Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Twin decoder

Gestart door Peter, 27 maart 2005, 14:39:24 PM

Peter

Hallo,
Heb van een modelbouw kennis een twin-decoder van Fleischmann gekregen. Hij had die gekocht voor in een lok in te bouwen, maar daar paste hij niet in omdat dat spoel in de weg zat. Hij heeft toen dat spoel ermaar afgedaan door de draadjes door te knippen tegen de printpaalt aan, en toen bleek die niet meer te funktioneren.
Mijn vraagje: mag dit spoel verwijderd worden, en indien ja, moet hier en andere verbinding gesoldeerd worden? Ik zou hem willen inbouwen in de bouwserie 70 van Fleischmann (en daar is ook niet veel plaats in)
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

Peter,

Ik denk dat je de condensator bedoeld, die mag er vanaf, alleen zal de decoder dan niet meer in een FMZ/analoog omgeving functioneren, en dus alleen als een DCC decoder werken.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


n/a

Die condensator mag er wel vanaf, echter dan moet je de contactpunten waar die condensator aangesloten was, wel met elkaar doorverbinden. Anders doet de decoder het inderdaad helemaal niet meer.

De condensator zorgde, bij gemengd analoog- en FMZ-gebruik, dat het analoge (DC) signaal de decoder niet kon bereiken.

Als je deze Twin-decoder op die manier in een zuiver FMZ- of DCC digitaal systeem gaat gebruiken, is er geen probleem. Zowel het FMZ- als het DCC-signaal is symmetrisch ten opzichte van nul - er is geen DC-component.

Echter, omdat de decoder geen CV-instelling heeft om analoog gebruik in- of uit te schakelen (de condensator zorgde er immers voor dat een analoog signaal de decoder niet kon bereiken), kan je 'm bijvoorbeeld niet op een Intellibox gebruiken waarbij je tegelijkertijd ook Motorola uitstuurt - het Motorola signaal bevat w?l een DC-component, waarop je Twin decoder zonder condensator allerlei vreemde dingen gaat doen.

(En zelfs m?t condensator - het is er een van 100?F - draai je FMZ-loc maar eens om op de rails, terwijl je met de IB ook Motorola aan het uitsturen bent - de FMZ-loc zal hevig gaan stotteren en niet meer normaal rijden - bij het omdraaien ontlaadt de condensator zijn DC-component en daar kan de decoder ook niet mee overweg).

Peter