Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

stijgingspercentage

Gestart door conducteur, 12 juni 2008, 18:40:09 PM

Petdig1

Ook ik heb tot op heden geen problemen met mijn klimspiraal.   En ja  ik rij zwitsers dus heb groote hoogte verschillen te overbruggen.

Had wel de plaats om grote diameters te hanteren dus stijgingsgraad ligt bij mij ongeveer tussen de 2 en 2.25 %. Tot op heden geen problemen met loks die doorslippen of lange slepen die ontsporen.

Groetjes
Peter
Sbb en Bls baan in opbouw

conducteur

en als je nu even een spoor hebt waar de trein uitsluitend moet dalen,hoeveel % mag je dan aanhouden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kees-Jan

citaat:
Geplaatst door conducteur

en als je nu even een spoor hebt waar de trein uitsluitend moet dalen,hoeveel % mag je dan aanhouden?



Net zo veel (of net zo weinig).

Deze discussie is ook op een ander forum gaande (ws weet je dat zelf ook wel[;)]).

Kees-Jan

Pol

citaat:
Geplaatst door conducteur

en als je nu even een spoor hebt waar de trein uitsluitend moet dalen,hoeveel % mag je dan aanhouden?



Maximum 90?!!!! [:D][:D][:D] Sorry, ik kon het niet laten [:I]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

conducteur

mag je dan zo stijl gaan als je wilt[?][?][?][?][?][?][?][?]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Rian, ik zou als vuistregel nemen dat je hetzelfde stijgings percentage als dalings percentage gebruikt. Te steil dalen is bijna even slecht als als te steil stijgen. Bij een te steile daling duwen de wagens de lok naar beneden, waardoor de wielen van de lok ook kunnen gaan slippen, of indien ze antislipbandjes hebben, wordt die kracht overgebracht op de overbrenging waardoor je kans loopt dat tandwielen sneller slijten of zelfs beschadigd geraken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

Naar mijn mening, als een helling te stijl wordt voor een lok om een trein de helling op te trekken (vb. doorslippende wielen) , zal diezelfde lok er tijdens het dalen de trein niet meer tijdig tot stilstand kunnen brengen in een stopblok, maar gezellig verder glijden. Wat te stijl is bij het stijgen, zal ook te stijl blijken bij het dalen. In gevolge wrijving en weerstand zal er een klein verschil zijn in de hellingspercentage (met een mooi woord: hystersis).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

prulleman

En als je te stijl daalt riskeer je problemen met de koppelingen. In de bocht gaan de wagens dan verbufferen en dan lig je uit de rails. 3 keer raden hoe ik dat weet[:I] Ben ook jong geweest. [:I] En je moet een spoor in twee richtingen kunnen berijden. Anders krijg je er later spijt van[}:)]

conducteur

ik heb de oplossing gevonden!
mijn spoor is smin of meer een dubbelsporig ovaal,dus als ik eeen van die sporen laat zakken,of een simpel nieuw spoor met een wissel ervoor, beginnend van aan de ene kant van het ovaal,over een stuk recht spoor,door ??n van de bochten en dan lags het rechte spoor,naar de bocht onder de andere bocht door,dan kan dat spoor maar liefst 500cm lang worden,waardoor een stijgingspercentage van 1.75 ontstaat!

ik hoop dat je het een beetje verstaat!
tip als je het niet begrijpt: teken een ovaal en probeer het te ontcijferen!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

René

citaat:
Geplaatst door conducteur

ik heb de oplossing gevonden!
mijn spoor is smin of meer een dubbelsporig ovaal,dus als ik eeen van die sporen laat zakken,of een simpel nieuw spoor met een wissel ervoor, beginnend van aan de ene kant van het ovaal,over een stuk recht spoor,door ??n van de bochten en dan lags het rechte spoor,naar de bocht onder de andere bocht door,dan kan dat spoor maar liefst 500cm lang worden,waardoor een stijgingspercentage van 1.75 ontstaat!

ik hoop dat je het een beetje verstaat!
tip als je het niet begrijpt: teken een ovaal en probeer het te ontcijferen!



Kunde gij daar een tekeningske bij maken? Mij lukt het niet, ik ben en blijf toch den domme Ollander [;)]
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Kees-Jan

zo iets:

Ovaal:


Rond:


meer vind je op mijn site.

Kees-Jan

conducteur

nee,mijn spoorbaan heeft de vorm van een ovaal,en als ik een van de twee sporen laat dalen,behalve een bocht dan kom ik er!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum