MSM 71

Gestart door Peter, 15 mei 2008, 15:53:39 PM

Peter

Zat vanmorgen weeral in de bus. Hoera
Met vriendelijke groeten
Peter

jan77

#1
Hier ook , prima timing het word slechter weer dus nu weten we weer wat te doen , lekker lezen en knutselen.
Gr Jan

doomslu

#2
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

#3
heb er ook al door gebladerd,  zal intressante leesvoer worden

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

#4
Ik denk dat ik hem vandaag ook wel zal krijgen. Of ik heb hem al, maar ik weet het nog niet. [:o)]


EDIT: Ben dus ondertussen thuisgekomen en blijkbaar is er vandaag niets aangekomen. [:(!]
Heb ik dat oude vrouwtje, die 2 fietsers en een 10-tal auto's voor niets van de baan gereden. [:o)][:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Tom

#5
Zat bij mij vandaag in de bus.
Ik vind het een mooi nummer, met heel wat intresante artikels en veel digitaal.
Vooral de kinderkopjes kunen mij wel intreseren.
Tom

loebaske

#6
Weeral een dikke en intressant lijfblad, geniet weer van de artikels...... de komende dagen gaat je me niet horen [;)]

JurgenM

#7
Ook in Nederland is MSM 71 gearriveerd (op zaterdag). Nu maar beheersen om niet te gaan lezen voor de vakantie.

M.vr.gr.
JurgenM

Gerolf

#8
Het artikel over de kinderkopjes komt voor mij op een ideaal moment.
Dat plooihulpje: de aankoop wordt overwogen [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

#9
Guy Van Meroye slaat de bal mis in zijn Voorwoord van MSM 71!
Er bestaat al sedert 2003 een bijgewerkte versie van de norm NEM 802B die de Belgische tijdperken in de spoorweggeschiedenis beschrijft.
De herwerking begon in 2001 en na wat studiewerk, vertalen en co?rdineren met de MOROP werd de nieuwe versie bekrachtigd begin 2003.
Zie deze link voor de Duitse (http://www.morop.org/de/normes/nem802b_d.pdf) en hier voor de Franse tekst: http://www.morop.org/de/normes/nem802b_f.pdf.
De Nederlandse tekst komt binnenkort terug op de site van Febelrail (www.febelrail.be) die momenteel evenwel helemaal herwerkt wordt.
U kan de tekst ondertussen wel ontvangen via een mail naar info@febelrail.be.
Merl op: binnen MOROP was het alleen de Duitse afdeling die absoluut een tijdperk VI wou invoeren. Alle andere landen spreken liever nog van een derde periode in tijdperk V. Het valt op dat de periodes in de NEM-norm steeds korter worden. Persoonlijk vind ik ook dat het te snel gaat - we staan zelf midden in de gebeurtenissen en dan is het moeilijk om te beoordelen wat binnen pakweg 30 jaar als belangrijke evolutie zal onthouden worden. De nieuwe nummering van het materieel met de landcode en eigenaarscode in het bedrijfsnummer van het voertuig (vb: 31 88 B-(B) ...) is bijvoorbeeld wel bruikbaar om een periode af te bakenen.
Febelrail volgt wel degelijk de evolutie op de voet - en staat zeker ook open voor alle voorstellen, tips en suggesties over elk aspect van het railtransport via het vermelde emailadres! Met spoorse groeten, Philippe Callaert, Voorzitter van de Modelbouwcommissie van Febelrail.

doomslu

#10
De link naar de franse versie werkt niet. Dit is de correcte link : http://www.morop.org/fr/normes/nem802b_f.pdf
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Guy Van Meroye

#11
Philippe Callaert heeft inderdaad gelijk, het normblad 802B voor Belgi? is reeds sedert 2003 bijgewerkt met een bijkomende onderverdeling van tijdperk V. Of tijdperk VI nu al dan niet al aan de orde is, is voer voor discussie, feit is dat de Morop wel tijdperk VI heeft ingevoerd, en dat we ten laatste in 2010 ook voor ons land hiermee zullen geconfronteerd worden.
Ik heb evenwel vruchteloos naar een Nederlandstalige tekst gezocht van het bijgewerkte normblad (oa website van Febelrail) vandaar ook het uitgangspunt dat er voor Febelrail nog werk aan de winkel is. Blijkbaar wordt er druk aan gewerkt, al lijkt mij een link naar een bestaande vertaling toch niet zo moeilijk.  Misschien is het nuttig om de tijdperkindeling nog eens te herinnering van de (nederlandstalige)lezer te brengen, niet iedereen beschikt over internet, of over de nodige talenkennis om de norm in het Duits of Frans goed te begrijpen. MSM kan alleszins hiervoor enkele pagina's vrijmaken, waarmee t.o.v. Febelrail ook ??n en ander rechtgezet kan worden.
 

loebaske

#12
Intresante artikels, en in dat plooibankje heb ik wel intresse, maar....waar kan men het kopen, dat is nu altijd het probleem dat men nooit weet waar men het kan verkrijgen, kan dit in het vervolgd vermeld worden [;)]
De baan die in MSM staat is mooi, maar ik erger me dood aan dat oranje die eigenlijk roest moet voorstellen en dat een andreaskruis scheef op de baan staat, kleine details maar een foto maakt het nog duidelijker....

Gerolf

#13
citaat:
Geplaatst door loebaske
...in dat plooibankje heb ik wel intresse, maar....waar kan men het kopen, dat is nu altijd het probleem dat men nooit weet waar men het kan verkrijgen, kan dit in het vervolgd vermeld worden [;)]
Helemaal op het einde van het artikel staat het: Minitair.be
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

#14
Merci Gerolf, had het weer niet gezien, en aangezien het in de buurt is ga ik effe gaan kijken wat het kost...want aangezien we dankzij jou nu zelf gaan etsen [;)][;)]