Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

vitrinekast bouwen

Gestart door zeilfreakje, 27 mei 2008, 16:42:34 PM

zeilfreakje

hallo mijn treinvrienden wie zou er mij een beetje raad kunnen geven bij het maen van een vitrinekast om mijn treintjes in te plaatsen ik zou graagb zelf zoeist in mekaar flansen maar wie kan er wat uitleg geven waarop ik beste kan letten als ik dat bouw groetjes benny

conducteur

ik heb graag dat er leesbare zinnen verschijnen op mijn scherm met punten en komma's
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

zeilfreakje

ja , sorry maar ik ben dat niet zo gewoon groetjes

doomslu

Nog even herhalen, voor hen die het vergeten zijn : zeilfreakje (Benny) is eigenlijk niet Nederlandstalig. Vergeef hem dus zijn foutjes. [;)]

Kan iemand Benny tips geven om een vitrinekastje te bouwen ?

Benny, kijk anders hier al eens in :
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=437
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

ik weet niet welke taal jij normaal spreekt,maar ik denk dat er in jou taal toch ook punten(.) en komma's(,) bestaan,is het niet?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ecosgebruiker

citaat:
Geplaatst door conducteur

ik weet niet welke taal jij normaal spreekt,maar ik denk dat er in jou taal toch ook punten(.) en komma's(,) bestaan,is het niet?



Zijn moedertaal is Spaans.

En Benny schrijft al heeeeeeel goed Nederlands.
Ook graag bij het onderwerp "vitrinekast" blijven a.u.b.

Ludwig

citaat:
Geplaatst door conducteur

ik weet niet welke taal jij normaal spreekt,maar ik denk dat er in jou taal toch ook punten(.) en komma's(,) bestaan,is het niet?


Wat zijn we weer begripvol en hulpvaardig voor elkaar.[:(]
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

zeilfreakje

ja , sorry voor mijn enderlands en mischien mijn punten maar ik ben dus niet van nederlandse afkomst maar er zijn blijkbaar mensen die dat niet aanvaarden ik word om den duur bang nog iets te vragen word iedere keer op mijn taal gesproken dat is niet leuk

toch bedankt groetjes benny .

Rochevalien

Benny,ik zou  om te beginnen eens vermelden dat je moedertaal NIET  het nederlands is als je iets vraagt,wedden dat je dan wat m??r begrip krijgt??? Per slot van rekening kunnen wij niet alles van iedereen persoonlijk weten h? (en blijven onthouden)

Over je vitrine , ik neem aan dat je die niet in elkaar gaat "flansen" maar degelijk in elkaar gaat zetten.Er moeten tenslotte toch je mooie (en dure )treinen in komen te staan,niet?
Ik heb zelf al een paar vitrines gebouwd(zal eens wat foto's plaatsen)en zal je alvast eens wat tips geven:
*gebruik geen al te dunnen planken (anders buigen die door onder het gewicht)[:0][:0] en dat is geen zicht.er bestaan kant -en-klaar legplanken die hiervoor prima geschikt zijn (brico)
* je kan eigenlijk dezelfde planken gebruiken voor de omkasting van de vitrine,aleen moet je dan een iets bredere plank gebruiken.
het nadeel hiervan is dat je gebonden bent aan de afmetigen van deze planken.
* gebruik g??n vensterglas maar vitrineglas dat is dunner (en dus minder zwaar)
*laat groefjes in het glas slijpen die als handgreep dienen
*gebruik speciale geleidingsprofielen om het glas in te zetten.

*** ga eerst je licht eens opsteken in de doe-het-zelf-winkel en bekijk de hierboven aangehaalde zaken eens.

sukses!!

Gerrit

zeilfreakje

ja mischien een paar fotootjes zou leuk zijn , ik heb zoog nooit gemaakt en wil het zelf een keertje proberen mijn bedoeling zou zijn een kastje te maken waar ik wat treintjes kan inzetten het zou de bedoeling zijn om een achterkant te hebben daar 2 zijlatjes aan te zetten en dan allemaal legplankjes erin met daarop gelijkstroomspoortjes erop genageld of gevezen voor de trein op te stellen nu ik zou die legplankjes beetje schuin leggen zodat je alles mooi kan zien he ook de bovenste rij , en dan iets ervoor een glas ofzo dat open kan maar ik weet begot niet hoe je da maakt da is het probleem een beetje bij mij , hoe ik er moe aan starten en hoe het juist moet groetjes benny

Havoc

- best geen spaanplaat, sommige versies geven dampen af die zamac aantasten (zelf ondervonden)
- MDF is loodzwaar, en buigt door zonder dat je er iets opzet
- Multiplex is mogelijk maar dan moet je hem laten zagen. Bestaan ook versies met bvb eik fineer maar de gezaagde kanten ga je moeten afwerken
- er bestaan timmerpanelen van aan elkaar gelijmde stroken den/vuren. Die bestaan in veel maten en zijn prima geschikt om het frame van kasten in elkaar te steken. Duurder dan de materialen hierboven
- zelf zou ik geen glas vooraan elk schap zetten omdat je dat teveel groeven moet maken voor het glas. Ik zou het glas in 2 stukken maken.De middelste legplank moet dan wel vast zijn maar dat komt de stevigheid enkel ten goede. Voordeel is ook dat je dan de legplanken in hoogte kan verstelbaar maken wat niet kan als je tussen elke legplank glas zet.
- legplanken in glas kan ook en geeft een veel minder zwaar uitzicht en meer licht in je kast. Nadeel is dat glas zwaar is en dat je voor de legplanken best stevig glas gebruikt: geperst glas of veiligheidsglas. Een nadeel van die speciale glassoorten is dat je ze op maat moet laten maken. gewoon 6mm glas gaat ook als ze niet te breed zijn en je wat voorzichtig bent.
- zorg voor een stevig achterpaneel van de kast! Die houdt de kast bij elkaar en in vorm. Zelf gebruik ik daarvoor 6mm multiplex en schroeven om de 20cm. Veel werk maar mijn kasten staan er nog na 20 jaar met zeker 20kg per lagplank en 7 legplanken per kast.
- laat de randen van je glas afronden...veel veiliger.

Flansen is inderdaad niet de manier van werken...

Je nederlands is heel goed, dat is zeker geen probleem. Enkel de manier waarop je schrijft maakt het moeilijk begrijpbaar. Punten en komma's kennen ze in het spaans ook. Ze hebben er zelfs nog meer leestekens dan wij (ik denk daarbij aan die omgekeerde vraagtekens aan het begin van de zin). Als je die allemaal kan gebruiken dan is een punt en komma in het nederlands zeker geen probleem.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Deze topic is wat moeilijk op gang geraakt wegens wat punten en komma's [:p][:p], maar ik zal ook maar een positieve bijdrage leveren.

Ik heb mij ook een vitrinekast gemaakt.  In vuren planken van 18 x 54 mm heb ik in de lengte een groef gefreesd van 16.5 mm breed.  Dit stemt overeen met de spoorwijdte in HO.  Zodoende worden de loco's en wagens "vast" gehouden in de kast.  
Door deze groef moet je geen 'kostelijk' sporen in je kast monteren.

Persoonlijk zou ik die legplanken niet schuin monteren, zo vermijd je dat je modellen kunnen kantelen en/of uit de kast vallen.

Wanneer je niet beschikt over een bovenfrees kun je deze groeven ook met de cirkelzaag in de planken zagen.  Diepteaanslag instellen op 2 ? 3 mm en de breedteaanslag instellen voor een evenwijdige zaagsnede.

Hopelijk heb je hieraan wat opbouwend commentaar, Benny ?

Groeten Mr tsjoektsjoek.

eddy

Hoi Benny,

Kijk eens op tweedehands.be,onder rubriek Hobby-Modelbouw en schaalmodellen-modeltreinen.Namelijk op pagina 5 staat een advertentie van Trein Hein in Finsterwolde.Deze firma maakt kant en klare vitrinekasten aan volgens mij best redelijke prijs,ook bestaat de mogelijkheid om deze te laten op te sturen.U ziet maar kijken kost niets.
Mvgr Eddy

doomslu

Hey mannen, ik vind jullie deskundige uitleg heel interessant, maar een paar fotootjes of een schetsje zou het allemaal heel wat aanschouwelijker maken. Met dat er bij zou dit een interessante topic op het forum kunnen worden. E?ntje om te bewaren. [;)]

... of ... wie schrijft een artikeltje voor MSM ? [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

zeilfreakje

ik ga het eerst even zelf proberen . en dan ga ik ook eens contact nemen  met die persoon pop 2dehands groetjes en alvast bedankt hoor groetjes .