Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Gietharsen

Gestart door argilla, 24 maart 2005, 18:03:40 PM

argilla

Ik heb nu bestelt bij "Schleiper" zoals Doomu suggereerde Afwachten nu
Maar de kostprijs is echt niet overdreven en ze hebben verschillende soorten . Dank U Doomu voor de tip



de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Graag gedaan ! Noem mij gerust Luc.
En laat je ons ook even weten hoe het gegaan is (ik veronderstel dat je per post hebt besteld) ? Dergelijke info kan steeds nuttig zijn voor anderen.
Groetjes !

luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

tonycabus

Ik ben ook maar eens bij Schleiper gaan kijken, en vond daar ook de PEBEO-Acrylverven die naar het schijnt even goed zijn als Vallejo...
Moet wel naar een andere winkel voor gietharsen en zo. Niks tegen Voss-Chemie, een winkel vlakbij, maar prijzen vergelijken kan geen kwaadf, denk ik[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Toen ik bij Schleiper (Antwerpen) m'n airbrush kocht, dacht ik daar gietharsen te hebben zien staan. Ik had jammer genoeg te weinig toen om verder rond te kijken, vooral omdat de man achter de 'airbrush-toog', ook al had hij mij als klant zien staan, toch verder aan een eindeloos telefoontje over zijn nieuwe auto bezig was.
Ze hebben er inderdaad v??l producten die voor ons interessant kunnen zijn, en de prijzen zijn niet overdreven. Ik ga er zeker nog eens terug naar toe.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

Gerolf, Als je dan terug gaat vraag dan misschien naar zijn nieuwe wagen[:I], dan kan hij lou ook even aan het lijntje houden. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Gerolf

Ik denk dat ik het vooral NIET over auto's zal hebben [:(!]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

argilla

Zeker weten Luc, deze morgen heb ik met d post de prevulcaniseerde latex gekregen te zamen met de "catalyseur rapide pour rtv "hr" ""wat in godsnaam betekent dit ????. Kan ik tenmiste toch al een afdruk maken van het er-decor straat stukje.Buiten het afgieten wat kan ik nog doen met dit catalyseur of heb ik iets tekort bestelt ???

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

jean-luc

Hallo Makkers,

Blij dat mijn artikels in msm 27 & 28 anderen aanzetten om de zaak aan te pakken. Jammer dat de tijd me veelal ontbreekt om de voortgang op dit forum deftig te volgen.

Wat de silicone betreft heb ik ervaring met de producten van een fabriekje te Kraainem (de periode dat ik in Brussel woonde ging ik ze daar halen, maar dit blijkt nu dicht te zijn ??). Momenteel heb ik de beste ervaringen met de producten van Vosschemie (zoals beschreven). De andere merken zullen zeker niet slechter of beter zijn, alleen het prijsverschil geeft soms de doorslag - daarom stond er geen richtprijs in het artikel.
Feit is dat de silicone zeer fijn moet zijn om in alle details te dringen. Daarnaast is het beter om (zelfs de duurste) silicone vacuum te trekken vooraleer ze rond het basisstuk gegoten wordt.

Voor het giethars kun je veel verschillende producten gebruiken, afhankelijk van je bedoeling en met het gietstuk. Zo kun je voor raampjes beter glashelder giethars gebruiken ... Dus een juiste beschrijving van welk product nu het beste is ??? Momenteel giet ik het hars onder druk; wel omslachtig maar eens je het onder de knie hebt is het resultaat verbluffend.

Voer voor een workshop in 2006 ?

Voor Sven VDSmiss: heb je die mal van dat motortje reeds gemaakt ? Mijn eerste mal daarvan is mislukt. Voor dit stuk is het beter een tweedelige mal te maken.

