Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

nietjes

Gestart door conducteur, 11 juni 2008, 16:53:48 PM

anton

Ik heb bij de vaste baan van mijn vader met "multikabels" gewerkt.

Op een 8-tal plaatsen onder de baan zijn kabels afgewerkt die allen naar een centraal geplaatste houten plaat lopen. Deze kabels zijn van A t/m H genummerd en de aders van bv 1 /m 100.
Op de centrale plaats zijn op dezelfde manier de kabels afgewerkt die van het bedieningspaneel en de Trafo's af komen.
Bij aansluiten van bijv. de wissels is het een kwestie van de wisselbedrading naar de vaste kabel brengen (meestal hooguit 30 cm)==> de gebruikte kabelader noteren (bijv B2 ==> aan andere zijde (bij de houten plaat) een draad vanaf de bewuste ader rangeren naar de ader die hoort bij bijv de schakelaar voor deze wissel.
Klinkt mischien ingewikkeld, maar ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
Deze manier wordt in de telecomwereld ook gebruikt om de klanten aan te sluiten op de benodigde apparatuur en is heel flexibel.
De kabels heb ik afgemonteerd op LSA+ stroken, maar dat kan ook op soldeerstroken of klemstroken.
kortsluiting kan lang duren

conducteur

-de kabels mogen niet gebundeld worden,maar de universele module connector(voor de mensen die het niet weten wat ik bedoel: klik hier)
mag eventueel wel gebruikt worden, omdat ik dat al in mijn achterhoofd heb zitten als eerste schakelingetje als ik voor mijn goed rapport een soldeerbout krijg(was afgesproken met mijn ouders)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Rian, wat bedoel je met: "-de kabels mogen niet gebundeld worden"?

conducteur

zoals bij jouw 'snelwegen'

er zijn meerdere draden bij elkaar gepakt
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Okee, maar nu de volgende vraag: waarom mag dat niet ?

conducteur

ik wil het gewoon niet,het lijkt me nogal onoverzichtelijk.
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Dus geen technische reden, maar je wilt het gewoon niet?
Nou, dan houdt het gewoon op h??
Maar ik vind mijn systeem juist zeer overzichtelijk. Als ik twee klemmen heb met gelijk nummer, dan weet ik zeker dat het over dezelfde draad gaat.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Dus geen technische reden, maar je wilt het gewoon niet?
Nou, dan houdt het gewoon op h??
Maar ik vind mijn systeem juist zeer overzichtelijk. Als ik twee klemmen heb met gelijk nummer, dan weet ik zeker dat het over dezelfde draad gaat.

Ja meneer conducteur klaas heeft helemaal gelijk.
Alles plat zo als jij wil maakt het echt niet overzichtelijker.
Documentatie op papier met letters of nummers dat helpt.
Maar goed (het zoveelste wiel)[:D][:D]
wim

conducteur

Nee,echt niet gebundeld!
zijn er toch nog oplossingen
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Rian, ik heb nog wel een ideetje, b.v. zo:

Dwars over de draden leg je kartonnen stroken en die niet je vast tussen de draden. Zo kun je de draden niet beschadigen. Op het karton kun je dan eventueel teksten schrijven.

Ik vind overigens dat je tamelijk eigenzinnig bezig bent. Je krijgt adviezen van twee oude rotten in de elektrotechniek, die weten hoe het er in de professionele bedradingspraktijk toegaat, maar jij wilt liever je eigen oplossingen verzinnen. Nou, ik wens je veel plezier.[8D]

conducteur

citaat:

Ik vind overigens dat je tamelijk eigenzinnig bezig bent. Je krijgt adviezen van twee oude rotten in de elektrotechniek, die weten hoe het er in de professionele bedradingspraktijk toegaat, maar jij wilt liever je eigen oplossingen verzinnen. Nou, ik wens je veel plezier.[8D]

correctie:ik ben dat altijd geweest!
Zaal Forum

n/a

@ Klaas en Wim

Gewoon je tijd niet meer steken in eigenzinnige snotneuzen die denken de wijsheid in pacht te hebben.

modelbaanHO

citaat:
Geplaatst door Locorail

@ Klaas en Wim
Gewoon je tijd niet meer steken in eigenzinnige snotneuzen die denken de wijsheid in pacht te hebben.

Door de bijdragen van Klaas en Wim heb ik tenminste een beeld gekregen hoe zij het op hun modelbaan hebben gedaan. Daar heb ik toch weer wat van geleerd.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Klaas Zondervan

Locorail, omdat ik al zo oud ben heb ik geleerd om heel geduldig te zijn met eigenwijze snotneuzen. Dus voor mij is het geen probleem.
Bovendien, weet je dat er veel meer eigenwijze ouwe mannen zijn?[8D]

n/a

citaat:
Bovendien, weet je dat er veel meer eigenwijze ouwe mannen zijn?[8D]

Daar mag je gerust van zijn [;)]