Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Schrappingen

Gestart door svvander, 26 maart 2005, 16:17:19 PM

svvander

Mijn hart bloedt, als ik zie hoeveel prachtlocomotieven, bijna maandelijks geschrapt worden V. Ik weet dat dit moet, om mee te kunnen met de hedendaagse technologie... Maar het doet me nog veel meer pijn, om te lezen en te zien, dat er weeral een stuk "Belgische-trein-technologie-geschiedenis", naar de schroothoop te Luxemburg (LuxFer) gestuurd werd! :(!

De 1803, zal de eerste van zijn reeks zijn die door LuxFer gesloopt wordt.
Reactie van de NMBS; zij vonden het niet nodig om ??n van deze pronkstukken te bewaren :0. Een geluk voor de treinliefhebber: het TSP heeft er eentje bijgehouden en zal deze in de nabije toekomst terug in zijn oorspronkelijke staat brengen.

Eigenlijk schandalig, dat een priv?-initiatief moet instaan, voor het bewaren en onderhouden van het patrimonium van onze Belgische staatswegen... vinden jullie dit niet?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

Helaas, ja Sven!
Maar de 18 is geen echt Belgische lok, het is een aangepaste Franse CC401, met alle ellende van dien [xx(]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Johnnytrein

Sven, inderdaad maar helaas is het zo in de apenland, toch dat de meeste zaken enkel in particulier bezit in goede staat gehouden worden. Kijk maar naar de renovatie van cinema Roma te Borgerhout, die werd op redelijk korte termijn volledig in zijn glorie herstelt. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Thommy

die 18's tot daar aan toe. Maar denk eens aan de types 51-64-... die reeds allemaal zijn vergaan tot schroot of wachten op hun laatste rustplaats.  gelukkig zijn er kleine groepen die zo'n loc's willen/kunnen kopen. (ik denk aan maldegem/TSP/...)

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

Havoc

Ja, maar je kan nu eenmaal ook niet alles bijhouden. Als ze er toch niets mee doen is het misschien beter zo. Anders staan ze daar toch te rotten zonder dat iemand er iets aan heeft. Net zoals in de loods in Leuven. Als je ziet hoeveel prachtige spoorweg museums er in het buitenland zijn en dat hier dat alles onbereikbaar is.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

svvander

Inderdaad, er zijn er meerdere: de 59'en bijvoorbeeld. En je kan ze niet allemaal bijhouden, klopt volkomen. Maar als je nu van elk model, 1 intact houdt en je maakt een echt spoorwegmuseeum... gegarandeerd dat er toch volk op afkomt. Maarja, wie zijn wij natuurlijk om hier iets aan te doen????[:(]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

FREMO e.V. - afd België

Geachte medelezers,

Het moet mij van het hart toch een een reactie te schrijven over de NMBS / SNCB.

Als je als priv? persoon, interesse toont voor de K4 rijtuigen en je durft vragen wat de aankoopprijs is voor ??n zo'n wagen, nl. 16.000,-? + B.T.W., is dan heb je het wel vlug begrepen. Dit is buiten alle proporties van clubs of priv? personen.

Daarenboven worden de enkele clubs  / priv? personen verplicht een conventie te ondertekenen dat het verbied van het doorverkopen van de verkregen wagens aan andere personen, die eventueel een commerciele uitbating zouden opzetten.

Er is al veel historisch materiaal verloren gegaan in dit "apenland". Als je eens een bezoek heb gebracht aan York, Mulhouse, Bern, Utrecht, enz... dan moet je met beschaamde kaken vaststellen dat landen die later met de spoorwegen begonnen, veel meer bezitten dan wij in Belgi?.

Nu de belgische spoorwegen hebben nooit opengestaan voor hun rijke verleden, die toch een bijna voorbeeld functie hadden voor andere maatschappijen en landen.

Men zou best kunnen zorgen, dat al het resterende materiaal in optima forma kan verkeren, door zoals in het buitenland, regelmatig een normale dienst te vervangen door een museum locomotief. Een stilstaande machine rust, een bewegende niet.

Er zijn nu in Belgi? genoeg plaatsen waar men een serieus park zou kunnen opstellen. Nu reeds vele lokdepots gesloten worden, Vb Brugge, Latour, enz...

Spijtig dat zulke dingen in handen wordt gegeven aan mensen die geen benul hebben van de historische waarde van dit materieel.

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

tonycabus

Al vergeten? Een tijdje geleden had ik het over een petitie in MSM en TMM.
Doen we het of doen we het niet?
Over fondsen samenleggen zal ik het nu niet hebben, maar ook dat zou een idee zijn. Wat kost 80 ton schroot??

