt, kan ik de functie van dit perronspoor niet goed inschatten. Verder heb ik geen opmerkingen, behalve...

een leuk plan! Hou ons op de hoogte.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

C.B.

#6
citaat:
Geplaatst door Saraan
... Ik stel met echter de vraag of het onderste perronspoor niet erg kort uitvalt, maar gezien er louter goederenverkeer langs komt, kan ik de functie van dit perronspoor niet goed inschatten. Verder heb ik geen opmerkingen, behalve...

een leuk plan! Hou ons op de hoogte.



Taverne ligt nog steeds op de hoofdlijn, dat betekent zowel reizigersverkeer als goederenverkeer.
Gelukkig stoppen hier geen IR's, IC's of internationale treinen, enkel de S Bahn treintjes doen deze halte aan,
daarom valt het nog wel mee..
maar inderdaad, de perronsporen zijn (ook voor mij) nog iets aan de korte kant. (ik had al heel wat compromissen moeten maken)
De 2 onderste sporen zijn wel niet voorzien van een perron.

Het was dit plan, of een heel andere situatie uitzoeken (en ik zit nu eenmaal heel lang met dit spoorweg-gedeelte in mijn hoofd)
De andere zolderkamer heb ik 4m x 2m ter beschikking en gaat dus dienen voor het rangeerstation...er moeten daar nu eenmaal containerdraagwagens opgesteld staan, ook een terminal en een beetje industrie wordt daar bijgebouwd. (is allemaal wel afhankelijk van de nog vrije ruimte op het kader, zonder dat het allemaal veel te druk wordt..)
Dus hou ik de grootste ruimte daarvoor.
(Die plannen zijn nog niet uitgetekend, ik hou mij eerst aan dit gedeelte aan.)

Nog even iets over de hoofdlijn Bellinzona - Lugano die door Taverne Torricella loopt:
In werkelijkheid is dit uiteraard dubbelsporig,
maar ik heb in de niet-zichtbare gedeeltes, dit enkelsporig gemaakt,..
waarom?
niet enkel alleen door een beetje plaatsgebrek, maar voornamelijk omdat ik hierdoor de bocht groter kan maken, waardoor de kans op ontsporingen, kleiner maakt... (zeker met de Kombimodell Hupac wagentjes moet je niet al te scherpe bochten maken)

En bijgevolg wordt dan ook het ontwerp van het schaduwstation veel eenvoudiger.
Groetjes.
Claudio.

Peter

#7
Claudio, gewoon ter info: In het magazine MIBA nummer 06/08 staat een prachtig idee met baan plans en foto's om het station van Locarno na te bouwen. Mischien interassant om er eens in te kijken.
Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

#8
citaat:
Geplaatst door Peter

Claudio, gewoon ter info: In het magazine MIBA nummer 06/08 staat een prachtig idee met baan plans en foto's om het station van Locarno na te bouwen. Mischien interassant om er eens in te kijken.



Bedankt voor de info.[:)][;)]
Ik zal zeker deze Miba report eens raadplegen.
Wie weet vind ik dan geen bijkomende ideetjes voor mijn spoor-plan.
(Vermits Locarno in hetzelfde gebied ligt als Taverne Torricella).
Groetjes.
Claudio.

Peter

#9
Claudio,

GEEN Miba report, wel het juni 2008, dus nummer 06/08 verschenen rond 23 mei.
Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

#10
citaat:
Geplaatst door Peter

Claudio,

GEEN Miba report, wel het juni 2008, dus nummer 06/08 verschenen rond 23 mei.


ach zo, ok...
ik zal volgende week eens op zoek gaan naar dat nummer.
(dan zit ik toch in Duitsland - moet vrijdag een treintje Antwerpen Noord - Keulen Gremberg doen, dus...[8D])
Groetjes.
Claudio.

C.B.

#11
aan de beheerders hier:

Kan mijn relaas over de opbouw van Lugano V niet ergens anders geplaatst worden (bv bij sporenplannen)?
want dit hoort hier niet meer echt thuis in de categorie "praktijkvragen".[;)]
Groetjes.
Claudio.

Gerolf

#12
Gebeurd (snel, h?) [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

C.B.

#13
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Gebeurd (snel, h?) [;)]



inderdaad, waarvoor dank.[:)]
Groetjes.
Claudio.

C.B.

#14
Vervolg van dit project, want ik ben eindelijk van start gegaan.[:)]

Ik ben dus begonnen (met veel hulp van mijn vriendin, waarvoor dank) met het houtwerk.
Niet direkt mijn favoriete karwei, maar het moet nu eenmaal gebeuren.
Het houten geraamte heb ik in 2 delen gemaakt, 1 deel heeft een LxB van 178 cm x 156 cm, en beide delen worden nadien aan elkaar geplaatst met moeren.
Zo bekom ik dus een totale afmeting van (L) 3m56cm op (B) 1m56cm.
Dit is enkel voor het gedeelte Taverne Torricella.
1 geraamte staat al op poten (ook voorzien van verstelbare pootjes),
de andere ligt zoals je ziet op onderstaande foto nog te wachten.



De hoogte van het schaduwstation ligt op 90cm (80cm doorkruipruimte).
Hoger niet, want hierop komt nog een niveau 1 (zichtbare gedeelte) en ik moet rekening houden met het plaatsen van bovenleiding op de baan, en de schuine kant van het dak.



Vanachter aan de rechter kant,  moet er in de nabije toekomst nog een stuk bijgeplaatst worden, hier zal een brug komen richting muur, + (nog te kappen in de muur, een holte) dit zal dienen als een tunneltje, en zullen de 2 doorgaande sporen zo naar de andere zolderkamer gaan.

Groetjes.
Claudio.