Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Hulp gevraagd voor mijn sporenplan

Gestart door hapkin, 02 juni 2008, 16:48:51 PM

hapkin

Dag allemaal, na een heel tijdje aan mijn huis op 1/1ste  gewerkt te hebben is het nu bijna klaar. Nu wil ik natuurlijk een baan maken dat ik mijn treintjes eens kan zien rijden.
En hiervoor wilde ik eigenlijk jullie hulp  vragen.
De kamer die ik wil gebruiken is aan de een kant 8m en de andere kant 6m lang en 3.15m breed. Het is eigenlijk een rechthoek met een schuine zijde?
In de schuine zijde staat een deur die 90 cm breed is, en 50 cm uit de hoek staat aan de langste kant.
Verder zijn er geen obstakels zoals ramen radiators enz?

Voor mijn baan had ik in gedachte te werken met een raamconstructie die wat hoger staat dan een normale tafel. Ik had iets van een 120 cm in gedachte.
Voor de baan zelf dacht ik met flexen te werken en slanke wissels. En dubbelsporig naar Belgisch voorbeeld. Ik wilde graag een groot station met 4 sporen en eventueel een kopspoor voor mijn 41 . Ik wil gaan rijden met 4 rijtuigen en dus zitten we vlug aan +-145cm trein.
De goederentreinen zijn +- 190 cm en de bedoeling is dat de baan ooit met de pc wordt aangestuurd . Daar zijn we nog lang niet aan, maar speelt natuurlijk mee in de opbouw van de baan.
Graag wilde ik ook nog ergens een klein kopstation zodat de 41 kan pendelen tussen de 2 stations. In dit station dus geen treinen met 4 rijtuigen of goederentreinen
Dan had ik ook in gedachte om een depot te bouwen in de nabijheid van het groot station. Waar enkel de diesels kunnen staan , dus met een schouwput ,tankinstallatie locloods en een wijkspoor. Hier wil ik geen draaischijf en/of transbordeur.
Voor mijn goederentreinen wilde ik ook ergens een bundel waar ik treinen kan aanpikken of achterlaten. Wat natuurlijk zeer fijn zou zijn is dat het groot station aan deze bundel lag. Zodat ik de goederentreinen door de bundel kan trekken en niet naast het perron door moeten. En indien de trein in de bundel blijft staan dus de loc ook naar de depot kan gaan.
Voor de rest wilde ik enkel nog een paradespoor waar ik mijn treintjes kan zien rijden

Ik weet het is een hele boterham maar ik hoop dat jullie mijn een beetje op weg kunnen helpen. Voor mij is dit echter al iets waaraan ik een hele tijd over denk, maar ik kom er niet uit.

 
Mvg Steve

ERVIN

#1
Met die ruimte moet het allemaal mogelijk zijn h? wat op je verlanglijstje staat, 8.00 meter lengte, daar kan je al een mooi station op maken inclusief een bundel voor de goederentreinen, maar zo moeilijk kan het toch niet zijn om iets te tekenen, je hebt de lengte en je hebt de breedte, dus ik zie hierin geen probleem hoor, gewoon een blad papier nemen en beginnen schetsen, zo doe ik het ook altijd, en je zal zien hoe snel je tot een consensus komt.

Veel succes in ieder geval en ik blijf dit volgen hoor.[;)]

poco loco

#2
Steve,

Thema en tijdperk zijn duidelijk.
Heb je al een idee van de plaats waar ??n en ander zich zal afspelen?
Het interpreteren van een re?le situatie helpt in het uitwerken van je sporenplan. Die keuze laat je dan weer mee bepalen door je persoonlijke landschapsvoorkeuren. Bergachtig of zonder noemenswaardig reli?f? Industrieel, agrarisch, stedelijk of natuurlijk landschap?

Als ik je wensen en mogelijkheden overzie, dan fantaseer ik, met voorkeur voor het waalse landsgedeelte, onmiddellijk over:
- station en depot van Jemelle (L162), met heraanleg van de enkelsporige aftakking naar Rochefort (L150). De laadbunkers van de kalkgroeve zijn een uitdaging!
- station en depot van Trois-Ponts (op de pitoreske L42), met heraanleg van de enkelsporige aftakking naar Stavelot (L45).
- station Dinant (de stelplaats is te verzinnen) met heropening van de internationale verbinding naar Givet.

Eens een geografische voorkeur gevonden, kan je dikwijls op http://sporenplan.nl het bestaande spoorverloop in de stations vinden. Daar kan je dan jouw draai aan geven.

Zo is het bij mij althans gelopen.

