Doodlopend Schaduwstation

Gestart door n/a, 08 juni 2008, 12:18:59 PM

n/a

Samen met mijn zoontje onze eerste modelbaan gebouwd. Het is van het genre ovaaltje zonder reli?f en met alle sporen zichtbaar, maar ne mens moet ergens beginnen! In ieder geval hebben we er allebei zoveel plezier aan dat we nu grootse plannen beraamd hebben: er een schaduwstation onder bouwen, met een keerlus en een achttal dooplopende rangeersporen waar ganse treinen (wat in ons geval wil zeggen een lok een twee reizigerswagons!) kunnen worden weggezet.

1e stap: een Central Station gekocht, en decoders voor de wissels (Marklin C). Of dat idee goed was weet ik niet maar zag ertegen op om al die nieuwe wissels te bedraden! PC-besturing lijkt ons dan weer te veel van het goede.

Maar alle litteratuur die Marklin uitbrengt brengt ons geen iota verder met de vraag hoe dit nu te organiseren?

- trein die gerangeerd wordt moet wissel rechtzetten en zichzelf op het einde van het spoor tot stilstand brengen (en melden dat het spoor bezet is - maar dit gaat misschien samen, dwz de stroom wordt immers alleen afgesloten als er een trein aangereden komt);
- stroom op dat spoor moet 'manueel' kunnen worden heraangesloten en de betrokken trein moet in de juiste richting terug kunnen vertrekken (ook dat is manueel, alleen vraag ik me af hoe je de richting weten kan...).

Maar jullie kennen dat natuurlijk!

Alle hulp is echt zeeeer welkom!!



conducteur

kan je geen plan of een schets plaatsen,dat zal ons wel verder helpen,want als ik nu iets zeg dan zal dat speculaas zijn.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

n/a

Heb geprobeerd het met "-/_" uit te tekenen maar lukt blijkbaar niet bij het posten! Sorry!

Maar in wezen gaat het gewoon om acht doodlopende ondergrondse rangeersporen, allen dezelfde lengte (iets langer dan de langste trein, maar niet veel). Marklin C-rails. Digitaal (binnenkort dan toch) met een Central Station, maar zonder PC.

Ik vraag mij dus af wat de eenvoudigste manier is om ervoor te zorgen dat als een trein zo'n ondergrond rangeerspoor binnenrijdt:
- wissel recht wordt gezet;
- stroom wordt afgesneden van het rangeerspoor nadat de trein zich er mooi volledig op heeft geplaatst;
- het spoor bezet wordt gemeld;
- de stroom op dat spoor 'manueel' kan worden heraangesloten (waarbij de trein bij voorkeur automatisch slechts in ??n richting rijdt, namelijk de omgekeerde van diegene die de trein had voor de stroom werd afgesloten!).

Als al die vragen tegelijk op te lossen zijn, tof! Maar ook wie we voorthelpt met de helft van de antwoorden ben ik dankbaar!






Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door CJL

- stroom op dat spoor moet 'manueel' kunnen worden heraangesloten en de betrokken trein moet in de juiste richting terug kunnen vertrekken (ook dat is manueel, alleen vraag ik me af hoe je de richting weten kan...).
Je rijdt digitaal, maar je denkt nog analoog. Als je bij digitaal een trein wilt laten stoppen, dan moet je niet de stroom afschakelen, maar je moet de decoder een stopopdracht geven, d.w.z. op het Central Station de snelheid op nul draaien.
En andersom weer weg, dan moet je dus, ook op het Central Station, de richting omkeren. En dan de snelheid weer opdraaien.

n/a

Dank je Klaas. Je hebt gelijk, ik denk nog analoog, en nog wel de Marklin Z-analoog van mijn tienertijd rond 1977. Met 2 rails ipv 3, zorgt een eenvoudige diode ervoor dat je lok stopt net voor het stootblok, maar in de andere richting wel terug vertrekken kan. Bovendien is het steeds duidelijk welke richting je uit rijdt, ook in een verborgen station! (natuurlijk zit je dan wel te sukkelen met tientallen stroomsegmenten, meerdere transfos, geen optrekken/remmen, geen geluid, een paar kilometer draad meer dan vandaag, en nog van die dingen waar ik niet echt terug naartoe wil!).

Voor wat betreft mijn schaduwstationvraag: wat ik er met mijn 'analoog' verstand van maak is:

- bezetmelding is bij Marklin H0 weliswaar eenvoudig: ??n van de buitenrails afsluiten, en op die rail, op het daaropvolgend spoorsegment, een 'bruine' aansluiting maken op een lamp waarvan de 'gele' aansluiting op de 'accessoria'-transfo is aangesloten. Eender welke lok of wagon zonder ge?soleerde assen zorgt dan voor het branden van die lamp.

- van zodra die lamp brandt kan ik manueel meteen de trein een 'snel-stop'-opdracht geven en de richting van de trein omdraaien. Maar dat lijkt me nogal risicovol qua timing (het schaduwstation is immers niet zichtbaar) en bovendien vraag ik me af of die aldus gekozen goede richting na twee of drie dagen inactiviteit nog dezelfde zal zijn?).  

- de wissel van het bezette rangeerspoor schakelen kan ik dan hetzij manueel (als ik het niet vergeet), hetzij via een schakelrail als er een trein binnenrijdt.

Maar we zijn nu dertig jaar later dan mijn laatste reflecties, en ik ben dus ook zeker dat ik dertig jaar achter sta qua idee?n terzake! (en, trouwens, dat Marklin mij niet honderden euros afhandig had kunnen maken voor een Central Station en digitale decoders indien hun nieuw systeem geen betere oplossingen had terzake dan diegene die ik hierboven bedenk!).

Mvg



Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door CJL

- van zodra die lamp brandt kan ik manueel meteen de trein een 'snel-stop'-opdracht geven en de richting van de trein omdraaien. Maar dat lijkt me nogal risicovol qua timing (het schaduwstation is immers niet zichtbaar) en bovendien vraag ik me af of die aldus gekozen goede richting na twee of drie dagen inactiviteit nog dezelfde zal zijn?).
Het risico van de timing kun je verminderen of zelfs elimineren door bij het binnenrijden van het schaduwstation al langzamer te gaan rijden. Je zult dan op meerdere posities van die meldsecties moeten maken. De eerste b.v. voor de wisselstraat, daar ga je met je snelheid naar b.v. stap 5. Aan het begin van het opstelspoor weer een melder, dan ga je naar stap 2, en aan het eind de laatste melder, dan draai je naar nul.

Wat de houdbaarheid van de rijrichting betreft, bij het oude Motorola systeem kon een decoder nog wel eens vergeten in welke richting hij stond voordat de spanning er af ging. Maar bij moderne decoders kan dat niet meer, omdat de richtinginformatie continu met de snelheidsinformatie wordt meegegeven.
Je moet alleen vergeten wat je vroeger bij je 2-rail treintjes deed. Daar werd de rijrichting bepaald door de manier waarop plus en min aan het spoor waren aangesloten. Bij digitaal wordt de rijrichting aan boord van de trein in de decoder bepaald.

ysbeer

Domweg an het eind van het spoor stoppen door een stroomloos stuk,is ook bij digitaal nog mogelijk.Het zaakje stopt dan wel met een klap,maar gezien de moderne loks ook nog een vliegwiel hebben valt dat best mee.
Bij het weer inzetten van het stroomloze stuk wel de signalen stop en rijrichting eerst geven
Bij gebruik van een serie weerstand(over het stop contact)is het met bepaalde decoders (ik heb alleen dcc ervaring)wel mogelijk de decorder nog te sturen terwijl de lok niet rijdt.
D.w.z een (B.V relais contact)verbreek het laatste stukje spoor.
Over dit contact een 500 Ohm weerstand.
wim

Brunel

citaat:
Geplaatst door CJL
1e stap: een Central Station gekocht, en decoders voor de wissels (Marklin C). Of dat idee goed was weet ik niet maar zag ertegen op om al die nieuwe wissels te bedraden! PC-besturing lijkt ons dan weer te veel van het goede.



En toch gaat dit met een ouwe computer een stuk sneller lukken. Het ontgaat mij ook waarom dat te veel van het goede zou zijn. Het ingewikkelde is immers niet de computer, maar dat er allerlei relaties tussen meldingen en acties (wissels om, trein rijden) moeten worden gelegd. Met een computer gebeurt dat grotendeels softwarematig; zonder computer moet je die relaties allemaal fysiek met draden en schakelingen leggen. Dus wat is nou teveel van het goede? Experimenteren en aanpassen is om die reden met de computer ook een stuk eenvoudiger
Sommige centrales hebben trouwens zelf voldoende intelligentie aan boord om zoiets als een schaduwstation te regelen. Maar het CS niet voor zover ik weet.

Pol

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Domweg an het eind van het spoor stoppen door een stroomloos stuk,is ook bij digitaal nog mogelijk.Het zaakje stopt dan wel met een klap,maar gezien de moderne loks ook nog een vliegwiel hebben valt dat best mee.



Ik heb helemaal nog geen verstand van digitaal dus het volgende is geen kritiek, maar serieuze vragen:
1) Het plots zonder stroom zetten, geeft dat geen kans op beschadiging van de decoder?
2) Is het ook niet mogelijk op bepaalde stukken een soort digitaal "stopsignaal" te sturen? Ik meen dit eens gelezen te hebben?

Groeten,

Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Pol

Ik heb helemaal nog geen verstand van digitaal dus het volgende is geen kritiek, maar serieuze vragen:
1) Het plots zonder stroom zetten, geeft dat geen kans op beschadiging van de decoder?
2) Is het ook niet mogelijk op bepaalde stukken een soort digitaal "stopsignaal" te sturen? Ik meen dit eens gelezen te hebben?

Groeten,

Pol



Nee zonder stroom is zonder gevaar.
Of te wel geen probleem.
Zo een stop signaal bestaat wel maar daar zul je dan een aparte unit voor moeten kopen.
Ik praat hier alleen over DCC van het marklinsysteem weet ik het niet
wim

conducteur

ik weet wel hoe ik overweg moet met mijn ms,maar ik zou het niet weten of dat lukt,dat singaal.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

timbo

wat is eigenlijk een schaduw station?[xx(][xx(][xx(]
(ik ben nog maar beginner)

groeten tim

Gerolf

Eigenlijk kan je voor dit soort vragen beter een apart draadje openen, Timbo.
In 't kort: een schaduwstation kan je vergelijken met een parking. Je maakt een "bundel" sporen uit het gezicht (achter de achtergrondplaat, onder een heuvel, ...) waar je treinen tijdelijk uit het zicht kan zetten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw