Ruzie bij marklin

Gestart door conducteur, 10 mei 2008, 11:54:28 AM

René

Ruzie of geen ruzie. Ik snap niet (of misschien toch wel, maar wil ik het niet snappen) waarom ze ooit aan MFX zijn begonnen. Het is net zoiets als het wiel opnieuw uitvinden terwijl er al hele goede wielen zijn.
In dit geval is een achtkantig wiel uitgevonden. Dan moet je de klanten alleen nog overtuigen dat een achtkantig wiel veel beter is dan een rond wiel. Als dat niet lukt of als je die moeite niet wil nemen druk je het de klanten door de strot.

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Frans HOOYBERGHS

En toen zei X dat Y gezegd heeft dat Z beweerde dat morgen de aarde ontploft. Ik weet niet waarom Tony niet zelf reageert, maar in elk geval, "als" Tony dit zou gezegd hebben, is dat in vertrouwen gezegd, en niet om zomaar op internet te gooien. En ik wil hier zeker niet zo maar met de vinger wijzen (en het stomste wat Tony kan doen is reageren om zulke ...). Daarom, en ik weet dat we over dingen van mening verschillen, ik heb te veel respect voor wie Tony is, gebruik zijn naam niet zonder dat hij daar uitdrukkelijk mee instemt!!! En als dat vriendschap is, laat het duidelijk zijn, blijf met je poten van Tony!!!
Elke "insider" weet hoe ik over M?rklin in het algemeen, en over M?rklin Belgi? in het bijzonder denk. Als 3 mensen ontslagen worden in Belgi?, en dus in de grootste onzekerheid worden gestort, kan ik alleen maar meeleven, en hopen dat ze overleven (ondanks wat ik vind, en aan de drie, en ik weet dat ze meelezen, ik meen dat echt!). Dat dit dan te maken heeft met ESU of mfx of wat dan ook is zo belachlijk dat daar geen woorden voor zijn.
Hou dus aub op met hier onzin en zever te verkopen! En vooral, als je iets in vertrouwen is gezegd, beschaam dat vertrouwen dan niet!!!
En jongens en meisjes, helaas, 40 jaar na mei 68, draait alles nog steeds om geld en macht. Ik ben mijn wilde jaren en haren kwijt. Ik bouw mijn eigen kleine onozele wereld. Ik ben blij met de ogen van mijn vrouw, en de knuffel van mijn vrienden. Heb pas ontdekt hoe 50 % van de modelbouwwinkels in Berlijn is gesloten! En hier gaan we mekaar wat vliegen afvangen! En daarna klagen dat de modeltreinenwereld steeds kleiner wordt! STOP AUB! En als je iets beweert, noem man en paard, en kom met harde feiten! Niet met ...
Eric, Ginette, ... tot Paul en Pascale, het ga je goed!
En beste modeltreinliefhebber,laten we er samen voor gaan! Ieder op zijn/haar manier. Door elkaar te steunen en te motiveren. Niet door elkaar te beconcureren!!!

jarikd

Oud nieuws.
Het botert al lange tijd niet meer tussen M?rklin en ESU. De problemen zitten bij de patenten die in de digitale systemen worden gebruikt. Die zijn verdeeld onder M?rklin en ESU.

De onenigheden tussen beide bedrijven zijn ontstaan toen ESU aankondigde met een eigen centrale te komen. M?rklin zou geen toestemming willen geven voor mfx in de ECOS. Als reactie hierop stelt ESU zijn patenten dan weer niet meer beschikbaar voor het digitale systeem van M?rklin.
Marklin kan dus ook niet naar een ander bedrijf voor de productie van central station, mobile station of boosters.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

conducteur

kan je dat even eenvoudiger uitleggen aub???
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

JoVer

citaat:
Geplaatst door conducteur

kan je dat even eenvoudiger uitleggen aub???

Ze hebben mekaar bij de B* [xx(] en ze willen geen van beiden toegeven. En elk afzonderlijk kunnen ze geen weg op voor exploitatie/gebruik van de protocollen van de andere.

conducteur

zijn M* en E* afhankelijk van elkaar dus?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

jarikd

Niet helemaal:

M?rklin is aangewezen op ESU, ESU is niet geheel afhankelijk van M?rklin.

ESU kan de ECOS gewoon produceren en verkopen, zonder toestemming van M?rklin mag deze echter geen MFX kunnen aansturen.

M?rklin is voor de productie van de Mobile en Central station wel afhankelijk van ESU, tenzij ze opnieuw een geheel nieuw systeem ontwikkelen waar geen patenten van ESU meer in zitten verwerkt.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

janjozef

Eigenlijk, en dat geldt niet niet alleen voor Marklin maar voor alle merken, zouden al die firma's een bij elkaar moeten gaan zitten en een standaard opstellen waarop iedereen kan voortbouwen, gedaan met elke producent zijn eigen regels en de klant maar hopen dat ze compatibel zijn met hetgeen hij reeds heeft.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

Jan, daarvoor hoeven ze niet bij elkaar te gaan zitten, want die standaard is er al. Die heet DCC.
Maar M?rklin kiest er bij alle aspecten van hun systeem bewust voor om niets compatibel te laten zijn met andere fabrikanten.

Nog een interessant feit: DCC is indertijd ontwikkeld door Bernd Lenz op verzoek van M?rklin. Maar M?rklin haakte af voordat het goed en wel in de handel was, en toen is Bernd Lenz zelfstandig ermee verder gegaan.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door jarikd

M?rklin is voor de productie van de Mobile en Central station wel afhankelijk van ESU, tenzij ze opnieuw een geheel nieuw systeem ontwikkelen waar geen patenten van ESU meer in zitten verwerkt.



Valt allemaal wel mee,de werking(wat je er mee kunt doen dus) van het systeem valt niet onder het patent (dat kan niet)alleen de manier waarop (electronica )
Nu die laat zich met enige inspanning wel net iets anders maken dan ESU het gedaan heeft.
En zie probleem weg.

Klaas Zondervan

Wim, nou stel je het iets te simpel voor. Het patent van M?rklin omvat alleen het principe van de communicatie tussen de centrale en de decoders.
De hele technische uitwerking is van ESU. Dus de pulslengtes van het protocol, de opbouw van de bits en bytes, de keuze van de adresnummers, en wat er allemaal nog meer bij komt kijken.
M?rklin kan wel naar een andere fabrikant gaan, maar als ze alles compatibel willen houden met wat ESU heeft uitgevogeld, dan zullen al die dingen op identieke wijze ingevuld moeten worden. En dan lopen ze vanzelf tegen de patenten van ESU aan. Conclusie: als M?rklin wil voortgaan op de mfx weg, dan zijn ze voorlopig veroordeeld tot ESU.

ysbeer

Klopt.
Mijn informatiebron had inderdaad e.e.a over het hoofd gezien.
Toch zal marklin iets moet uitvinden wat het wel lijkt maar niet is,of een volledig ander systeem
Daar bij hangt het waarschijnlijk op het feit of de marklinspullen die reeds geleverd zijn,software matig kunnen worden omgebouwd en dan de zelfde werking behouden.
Even zeggen van, gooi maar weg lijkt mij de doodklap voor marklin.
wim

LokSound

citaat:
Geplaatst door conducteur

ik vernam juist bij tony dat marklin ferme ruzie had met de producent van mfx-technologie,esu. Die ruzie heeft het gevolg dat ze de mfx-technologie niet meer produceren.

wat gebeurt daar allemaal bij marklin? eerst marklin Belgi?,dan ruzie met esu...

ik heb een beetje geluk,ik heb 0 mfx-locomotieven.
wilt dat dan zeggen dat mijn mobile station ook niet meer gerepareerd kan worden indien er iets stuk is?  





sorry, maar da's echt oud nieuws. De misverstanden tussen beide duren al jaren...

LokSound

citaat:
Geplaatst door conducteur

en ik een nieuwe besturingscentrale moet kopen?

En de Ecos van esu,hoe zit het daarmee? dat ondersteund toch ook mfx,of ben ik mis?  


'....'dit zijn woorden van Tony



NEE, tot op 16/05/2008 geen mfx in de ECoS.
Al zou ik het graag anders zien.

ysbeer

Jongens ,jongens wat een op gefokte flauwe kul.
De best manier om twee firmas naar de donder te helpen,is deze manier.
En maar klagen dat het zo slecht gaat.

Mocht marklin ooit verzuipen dan zal ik er geen traan over laten.
Hun arogante houding staat me al jaren tegen.
Voor mij geen marklin of trix.

En marklin fanaten,dan zit je met een syteem dat zo universeel is als niks.
wim