Groeten, luc.

modeltreinbart

#3
Als je tentijde van de stomers werkt kan je ook vlaams gaan ook
station Sint-Niklaas met aftakking naar De klinge die was ook enkel sporig of aftaking naar Willebroek is nu ook nog enkelsporig. Ook mogelijk is Lokeren met aftaking naar Dendermonde over Zele. Ook nog mogelijk is Gent Dampoort met aftaking naar Eeklo. Deze zijn verbindingen voor personen vervoer als je meer goederen wil heb ik ook nog een intressante lijn Zwijndrecht met aftaking naar de Waasland haven deze is onder tussen wel dubbelsporig en onder stroom gezet.
Het zijn maar enkele ide?n.
Wat betreft bundels in Sint niklaas ligt er ??n en in Lokeren en Gent
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

hapkin

#4
@ Ervin De volle 8 meter kan ik niet benutten daar er een deur in de schuine zijde staat die 50 cm uit de hoek ligt . De deur moet ook nog opengaan .  En door dat de tafel voor te keren  +-100cm breed moet zijn.  Moet ik door de schuine zijde toch wel +- 150cm uit de hoek wegblijven denk ik?

Ik heb al verschillende keren iets getekend in wintrack, maar telkens kom ik op iets uit dat zo onrealistisch is in mijn ogen. Het is  net een baan van een startset a+ b + c enz.
Het probleem is dat ik nog nooit een baan heb gehad en/of gebouwd.
Ik maak dan wel een station enz? maar die bundel eraan is nooit zoals ik wil.
Als ik dan verder ga dan raak ik de draad helemaal kwijt. Ik kan me maar niet inbeelden hoe het sporenverloop moet zijn , waar verdwijnt een trein waar duikt hij weer op enz?
En een schaduwstation of niet ,hoeveel sporen enz?  En als ik dan kijk naar foto?s op het net van een baanplan dan zie ik steeds ronde klimspiralen, als ik deze teken in wintrack in r2 of r3 met een helling van 2,5 tot 3 graden geeft hij telkens aan dat er kritische punten zijn met een te kleine doorgang .

Over het landschap ben ik wel zeker het moet zo een beetje zijn zoals hier in Belgie golvend,
Met hier en daar een kleine berg (heuvel). Het mooiste baanvak vind ik van Glons tot Monzen
Vooral het stuk met de brug over het water en bocht vis? haut naar vis? bas. Ook het stuk voeren en remersdal  is zeer mooi. Ach ja iedereen heeft wel een stukje wat hij mooi vindt he.
Maar om dit in een baanplan te gieten, dat lukt me helemaal niet.

Voor industrie weet ik het nog  niet, maar steenkool en/of hoogovens dragen wel de voorkeur.
Voor andere dingen sta ik ook open maar heb ik nog maar weinig over gedacht?

@Modeltreinbart Stoom is zeer mooi natuurlijk maar draagt niet echt mijn voorkeur
Al moet ik zeggen dat stomers mij wel boeien. Toen ik in kinkepois een paar weken geleden voor het eerst een echte stomer zag, moet ik zeggen dat het wel indruk heeft gemaakt op mij. Maar ik heb een keuze gemaakt om mijn baan te maken zoals ik de spoorwegen zie op dit moment? Of zoals ik het zie in mijn kleine idealistische wereld

Mvg Steve


poco loco

#5
citaat:
Geplaatst door hapkin

Ik heb al verschillende keren iets getekend in wintrack, maar telkens kom ik op iets uit dat zo onrealistisch is in mijn ogen. Het is  net een baan van een startset a+ b + c enz.
Het probleem is dat ik nog nooit een baan heb gehad en/of gebouwd.
Ik maak dan wel een station enz? maar die bundel eraan is nooit zoals ik wil.

Over het landschap ben ik wel zeker het moet zo een beetje zijn zoals hier in Belgie golvend,
Met hier en daar een kleine berg (heuvel). Het mooiste baanvak vind ik van Glons tot Monzen
Vooral het stuk met de brug over het water en bocht vis? haut naar vis? bas. Ook het stuk voeren en remersdal  is zeer mooi. Ach ja iedereen heeft wel een stukje wat hij mooi vindt he.
Maar om dit in een baanplan te gieten, dat lukt me helemaal niet.

Voor industrie weet ik het nog  niet, maar steenkool en/of hoogovens dragen wel de voorkeur.
Voor andere dingen sta ik ook open maar heb ik nog maar weinig over gedacht?


Mvg Steve





Steve,

In het beginstadium lijken potlood en papier (en een hele grote gom) mij meer aangewezen om vlot aan het schetsen te gaan.

Ik zat enkele jaren terug in dezelfde positie:
Nog nooit een baan gebouwd en plots tijd en v??l plaats om daaraan te beginnen. Ik was bovendien totaal onwetend over alles wat groot- of modelspoor aangaat. Er was alleen de onbestemde drang om aan te slag te gaan.

