Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Gietharsen

Gestart door argilla, 24 maart 2005, 18:03:40 PM

janjozef

Ik ben daarstraks een bus Neukadur Multicast bij voss chemie gaan kopen 1kg + 1kg verharder samen voor 37?
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Die Neukadur van Vosschemie gebruik ik ook, en hun siliconerubber (ook ongeveer 35 Euro voor een kilo en de verharder) Ik bn van beide zeer tevreden. Prijzen bij Schleiper of anderen ken ik niet.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

D_Loc

Ik heb eind januari dit jaar mijn spullen gehaald bij Poly Service in Nieuwekerk a/d Ijssel NL.
De prijzen die ik heb betaald waren als volgt (incl BTW):
Siliconenrubber, blik 500 gram ? 20,50 (ben begonnen met klein blik)
Verharder voor rubber 50 gram ? 4,00
PolyUrethaan giethars 2 x 1 KG ? 34,50

De prijzen tussen Nederlandse en Belgische leveranciers lijken elkaar dus niet erg te ontlopen.

Binnenkort zal ik weer eens een blik rubber halen voor andere projecten, waarschijnlijk neem ik dan wel een kilo of meer.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk

janjozef

Tja gerolf die neukadur ben ik gaan halen nadat ik jouw gegoten betonmuren gezien had. Eigenlijk waren ze veel realistischer dan deze van Jocadis. alleen Ik ga ze om te beginnen gebruiken om poorten mee te gieten een moedermodel voor de betonmuren moet er ook komen.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

via een tip in onze club: een liter rubber latex bij Lucas in Meerhout  ? 10. Gewoon schudden en gebruiken. Na droging rood-bruin .Eenpak drawin klei (voor kasseien te maken ) ?2.56.

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

argilla

Zo, Luc alvast bedankt en ik heb de produkten bestelt bij "schleiper"
De ervaring van het gieten ( afgieten van kasseien) zal ik zekers op het forum zetten.
Luc, nogmaals bedankt voor alle inlichtingen[:p][:D][8D]

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Graag gedaan ! [:)]
We wachten op jouw ervaringen. En ook op die van Jan.

Groeten,

luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

jean-luc

Makkers

Geerolf
Met 'vacuum trekken van de siliconen' bedoel ik: nadat de verharder werd gemengd bevindt er zich heel wat lucht onder de substantie. Die lucht moet eruit en dat kun je door het potje in een klok te plaatsen waar je de lucht kunt uit trekken. Dan heb je even de indruk dat je met champagne bezig bent, maar nee, het is onze geliefde silicone. Nadat alle luchtbellen verdwenen zijn, kun je de siliconen gewoon gieten.
'Onder druk gieten van het giethars.' Nee, met Stuivenberg heb ik gelukkig niets meer te maken, maar je kunt de drukkamer wel vergelijken. Alleen gebruik ik een groot vat (vergelijkbaar met een grote stoompot voor in de keuken) dat in principe als verfvat door carrossiersb gebruikt wordt. In plaats van verf doe ik er gewone luchtdruk in (drie bar) gedurende een vijftal minuten per mal.
Voor een mal die je kunt rekken en plooien is dit niet onmiddellijk nodig. Vlakke makken (van gevels, daken, ...) zijn daar wel zeer goed voor; in Mechelen heb ik er trouwens zo een paar ontmald, misschien was je erbij.
Ik doe dit wel in de garage met een lichte compressor, want anders kunnen mijn kleine, lieve huisgenootjes de tv niet meer horen (in zoverre dit niet gebeurt door de naaimachine van mijn vrouw).

Tussendoor: latex (is geen siliconen en) geeft niet dezelfde detaillering van siliconen. Latex is goed voor plaasteren paas- en kerstfiguurtjes (met alle respect hoor). Een silicone mal maak je niet om ??n stukje van te gieten, dus is de kwaliteit van de silicone toch van groter belang dan de prijs van andere kapers dacht ik. Er zijn zeker producten die evenwaardig, of beter, zijn dan deze van Vosschemie; alleen (weeral) hier in West-Vlaanderen kan ik enkel aan die geraken.

Sven,
Ik haalde die silicone op de hoek van een groot kruispunt onder de brug van de ring rond Brussel en ik herinner me een hele kleine vitrine met het uitzicht van een woonhuis. 'k ben er ondertussen reeds 12 jaar weg. Volgens Antoine Dewinter (een doorwinterde mallenbouwer waar ik veel van leerde en nog veel zal van leren) is het er al jaren niet meer; meer weet 'k niet. 't Was wel een vriendelijke dame ...
Wat dat motortje van Mechelen betreft ('k weet zeker dat we het over dezelfde hebben ... om ter 't eerst ?

OPMERKING:
Makkers, gezien ik heel weinig (te sporadisch) op dit forum kan komen maar toch bijna dagelijks mijn e-mail moet raadplegen, moeten jullie nooit laten om me persoonlijk per email te contacteren met dringende vragen in verband met mallenbouw of de bouw gebouwen en het gebruik van plasticard. Tony zorgt er dan wel voor dat die vragen en antwoorden op het forum komen. H? Tony ?

Groeten, Jean-Luc

Ik zou hier trouwens graag een zo'n smilie bij plaatsen, maar kweet bij god niet hoe ik daaraan moet beginnen.

Gerolf

Jean-Luc,
H??l erg bedankt voor de degelijke informatie. Ik kan dus op zoek gaan naar een vacuumklok en een 'presspot', of zelf zoiets in mekaar gaan steken. Dat zal wel niet zo moeilijk zijn als dat kleine oventje dat ik nog zoek, zeker ...
Die smilies: die kan je gewoon aanklikken uit het vakje ernaast terwijl je je boodschap intikt. Er verschijnen dat wat vreemde tekens tussen je tekst, [:0], maar die kan je rustig negeren. Als je op 'voorbeeld' klikt zie je wat er in werkelijkheid verschijnt.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jean-luc

Geerolf,

Die drukketel kocht ik in een doe-het-zelf zaak en betaalde die 191 Euro. Je dient echter goed rond te kijken want de prijzen verschillen nogal.  [;)] (Thx voor de tip van de smilies)

Groeten, Jean-Luc

tonycabus

Yow Jean-Luc!
Eindelijk weer een beetje in je gewone doen, jong?
Je had het wel druk de laatste tijd, zeg!
Als ik kan meehelpen zeg je het maar, met alle plezier voor jou ?n de forumezen (dixit ... die voorlopig liever incognito blijft).


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

jean-luc

Hallo,

Lang geleden dat er hier verder gepraat werd.
Is iedereen druk bezig met mallen maken ?

Groeten, Jean-Luc   [:)]

janjozef

echt druk niet op dit ogenblik maar ik ben wel een paar leuke moedermodellen aan het maken.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

doomslu

Voor moeder-dag, Jan ? [;)]

luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

janjozef

sorry in Antwerpen vieren we dat op 15 augustus
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem