Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

stijgingspercentage

Gestart door conducteur, 12 juni 2008, 18:40:09 PM

conducteur

ik heb uitgerekend dat je om 2.5 procent aan te houden in een klimspiraal voor de binnenbocht al een radius nodig hebt van 515 mm.
ik hb daarvoor geen plaats,mag dat ook r1(360mm) en r2(437.5) mm  zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Niet echt aan te raden. Met 2,5% is R1 en R2 ga je nooit voldoende hoogteverschil hebben om een spiraal te maken. Er zal onvoldoende plaats tussen de spiralen zijn.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Nog maar eens overnieuw rekenen. Als je de radius kleiner maakt, en het stijgingspercentage gelijk houdt, dan wordt de afstand tussen de verdiepingen kleiner. Als je daar te ver in gaat past je trein er niet meer tussen.
Waarom willen mensen toch spiralen als ze er eigenlijk geen ruimte voor hebben? [|)]

loebaske

ieder zijn keuze natuurlijk, maar een klimspiraal zou er bij NOOIT komen, eerste reden: je locs zien behoorlijk af, sneller je slipbandjes versleten, ten tweede: als je een sleep heb van rond de 2m staat die loc bijna gewoon stil en ten derde: een klimspiraal moet ten MINSTE een diameter hebben van 1m....
Je kan zoveel mooie spoorplannen maken zonder zo van het ??ne niveau naar het andere te rijden [^] en daarbij in de realiteit bestaat er zo geen niveau verschil, tenzij je Zwitsers gaat rijden....

modeltreinbart

Waarom proberen niet met een lift steigen met 4 moters die gelijk lopen en dwarsliggers en tussen op een band voor te stijgen en te dalen. Wel niet goed koop maar effici?nt voor mensen met weinig plaats en toch hoog willen gaan.
Modelspoorse groeten Bart

Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Peter

Het beste alternatief is gewoon je eisen die je aan je baan stelt wat terug te schroeven. Wat is er verkeerd aan een baan met minder sporen?
Met vriendelijke groeten
Peter

Havoc

Allemaal gemakkelijk praten voor diegenen die veel plaats hebben. Je hoeft heus geen enorme baan te willen aanleggen om nood te hebben aan een spiraal. Gewoon wat afwisseling op je baan zonder enkele vierkante meters opstelspoor is voldoende reden. Niet iedereen vindt een rangeerbaan met 2 wissels en 3 doodlopende sporen leuk. En het heeft ook niks te maken met bergentrajecten willen als je enkel een schaduwstation wil bereiken. Ook niet iedereen rijdt met slepen van 2 meter, soms wil je een spiraal voor een loc en 2 wagentjes...

Gewoon even proberen is het handigste.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ysbeer

Ik heb een spiraal en daar is echt niks mis mee.
Alleen moet hij voldoende groot zijn,die van mij is 1 meter 40 rond.
Daar bij niets geen door slipen of treinen die nauwelijks omhoog komen.
Ik rij met treinen van 2.5 meter.
Maar ja de stijging van max 2.5 % is dan wel noodzakelijk.
En dat betekend dat je zeker 3 meter rails nodig heb per cirkel en daar komt dan weer die diameter vandaan.
Met een kleiner diam kom je eenvoudig niet hoog genoeg,of je sijging loopt onverantwoord op (diam 80Cm is al bijna 5%
En dat trekt geen enkel trein.
wim

loebaske

Volledig met je eens Wim, die diameter is heus voldoende en dan kan je een lange sleep boven halen zonder slippen, en idd. niet iedereen heeft voldoende plaats voor een heuse baan [:(]

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door modeltreinbart

Waarom proberen niet met een lift steigen met 4 moters die gelijk lopen en dwarsliggers en tussen op een band voor te stijgen en te dalen. Wel niet goed koop maar effici?nt voor mensen met weinig plaats en toch hoog willen gaan.
Modelspoorse groeten Bart





[?][?][?]Wat een zin! en wat een oplossing voor een simpel probleem(niveauverschil overbruggen) hou het toch maar gewoon bij een railspiraal.Dat geeft trouwens interresante mogelijkheden ivm scenery en treinverkeer.

Gerrit

boke

Als ik dit draadje zo lees, zal een railspiraal wel nuttig zijn, maar een vlakke baan, zal minder kopzorgen met zich meebrengen! Yep, ik zit - voor wat mezelf betreft - op het goede spoor! [;)]

janjozef

een railspiraal waar je treinen tegenop geraken kan je gebruiken, geraken ze er niet tegenop dan is hij te stijl, al de rest is niet van tel. Uitgezonderd natuurlijk dat jij het op jouw baan goed moet vinden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Toch even opmerken dat een spiraal niet noodzakelijk rond moet zijn.
Een ovaal met bogen van 80 ? 90 cm en een recht stuk ertussen is een alternatief dat in sommige locaties w?l kan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Theo schreef:

citaat:
Maar niet iedereen wil dezelfde lok elke minuut door hetzelfde station zien rijden


Ik zeg ook niet dat iemand moet kleiner gaan. daar is ieder vrij in.
Maar onze hobby is er een van kompromissen, zeker wat betreft de beschikbare ruimte. Ik zou ook liever een station met x aantal sporen, en lange (zichtbare) baanvakken hebben, maar wat niet kan, kan niet en het heeft voor mij geen zin daarover te zitten kniezen.
Dan maar kleiner en met veel details. Ik moet het tenslotte goed vinden (en mijn vrouw natuurlijk)[:)][:)][:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Een spiraal wordt meestal gebruikt om naar een schaduwstation op een lager niveau te gaan. Maar heb je er al eens over gedacht om je schaduwstation op gelijk niveau achter de coulisse te leggen? Dat is vaak veel eenvoudiger te realiseren en te handhaven dan een ondergronds schaduwstation. En het vraagt waarschijnlijk nog minder ruimte ook.