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Havoc

Geen idee wat het oud ijzer nu staat. Afgaande op de prijs die Fremo daar aanhaalt kom je op 2 euro/kg! Dat lijkt heel sterk overdreven. Nu is de prijs van staal wel omhoog gegaan sinds de 14fr/kg die ik nog herinner van een jaar of 8 geleden, maar 2 euro...

Nu ja, de prijs is een ding, hoe die 80ton te verplaatsen is een ander paar mouwen. Vergeet niet dat een afgeschreven waggon/loc niet meer per spoor vervoerd kan worden! Dat moet met dieplader over de weg...

Dit is iets zoals de prijs van de binnenschepen, die wordt ook kunstmatig hoog gehouden zodat het interessanter wordt om ze te verschroten. Dit om te beletten dat er teveel woonboten komen.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

nmbs

Onze vriend K Vinck was eind verleden jaar (oktober november) even van plan om de 29.013 te verkopen.  Hij vond het niet kunnen dat er zoveel geld was uitgegeven aan iets waar de dagdagelijkse treingebruiker niets aan heeft...om jullie maar een ideetje te geven hoe de meesten op de directie over historisch materieel denken. [:(!]

svvander

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Al vergeten? Een tijdje geleden had ik het over een petitie in MSM en TMM.
Doen we het of doen we het niet?
Over fondsen samenleggen zal ik het nu niet hebben, maar ook dat zou een idee zijn. Wat kost 80 ton schroot??

Tony





Wat was je voorstel weer Tony? Ik weet het niet meer... [;)]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

FREMO e.V. - afd België

Beste Johan en andere,

Heb vandaag een merkwaardig gesprek gahad met dhr Blommaert van de B.V.S. en want bleek, hij had aan de NMBS ook gevraagt voor de aanschafprijs van een wagen ex K4 en hij kreeg exact dezelfde prijs doorgegeven als ik reeds vermeld heb in het vorige bericht.

Van een toeval gesproken en dan toch nog een levend bewijs dat de NMBS zeer hoge prijzen vraagt voor haar oud materieel aan belgische geinteresseerden. De prijzen voor het buitenland, volgens de bekende geruchten, zouden veel lager liggen.

Mvg,
FREMO e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

svvander

Vandaar dat er in Itali? zoveel van onze 62-ers rondrijden (o.a. voor Francesco Ventura).

Er heeft er eentje daar het nieuws gehaald een tijd terug! Machinist uit de trein gevallen, terwijl deze in rijstand stond... kilometers gereden zonder dat ze deze konden stoppen. Hebben hem uiteindelijk op een zijspoor laten afwijken en is denk ik, tot stilstand gekomen achter een station, na het rammen van meerdere obstakels.[xx(]





Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

FREMO e.V. - afd België

Betreft itali?,

Het was de 7502 die alleen een rit heeft gemaakt van 220km door itali?, en via en stootblok tot stilstand gedwongen. Gevolg "total loss" / kapot.

Verkocht aan een spoorvernieuwings maatschappij in Sicili?, en daar hadden zij nog een oude buitendienst gestelde 60-er. Eventje gekeken wat de totale schade was, de onderdelen uit de oude 60-er genomen, draaistellen wisselen en een beetje herschilderen en nu rijd de herboren 7502 terug rond in Sicili?.

Dat als verdere informatie,
Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?


PS; Er rijden veel meer 51-er in Itali? dan de 2 ? 4 62/63 -er in Itali
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

rgp

Dag,

Dat we geen museum hebben is idd erg, maar de argumentatie die ik hier lees toont aan dat er hiet weinig valabele gesprekspartners zijn om met de NMBS te onderhandelen.
Even een paar feiten en GEEN emoties:
Kostprijs restauratie 29: 600.000 euro.
Kostprijs schrootwaarde K4: 0,6 euro per kilo: gewicht 45 ton en geen 80 ton geeft 27.000 euro + de meerwaarde. (hij is nog geen schroot)
Return van de restauratie van de 29: weinig (in Blankeneberge haalde een lid van SCM een mooi voorbeeld aan: in GB 10 loks onder stoom gedurende 1 week = 100.000 bezoekers; in B 5.000 bezoekers)
De ENIGSTE manier om hier in Belgi? een museum uit te grond te stampen is een EXTRA budget voor dat museum en dus NIET ten koste van andere werken.
Of wie gaat er van jullie vertellen aan de duizenden treingebruikers dat zijn of haar stopplaats niet gerenoveerd wordt of zijn of haar trein niet met dat nieuwe materieel wordt gereden omdat men liever een museum wou bouwen voor een potentieel van een paar duizend bezoekers !  (Sven ben je kandidaat ?)
Je hoeft er echt geen petitie voor op te starten en hier heeft de directie de enige juiste beslissing genomen in de gegeven context.
Dat Van De Lanotte eens met geld over de brug komt in plaats van van alles te beloven en niet te betalen.

Roland