Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Plan tekenen

Gestart door chef garde, 14 juni 2008, 14:53:37 PM

chef garde

Ben splinternagelnieuw bij jullie.  Sedert oktober 2007 begon de microbe met het kopen en etaleren van belgische modellen (vooral LSM, Vitrains, Mehano en Heris).  Nu, na de verhuis beschik ik over 2 aanpalende kamers (4,90 op 4,10) en (3,15 op 4,15).  Het thema wordt hoogstwaarschijnlijk einde jaren 90, met mogelijkheid tot het gebruiken van heel wat oud (de 18, 16, 51, 62) en ook het nieuw (13) materiaal.

Het begint allemaal bij het tekenen van een plan, maar gezien het rijden met rijtuigen van LSM, schijnt het dat ik moet kiezen voor brede bochten, wat houdt dat in?  hoe meet je die?  hoe werk je ze in, in een plan, enz.  allemaal vragen die onontbeerlijk zijn voor een nieuweling ...  In elke kamer is 1 (ongebruikte) schouw voorzien; zowel links en rechts van die schouwen zou ik een trein willen laten keren, wat bedraagt de straal voor zo'n 'ruime' bocht??

Zinnige tips, foto's, links enz zijn meer dan welkom.  Bedankt!

ysbeer

Lang wagens kunnen meestal wel door krappe bogen(pakweg een straal van 40cm).
Punt is dat dat als je zichtbaar doet het geen gezicht is,
Wil je dus met lange 1 op 87 wagens rijden verberg dan in ieder geval je bochten zo veel mogelijk.
En waar het echt niet anders kan,maak zo zo groot mogelijk
Begin voorts met lezen,kijken, gericht vragen en tekenen(gewoon op kladpapier)
Bepaal wat je wil maken,maar bedenk, beter een klein station dat echt lijkt,dan een reuze geval waar bij een trein met 3 wagens al niet meer past.
Juist in de beperking herkend men de vakman.

Ik zelf heb een lengte van 13 meter terbeschikking ,en toch ligt daar maar een station met 5 sporen op.
Maar dan wel in totaal 6 meter lang.

wim

Gerolf

Modelspoormagazine 66
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw