Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Code's

Gestart door ERVIN, 07 juni 2008, 15:00:24 PM

ERVIN

Voortgaande op Doomslu zijn "railsystemen-enquete" zit ik toch met een vraagje.

Jullie hebben het over "code 75-83-100", maar wat wil dat eigenlijk zeggen, en welke code gebruikt Fleischmann voor zijn "profi-rails" eigenlijk.

Lijkt mss een beginnersvraag, maar hier stel ik mij al langer de vraag wat dit nu betekent en welk verschil er zit tussen al deze code's??

doomslu

Erwin, die code slaat op de profielhoogte en is eigenlijk een engelse maat. Code 100 = 2,54 mm profielhoogte, code 83 is ongeveer 2,1 mm en code 75 komt overeen met ongeveer 1,9 mm.
Fleischmann profi is code 100, net als bvb Piko A en Tillig standaardspoor. Peco heeft 75 en 100 (voor H0), Roco en Tillig Elite zijn code 83.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eyeris

als je code 100 neemt dan ben je zeker dat al je wagens er op kunnen rijden.
Ook de oudere wagens met hogere flensen aan de wielen.
code 83 en 75 zijn waarheidsgetrouw beter maar een code 100 op de baan is echt geen slecht resultaat hoor.

ERVIN

All?? voila, en dat weten we dan ook alweer.
Bedankt mannen.[;)]

dgrr57

Kijk HIER voor de Spoorstaafprofiel en -lassen en HIER voor alle normen.

janjozef

en geloof me een code 100 mooi ingebed is zeker zo mooi als een code 75 of 83, al zullen er nu weer op hun achterste poten gaan staan [:D]
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

SuSke

citaat:
Geplaatst door janjozef

en geloof me een code 100 mooi ingebed is zeker zo mooi als een code 75 of 83, al zullen er nu weer op hun achterste poten gaan staan [:D]



Als ikga rechtstaan, sta ik altijd op m'n achterpoten. [:D]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door dgrr57

Kijk HIER voor de Spoorstaafprofiel en -lassen en HIER voor alle normen.
Die links geven niet echt een antwoord op de vraag.
Het codegetal geeft een afmeting aan in duizendsten van een inch. Dan moet je wel weten dat een inch precies 25,4 mm is, en dan kan je aan het rekenen slaan.
code 100 is 100/1000*25,4 = 2,54 mm.
code 83 is 83/1000*25,4 = 2,1 mm,
code 70 is 70/1000*25,4 = 1,78 mm, enz..

In het algemeen wordt de codeaanduiding gebruikt voor de hoogte van spoorstaven, maar het wordt ook toegepast om de breedte van wielen aan te geven.

Decapod

Klopt idd. De codes hoeven ook niet direct afhankelijk te zijn van de schalen. Zo kan je voor een tpII priv?zijlijn of voor een NMVB-lijn bv. code 50 of 55 gebruiken (daar rijdt natuurlijk lang niet alles op [:D]) omdat dat veel beter overeenkomt met de realiteit: voor zo'n lijn werden immers heel wat lichtere spoorstaven gebruikt omdat ze simpelweg goedkoper waren. In de NEM-tabellen vind je al wat diversificatie, maar die blijft nog beperkt (omdat ze natuurlijk een algemene norm nastreeft).
Het hangt dus ook af van wat je wil uitbeelden, hoe ver je daarin wil gaan, wat de modulenormen zijn, of je rijden of nabouwen op het voorplan stelt, ... . Ik ken modelbouwers die bv. code 75 en code 55 op ??n baan hebben liggen. Gewoon een beetje uitzoeken wat je zelf wil dus (en er rekening mee houden dat dat andere keuzes zal bepalen).
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.