Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Mijn nieuwe baan.

Gestart door dirkske, 18 mei 2008, 13:50:18 PM

dirkske

Beste modelspoorders,

Zoals ik in een ander draadje al had vermeld heb ik "mijn eerste baan" helemaal af gebroken.
Nu laat ik hierbij het voorontwerp van mijn nieuwe baan waar ik graag jullie mening over had gelezen.
imgIMGhttp://i298.photobucket.com/albums/mm256/Dirkske65/Niewebaan.jpg/IMG/img
Vol ongeduld verwacht ik jullie reacties.

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

poco loco

#1
Dirk,

Lijkt mij een goed uitgangspunt.

Thema is duidelijk. Tijd(perk) & plaats?
Dat laatste ook om te weten of je rechts of links rijdt.

De opstelsporen van je schaduwstations zijn te kort. Zowel je perron- als je rangeersporen zijn langer. Een lengte die voor een station aan een dubbelsporige hoofdlijn verwacht mag worden. Maar, met nog geen meter bruikbare spoorlengte in je schaduwstations, krijg je die treinen dus nooit opgesteld.
Door de achtergrond in de industriehoek mee te buigen, krijg je daar achter plaats voor ??n schaduwstation, dat dan in een ruime boog komt te liggen. Dus met grotere straal voor de buitenste, doorgaande sporen.
Daarmee wordt je industrie-emplacement minder diep, maar beter bereikbaar (werkbare geadviseerde maximum-reikwijdte om aan landschapsbouw te doen: 60cm). Of dacht je met een toegangsluik te werken?

groeten,
Luc.

dirkske

#2
Sla goede raad niet in de wind...[:)]
[/img]
Die lijkt mij inderdaad beter[:p]
Je eigen baan, je eigen wereldje!

erik de noorman

#3

Ik zou mijn industriezone verder verlegen naar achter het station (lopen je rangeersporen ook in een boog).
Zo krijg je langere rangeersporen. Een aansluiting naar de rangeerzone langs de ander kant van je baan daar zou ik ook voor opteren. De aansluiting moet wel achter je stationgebouw lopen. Kan je eveneens een uittrekspoor inplannen. De woonzone verplaatsen naar de rechterzijde (kan je een aardige dorpskern kwijt).

Erik

geremila

#4
Ik zou nog een opstelspoortje toevoegen aan je industrie waarop een (rangeer)loc kan wachten zodat deze achteraan de trein kan aankoppelen om verder te verdelen... Nog beter zou een uithaalspoor zijn zodat je niet noodzakelijk bij elke rangeerbeweging jouw hoofdlijn op dient te rijden...

Veel succes[:)]
groetjes,

Mike

conducteur

#5
  • misschien kan je de wissels van je rangeerterrein vervangen door Engelse wissels waardoor je ook langs onder kan rangeren,nog m??r plezier verzekerd!
  • en kan je geen bocht leggen van in je schaduwstation langs je industrie en dan aansluiten op het hoofdspoor d.m.v. een wissel voor meer circulatie?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

poco loco

#6
Dirk,

Dat principe bedoelde ik.

Wat het zichtbare gedeelte betreft, ligt de wisselstraat naar/van je industriezone ongelukkig.
Inrijdende treinen kunnen enkel, vanuit het schaduwstation door hun locomotief opgeduwd (tenzij die laatste ingesloten mag blijven), de fabriek(en) bereiken. Dat is wel erg kort rijplezier [}:)].
Bij elke rangeerbeweging komt je locomotief niet alleen op het hoofdspoor terecht. Afhankelijk van het aantal rangerende wagens, verdwijnt hij ook even in de tunnel. Dat is absoluut niet realistisch.
Een uithaalspoor is dus aangewezen. Als je dat ook de functie geeft van inrijspoor, kan je loc vooraan inrijden, rijrichting omkeren en de wagens de industrie-/rangeersporen opduwen. Ontkoppelen en wegwezen.

Luc.