Ik heb drie jaar lang aan v??l baanplannen gesleuteld (mede gedwongen door het feit dat de verbouwing van mijn bovenverdieping 1 jaar uitliep). Maanden zijn opgegaan in studie. Via boeken en internet en op het terrein.

Dat moet natuurlijk allemaal niet, maar geef het tijd.

Vermits je over stelplaats en hoogoven spreekt:
in deze rubriek vindt je onder "Grensstation en al", wat mijn plan uiteindelijk geworden is. Al is er ondertussen alweer duchtig gesleuteld aan de toegangen naar het ook veranderde depot.

Groeten,
Luc.


ysbeer

#6
Inderdaad is potlood en een vel papier de beste methode.
Teken programma zijn voor speelgoed banen perfect maar een modelbaan krijg je er niet mee.
Begin met een station van zo groot mogelijke lengte,in de midden van de lengte( van 8 meter dus)
Leg dat desnoods eerst eens uit met rails wissels.
Kijk dan wat je hebt en wat je nog meer kan maken.
Je kunt ook het station zo dicht mogelijk bij heteinde zetten,zorg dat je nog een onzichtbare boog kunt maken,
DE retour sporen doe je onzichtbaar ,tegen de muur onder heuvels.
Voor opstelsporen zou ik wat lager onder de tafel gaan zitten.
Voor een klim of daalspiraal moet je inderdaad wel op 1.50 rond  rekenen.
Maar een klimspiraal in ovale vorm werkt ook,en dan kan de cirkel veel kleiner zijn.
wim

hapkin

#7
Ik ben al een heel tijdje bezig om een baanplan te tekenen.
Als ik ergens een vrij moment heb teken ik iets op een stuk papier.
En dan past alles, als ik dan mijn schets omzet in een plan in wintrack klopt het van geen kanten.
Als ik gewoon iets teken in wintrack, tja dan is het net zo een startsetbaan. Dus ik weet het niet meer, ik had wel gehoopt een beetje meer reactie te krijgen hier.
Dus vroeg ik me af of er mensen van rond Hasselt zijn die hun baan eens kunnen laten zien aan mij. En gewoon eens wat uitleg geven aan mij hoe dat zij het gedaan hebben. Waar ik op moet letten,of gewoon voor een ideetje op te doen.

Mvg Steve


ysbeer

#8
Waar je mee moet beginnen is voor je zelf te bepalen wat je wilt.
Welke rails ,van welk merk,grote wisselhoek ,of juist kleine,lange treinen,dorpstation(aan te bevelen)of stadsstation.
Stel je wilt een baan met station.
Oke teken dan een station,dat behoeft echt niet zo mooi.
Een spoorplan voor een niet te groot station vind je zeker op het internet.
En zo niet dan is er zeker iemand hier die je daar aan kan helpen.
Maak het niet te groot.
Nu heb je dus een plan.
Leg dit plan met rails(of desnoods met papieren rails en wissels)uit op je plank(of de grond)kijk hoe het het beste past,rechts links in de midden.
Je heb nu dus je station,zoals het werkelijk wordt,maak nu op de zelfde manier de rest van je baan.
Leg tegen de muur een spoor van links naar rechts, en aan beide kanten van de tafel een halve cirkel.
Sluit je daar je station op aan dan kun je al rond rijden.
Fantaseer op deze manier verder,heus dan kom je er wel
Een goede raad gooi dat teken programma weg,het helpt je niet.
wim
Kijk eens naar mij(onze)banen op de links hier onder

SuSke

#9
Steve, heb je de andere draadjes in dit onderdeel al eens uitgevlooid.
Daar staat een schat aan informatie in.
Het is al gezegd: lezen, lezen, opzoeken, lezen en proberen.
Probeer eerst enkele schetsen op papier te krijgen, en verdiep je dan in de mogelijkheden welke de gekozen sporen je bieden en pas dan kan je gaan denken aan het echt uittekenen van je plan, en dan inderdaad eerst met potlood en papier.
Plaats enkele van je gedachten spinsels in deze draad, dan ga je zo de gevraagde bijkomende info krijgen. Wij kunnen immers niet in je hoofd kijken wat jij mooi vind.


Succes ermee.

edit: spellingsfouten verbeterd
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Powered By Diesel

#10
Snel wat aan het tekenen geweest in autocad.
Dit is slechts een richtlijn wat er kan (sporen dienen nog meer vloeiend getekend te worden, extra sporen in dieseldepot,...)




Nogmaals dit is slechts een schets om je een idee te geven. Ik weet niet of de kamer helemaal klopt, de deur heb ik van 2 draaicirkels voorzien daar ik niet weet naar waar ze scharniert.

De perrons kunnen treinen tot 2m lengte aan.
running on heavy fuel