Groeten, Jean-Luc

Gerolf

Jean-Luc, ik ben blij dat je je mengt in deze gedachtenwissel.
Vacuum? Is dit bedoeld om eventuele luchtbellen uit de siliconen te halen?
Onder druk? Gebruik je dan een compressor of zoiets? Of werk je in een drukcabine zoals ze er ??n hebben in het Stuivenbergziekenhuis [^]
Het idee om met drukverschillen te werken tijdens het mallen maken interesseert me wel, maar heb je daar speciaal gereedschap voor nodig? Dit is nieuw voor mij. Ik begrijp dat men in de industrie op die manier werkt, maar in mijn huis-atelier zou ik niet weten hoe ik dat moet aanpakken.


Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

citaat:
Geplaatst door jean-luc

Hallo Makkers,


Wat de silicone betreft heb ik ervaring met de producten van een fabriekje te Kraainem (de periode dat ik in Brussel woonde ging ik ze daar halen, maar dit blijkt nu dicht te zijn ??). Momenteel heb ik de beste ervaringen met de producten van Vosschemie (zoals beschreven).
Groeten, Jean-Luc



Hallo Jean-Luc,
In Kraainem? Mag ik vragen waar juist? Ik ben afkomstig van Kraainem en misschien ken ik de verkoper in kwestie... en kan die ons misschien ook wel verder helpen...

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Even een reaktie voor argilla : voor het maken van mallen gebruik ik RTV hoge weerstand silicone. Daar hoort een katalysator ("catalyseur rapide pour rtv") bij om de siliconen te doen harden, anders blijft het goedje vloeibaar.
Jij schrijft dat je geprevulkaniseerde latex hebt gekocht. Op de website van Schleiper staat te lezen dat dat product aan de lucht droog. Ik veronderstel dus dat jij die "catalyseur rapide" niet nodig hebt. Of heb je nog wat anders besteld ?
En zit er geen gebruiksaanwijzing bij ?

luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Geprevulcaniseerde latex is goedkoper dan siliconen, en die hoef je niet te mengen met een verharder. Dit zijn volgens mij de enige voordelen eraan. Nadelen zijn er verschillende:
- krimpt en wordt hard mettertijd onder invloed van licht, droogte, ...
- lang niet zo slijtvast als siliconen
- andere produkten dan gips zijn moeilijk uit de mal te halen zonder de mal te beschadigen, tenzij je een losmiddel gebruikt
- je moet de mal met meerdere zeer dunne lagen maken, ??n dikke laag hardt nooit uit (tot mijn spijt mogen ondervinden): het gieten van een grote mal duurt dus minstens zo lang als siliconen laten uitharden.
Ik heb nog een halve bus latex staan: als iemand ze wil hebben ... ik niet meer!

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

svvander

citaat:
Geplaatst door jean-luc

Hallo Makkers,


Voor Sven VDSmiss: heb je die mal van dat motortje reeds gemaakt ? Mijn eerste mal daarvan is mislukt. Voor dit stuk is het beter een tweedelige mal te maken.

Groeten, Jean-Luc



Nee ik heb de tijd nog niet echt gevonden...[:(]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

argilla

voor Luc,

zo te lezen heb ik dus de verkeerde produkten bestelt !! [?]
wat moet ik dan volgens jou bestellen om mallen te maken en dan te gieten ? ik bedoel de namen Luc want dit is voor mij "totaal" nieuw
Dank U[:D]

de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

doomslu

Wat ik voor de mallen gebruik is : "Pascal Rosier RTV silicone hoge weerstand". Zo staat het ook op de site van Schleiper en het referentienr is : PAC3728600 voor de kleinste pot. Dat is een set bestaande uit een pot siliconen met een potje katalysator erbij (je moet bij je siliconen 5% katalysator voegen voor het uitharden).
Als giethars gebruik ik "Pascal Rosier reactief polyuretaanhars" , ref : AC3727400. Dat is een set van 2 vloeistoffen die je 50/50 mengt.
Lees zeker het artikel van Jean-Luc Hamers in MSM nummer 27 nog eens na !
Ik wil er wel op wijzen dat ik geen reklame voor die produkten en die winkel wil maken ! Ik deel alleen mijn ervaring mee, en ik was toevallig op deze produkten gevallen en ze bevallen me.
Als er nog iemand geroepen is om zijn ervaringen mee te delen : graag ! [:)]

luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *