Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Oostenrijkse spoorwegen

Gestart door Jean, 11 mei 2008, 21:27:01 PM

Jean

Spoorweggenoten,

Even wat vraagjes over de Oostenrijkse spoorwegen.

Vanaf welk jaar is het oude logo vervangen in het 'S'logo. Vanaf welk jaar is de computernummering in Oostenrijk ingevoerd?
Voordat de oranje kleur is ingevoerd, hadden de locs een groene kleurstelling. Zijn er Oostenrijkse locs in een groene kleurstelling maar met een modern 'S' logo?
Vanaf welk jaar is de oranje kleur ingevoerd?

Rijden Oostenrijkse E-locs onder het Duitse draad?


Ben benieuwd,
Jean  


Arbeco

#1
Jean,

Op je laatste vraag weet ik wel een antwoord, heb regelmatig de serie 1044 in M?nchen gezien, op het Hauptbahnhof. Als ik nog eens zoek, kom ik vast nog foto's ervan tegen! Hou het in de gaten voor je.

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Peter

#2
Hallo Jean,

De "Platsch" als embleem, zoals de Oostenrijkers die gestileerde S noemen werd ingevoerd in 1976. Het duurde bij loks weel heeeeeel lang eer ze allemaal gedaan waren.
Het computer nummer werd ingevoerd bij de ?bb in 1983.
Er hebben nog redelijk wat "groene" loks rondgereden met de "Platsch"
?bb loks rijden nog altijd in Duitsland. De bekendste lijnen zijn:
Salzburg via Rosenheimer kurve naar Kufstein en zo naar de Arlberglijn.
Salzburg-Rosenheim-M?nchen
Innsbr?ck-Mittenwald-Garmisch Partenkirchen
Innsbr?ck-Reutte-Kempten (voorlopig nog niet ge-elektrificeerd)
Innsbr?ck-Bl?denz-Bregenz-Lindau (Bodensee)

Een uitstekend Oostenrijks forum is:http://www.bahnforum.info
Enkel via aan melding en ....zeer streng. een scheef woord en je ligt er uit.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

#3
Had al de indruk dat het computernummer later dan 1968 ingevoerd is, in Oostenrijk en dat Oostenrijkse E-loc ook Duitsland aandoen.
Bij iemand bekend of ook de 1043 serie Duitsland heeft aangedaan?

In een onbeheerste bui heb ik de ?BB 1043.04 van Fleischmann op de kop getikt [:p], zonder te weten of dit wel 'past' op mijn Duitse baantje.

Groeten, Jean

Peter

#4
Jean,
Geen probleem. De ?bb 1043 kwam regelmatig tot M?nchen, en reed ook regelmatig van Salzburg, via Kufstein naar Innsbr?ck (en dat is toch een heel eind(ong.150 km) door Duitsland.
Heeft zelfs eens proefgereden op de echte "Schwarzwaldbahn"
Helaas heb ik hiervan geen foto, wel van een 1050 op die lijn.
Het meest werden die loks ingezet echter ingezet tussen Villach (A) en Tarvisio (I) Er waren 10 loks in dienst. 1 is verschroot de rest in 2001 aan Zweden verkocht (TAGAB)
Met vriendelijke groeten
Peter

tufken

#5
allee Peter,

Welkom terug, zo weet ik terug wat meer over de Duite treinen[;)]
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


Jean

#6

Een filmpje van het grote voorbeeld.
Wel met de "Platsch" als embleem.

http://www.youtube.com/watch?v=yeE1Guek_xk&feature=related


Grt, Jean

ysbeer

#7
citaat:
Geplaatst door Peter

Jean,
De ?bb 1043 kwam regelmatig tot M?nchen, en reed ook regelmatig van Salzburg, via Kufstein naar Innsbr?ck (en dat is toch een heel eind(ong.150 km) door Duitsland.


Als eerste gelukkig dat je weer terug bent,perfect.
Die rit door duitsland,via de coridor is niet zo een eind hoor.
Ook nu doet men dit nog zelfs zonder te stoppen.
Vroeger moest er kop gemaakt worden in rosenheim,maar nu er een bocht ligt,behoeft dat niet meer.
Je wist dit wellicht al maar,dan maar even ter aanvulling.
wim

Peter

#8
Hoi Wim,
Dat wist ik inderdaad, maar toch goed dat je het nog even verduidelijkte. De afstand van Salzburg via de Rosenheimer kurve tot Kufstein is 117 kilometer. Vroeger was het wel een paar kilometer meer.
Met vriendelijke groeten
Peter

Jean

#9
Deze week heb ik tijd gespendeerd aan het plaatsen van een decoder in ?BB loc 1043.04 van Fleischmann. Het is een K?hn decoder geworden. De oorspronkelijke bedrading is geheel verwijderd en het motorschild is vervangen. Ik had nog een passende liggen, dat kwam mooi uit.
De loc laat met de K?hn decoder acceptabele rijeigenschappen zien.
Voor de ?BB liefhebbers: op de site staat een kort filmpje.

Jean,


Arbeco

#10
Heren,

Ergens wist ik nog van het bestaan van dit draadje, vandaar dat ik het weer 's naar voor haal. Tijdens het opkuisen van mijn computer kwam ik deze foto's nog tegen, gemaakt tijdens de wintersportvakantie's. Voor mij zijn dit echter meer winterSPOTvakantie's, want skie?en is niet ?cht iets voor mij. Gelukkig vermaak ik mij wel op de stations in Oostenrijk...[;)]

De eerste foto's zijn gemaakt in Kirchberg in Tirol; van een 1044 en een Taurus:





En, vorig jaar, in Saalfelden trof ik deze schitterend gerestaureerde 1020.47 aan:



Naast de loods in Saalfelden, stond ook nog deze 1245 op betere tijden te wachten. Zo te zien staat deze er al een tijdje...[:(]



Voor de liefhebbers, ik moet ergens nog meer foto's hebben van de ?BB, maar die zal ik even moeten opzoeken.

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...