Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

plaatsgebrek: scharnierend stuk

Gestart door conducteur, 01 juni 2008, 12:10:52 PM

conducteur

Voor mijn baan zijn we aan het zoeken naar een oplossing om zoveel mogelijk van mijn slaapkamer te gebruiken.

ik had een idee om op de plaatsen waar ik moet kunnen passeren als ik niet aan het werken ben aan de baan een stuk te plaatsen dat kan scharnieren zodat de doorgang vrij komt als ik niet werk /speel met de/aan  

is dit haalbaar?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Zoals Theo zegt, als je een scharnierend gedeelte wilt maken, dan vergt dat een stabiele constructie.
Verder moet je het zodanig ontwerpen dat het scharnierbare deel vrij kan draaien, dus zichzelf niet ergens klem zet.
En dan kun je ook nog kiezen voor verticaal of horizontaal wegdraaien.
Kortom, haalbaar is het zeker, maar het kost enig overleg en nauwkeurig werken.

Gerolf

Een wegscharnierend of uitneembaar baandeel is mogelijk, maar niet simpel om goed te maken.
Een "duck-under" (vast deel waar je onderdoor bukt) is gemakkelijker te maken, maar niet echt ergonomisch (ik kan er over meespreken).

Als het even kan: terug naar de tekentafel en dit soort kunstgrepen vermijden in je baanplan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters


Als het even kan: terug naar de tekentafel en dit soort kunstgrepen vermijden in je baanplan.


dat kan zeker!
we zijn nog aan het piekeren over de mogelijkheden om de  beschikbare oppervlakte zoveel mogelijk te benutten.

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

...Wat niet weg neemt dat een slaapkamer niet de meest geschikte ruimte is om een modelbaan te stallen. Een slaapkamer is in de regel veel te stoffig....


even off-topic:
Een slaapkamer is op de badkamer na de vochtigste plaats in huis.
Dus ook om die reden niet de ideaalste plaats, maar soms heb je geen andere keuze.

Terug on-topic:
Als je geen andere oplossing vindt, kan je misschien een taps uitgewerkt stuk (een brug of zoiets) gebruiken, dat zet zichzelf vast en vraagt weing plaats.  De vorm:----\_____//----
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

conducteur

nee,ik zoek een mogelijkheid om een deel aan de zijkant te verplaatsen, draaien...

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Een klapbare brug(b.v voor een deur)is wel degelijk een optie.
Zo erg moeilijk is dit niet te maken,vooral niet als je zorgt dat de constructie met pinnen of pallen stabiel vast staat.
Verbreek automatisch de verbinding met de rails naar de brug,als deze open staat(trein stort in ravijn).
Zet de scharnier boven op de tafel(circa 2 cm boven het blad) dan kan de rails in gesloten toestand goed aansluiten.
Brug gaat naar boven open.
Zo erg is het nu toch ook weer niet in de slaapkamer.
Stof en vocht vallen bij goed ventileren best mee.Ja kijk een airco gekoelde stofdichte ruimte is natuurlijk beter.
Maar wie heeft dat.
Een onverwarmde kelder is erger.
Mij zolder is ook niet stofvrij,maar nooit last gehad.
wim

dirkske

Misschien heb je hier wat aan,http://modeltreinbaan.nl/?page_id=155
't Is maar een idee.

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

conducteur

je moet je een bijna vierkante kamer voorstellen waar  tegen de muren meubels staan en de baan daarnet midden in zou moet en komen te staan.

aan een kant van de toekomstige baan zou mijn bureau staan,met daartussen een gang.het is die gang die ik wil opvullen.

Dirkske,heb aan die brug niet zoveel,maar aan andere dingen wel.bedankt voor die website!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Peter

Rian,

In het boek over de beroemde/beruchte "REPA-bahn" van de inmiddels overleden Rolf Ertmer staat stap voor stap uitgelegd hoe je zo'n scharnierende brug moet maken. Op zijn baan waren er zelfs twee niveaus op een en dezelfde brug. Het boek is uitgegeven door de Duitse Miba verlag. Of het nog te krijgen is weet ik helaas niet.
Stuur me desnoods een mailtje dan wil ik er gerust kopies van sturen.
Met vriendelijke groeten
Peter

T03

Peter,

ik ben ook geinteresserd in dit artikel, wilde je een mail sturen maar vind je adres niet terug.

SpGr[;)]
Marc


citaat:
Geplaatst door Peter

Rian,

In het boek over de beroemde/beruchte "REPA-bahn" van de inmiddels overleden Rolf Ertmer staat stap voor stap uitgelegd hoe je zo'n scharnierende brug moet maken. Op zijn baan waren er zelfs twee niveaus op een en dezelfde brug. Het boek is uitgegeven door de Duitse Miba verlag. Of het nog te krijgen is weet ik helaas niet.
Stuur me desnoods een mailtje dan wil ik er gerust kopies van sturen.

"I have a train riding in my brain"

quf

@ Peter

Is het mogelijk om de gegevens van dat boek, zoals juiste titel, (uitgever weten we al) ISBN nummer, enz. hier te vermelden ? Ik ben ook in dat boek geintresseerd. Ik heb vroeger ergens een fotoreportage van zijn baan gezien, maar ik wist niet dat hij er een boek over geschreven had.

Groeten

Frank

Ps. Ik zie dat TO3 mij juist voor is.

Peter

Om eerlijk te zijn: Rolf Ertmer heeft 4 boeken (Miba Reports) geschreven, namelijk:

Miba report 3 met als titel: REPA-BAHN I
Miba report 4 .............: REPA-BAHN II
Miba report 5 .............: REPA-BAHN PRAXIS
Miba report 15 ............: DAMALS IN ALTENBEKEN

In geen enkel van de vier staat een ISBN nummer vermeld.
Het is uiteraard report 5 dat het belangrijkste is omdat daar een heleboel tips en details gegeven worden.

Later is er nog een of twee extra uitgaven geweest. Een over zijn spoor O of 1 baan en een over zijn Live-steam baan. (die twee heb ik niet)
Met vriendelijke groeten
Peter