Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

andere elektriek

Gestart door Johnnytrein, 25 maart 2005, 18:34:38 PM

Johnnytrein

Ik veronderstel dat mijn elektriek anders is dan bij eender wie.Wat doet zich namelijk voor, ik heb een tijdje geleden een M?rklin 3309 laten voorzien van een 6090. Deze ombouw gebeurde door een M?rklin dealer. Op zich niets speciaal maar op mijn baan gezet flikkeren de lichten verder rijd hij prima, als ik bij een vriend de loc op de baan zet heb ik geen flikkerende lichten, ook op de clubbaan rijd hij probleemloos en geen flikkerende lichten, ook in de winkel geen geflikker. Op alle vier de banen word gebruik gemaakt van een M?rklin 6021 en K rails. :I

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

Johnny,

Veel verder dan aardstralen of vuile rails kom ik ook niet.

Succes

Henk,
N, IB, Koploper, III-IV
Web: //www.funkyrail.nl

Johnnytrein

Funky, zelfs op nieuwe c rails heb ik dat verschijnsel. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Ik veronderstel dat mijn elektriek anders is dan bij eender wie.Wat doet zich namelijk voor, ik heb een tijdje geleden een M?rklin 3309 laten voorzien van een 6090. Deze ombouw gebeurde door een M?rklin dealer. Op zich niets speciaal maar op mijn baan gezet flikkeren de lichten verder rijd hij prima, als ik bij een vriend de loc op de baan zet heb ik geen flikkerende lichten, ook op de clubbaan rijd hij probleemloos en geen flikkerende lichten, ook in de winkel geen geflikker. Op alle vier de banen word gebruik gemaakt van een M?rklin 6021 en K rails. [:I]

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about



Johnny,

Als het echt een 6090 decoder is en de lok is een 3309 dan zit de massa van de verlichting aan het lokframe, in dat geval zal de verlichting altijd knipperen. En is het afhankelijk welke andere decoders actief zijn. Het is in het adres gebied verschillend met welke frequentie de verlichting knippert.
Dus is het een normaal verschijnsel in deze combinatie.
Als het een 60901 decoder is en de verlichting is aangesloten op de oranje retourleiding dan zal de verlichting niet knipperen. Moet de verlichting wel los van de massa zijn aangesloten.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Johnnytrein

Wim, volgens mij bestond er toen nog geen 60901, alleen en 6080 en een 6090. Maar omdat deze loc lang in de vitrine stond was me dat niet opgevallen. Ik gebruikte deze loc maar heel sporadis, echter sedert ik ben begonnen aan een depot staat hij dagelijks op de baan.Al mijn decoders zijn M?rklin decoders, ook die van de club en bij mijn vriend. Maar waarom alleen dan knipperende lichten op mijn baan en niet op de andere twee banen?

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

Johnny,

Op die andere banen knipperen de lampen ook, maar wat ik ook al schreef het is afhankelijk van de adressen van de andere decoders op de baan. De verlichting bij het gebruik van een 6090 decoder zal altijd knipperen.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Johnnytrein

Wim,bedoel je dan dat ik beter een andere decoder laat inbouwen ? Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

Johnny,

Nee, dat bedoel ik niet, je moet alleen accepteren dat de verlichting knippert. En alleen als je dat als ernstig storend ervaart kun je overwegen een andere decoder te monteren. Bedenk dat ook de verlichtings aansluiting verandert moet worden, dus vrij van het lokframe (massa).

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Johnnytrein

Wim, het gaat hier over een loc en niet over een rijdende disco(zo erg valt het knipperen op), dus stoort het me inderdaad. En dus zal ik er iets moeten aan laten doen of de loc terug in de vitrine zetten, wat jammer zou zijn.

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

Johhny,

Wat is het huidige adres van de lok, probeer eens een ander adres zou ik zeggen.
En hoe staat jouw 6021 ingesteld, dipswitches aan de achterzijde?

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Johnnytrein

Wim, momenteel op adres 6 maar ik heb ook reeds 8 en 25 geprobeert zonder resultaat.De schakelaars op de 6021 staan op motorala 2, zoals aangegeven door de verkoper. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Wim, momenteel op adres 6 maar ik heb ook reeds 8 en 25 geprobeert zonder resultaat.De schakelaars op de 6021 staan op motorala 2, zoals aangegeven door de verkoper. Johnny



Johnny,

En hoe staan ze dan??? Dat is wat ik je vroeg!

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


Johnnytrein

Wim, schakelaar 2 op on de rest off. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

n/a

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Wim, schakelaar 2 op on de rest off. Johnny



Ok Johnny.

Maar dan staat de 6021 niet ingesteld op Motorola Format New of II, maar op mixed format, oftewel oud en nieuw format. Dat moet ook wel want anders had de 6090 decoder helemaal niet gewerkt. Want dit is een Motorola format I of Old decoder.
Je moet maar even met wat adressen spelen, neem 01, 40 of 80 maar even als test en kijk of je verschil ziet.

Mvg
Wim Ros



www.rosoft.tk


Johnnytrein

Wim bij adressen boven de 40 heb ik de indruk dat het geflikker minder is, eigenlijk minder storend. Ik probeerde achtereen volgens 1,40,50,70,78 en 80.Bij 80 liijkt het flikkeren het minst te storen dus de loc staat momenteel op adres 80. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about