Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Gietharsen

Gestart door argilla, 24 maart 2005, 18:03:40 PM

argilla

Ik heb zokuist een stuk sraat van ER-decor afgeoten in gips. De vraag is nu welk soort van giethars gebruik is het beste voor reproduktie ??
De boederij van Aughagen. De binnenkoer is normaal betegeld met kasseien van daar die vraag en de reproduktie van ER -decor stukje snap je??


de Bruyn M-L
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Gerolf

Als ik het goed begrijp, heb je een mal gemakt uit gips. Dat lijkt me niet zo handig, want als je hierin een kunststof gaat gieten, ga je of je afgietsel beschadigen, of je gipsen mal.
Zelf heb ik ook 'reproducties' gemaakt van ER-decor straatstukken, maar mijn mal heb ik in siliconen gemaakt (bij Vosschemie gekocht). Hierin kan je zowel in plaaster gieten als in kunsthars (ik gebruik Neukadur Multicast, ook gekocht bij Voss). De mal in siliconen (latex zou ook gaan voor gips) is soepel en toch sterk genoeg om meermaals te gebruiken.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Inderdaad je kunt de mallen met gips gebruiken al moet ik zeggen dat ik de meeste mallen gekocht heb. Allee eerlijk MTD heeft ze betaald. Ik heb er reeds tientallen gegoten gaat perfect maar is wel breekbaar.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marimon

Gerolf,
Zijn dat grote kosten zo'n aanschaf van siliconen en giethars Neukadur? Ik heb het artikel gelezen in MSM 27 maar ook daar spreekt men niet van de geschatte kostprijs. Weet jij iets meer? Voor mij zou het gaan om het vervaardigen van perronboorden en belgische betonnen relingen(afsluitingen/hekkens/...) type Jocadis aan te maken. Ik heb graag richtprijzen ziet ge! Persoonlijk vind ik dat dit item iets te weinig aan bod komt in MSM : de geschatte prijs van een besproken artikel(s).

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

janjozef

de siliconen voor het gieten van de mal kost 40? en de neukadue 10? beiden de kilo
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

svvander

Da is ook ni echt weinig... kunt ge daar veel mee doen? Ik bedoel stel da ik mijn dieselmotor (grootte 14mm op 8mm, hoogte ongeveer 16mm) zou afgieten. Ja da is natuurlijk moeilijk te zeggen op deze manier.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

guy holbrecht

Het loont enkel de moeite om zelf gietvormen in silicone te maken als je meerdere stukken moet afgieten. Bij het aanleggen van een straat kom je er gemakkelijk uit. Als je echter een mal gaat maken om slechts ??n stuk af te gioeten, dan scheur je je broek.

doomslu

Sven, om je een idee te geven van de hoeveelheid :
je dieselmotor heeft een volume van ongeveer 1,792 cm3 (1,4 cm x 0,8 x 1,6). Met ??n liter giethars kan je dus zo'n 558 vormpjes gieten. Dat valt dus aardig mee, voor kleine dingen.

Stel dat je een mal wil gieten in siliconen voor die motor, dan moet je rekening houden met een marge van minstens ??n cm langs alle zijden, behalve de onderkant. Je hebt dan zo'n 23 cm3 siliconen nodig. Uit ??n liter kan je dan 43 mallen maken.
Zoals je ziet heb je relatief veel meer siliconen nodig voor een mal. Natuurlijk, je hebt maar ??n mal nodig om een grote hoeveelheid vormpjes te kunnen maken.

In ieder geval, ik treed Guy bij dat het alleen de moeite loont als je meerdere stukken wilt afgieten.
Hopelijk beantwoord dit een beetje je vraag ?

Groeten,

luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Enkele dagen heel erg veel moeten werken, maar nu toch een reactie:
Aan Marimon(1): JanJozef was zo goed als juist met zijn kosten: 35 Euro voor een kilo Siliconenrubber, goed voor iets minder dan een liter. De giethars (Neukadur) is inderdaad een stuk goedkoper. Het loont inderdaad pas de moeite om een mal te maken als je meerdere stuks wil gaan afgieten (dus boordstenen, straten, hekken, ...)
Aan Marimon(2): Perronboorden en betonnen NMBS-hekjes?? Laat ik daar nu toevallig zelf siliconenmallen voor gemaakt hebben... Mijn hekjes zijn trouwens iets beter op schaal dan die van Joc**** (vraag maar aan JanJozef, die heeft een kunststof afgietsel in 't echt gezien)
Voorlopig heb ik alleen ervaring met 'enkelzijdige' mallen, dus halfreli?f afgietsels. De stap naar volledige mallen (tweeledig) moet ik nog maken, maar daar heb ik voorlopig nog geen aanleiding toe gehad.
Ik ga hier niet voorstellen om voor Marimon of anderen wat stukken af te gieten. Niets persoonlijks, maar rekening houdend met 250 lezers op dit forum ...
Wat ik wel kan doen (als MSM het wil, natuurlijk) is een kort artikeltje hierover schrijven en insturen.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johnnytrein

Gerolf, Je zou een handeltje kunnen beginnen in het afgieten van hekjes [:I] Laat ons zeggen van de 250 forumleden zullen er pakweg wel enkele 10 tallen geinteresseerden zijn. [:)] Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

tonycabus

Oh Lord.... [:D]


Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

svvander

citaat:
Geplaatst door doomslu

Sven, om je een idee te geven van de hoeveelheid :
je dieselmotor heeft een volume van ongeveer 1,792 cm3 (1,4 cm x 0,8 x 1,6). Met ??n liter giethars kan je dus zo'n 558 vormpjes gieten. Dat valt dus aardig mee, voor kleine dingen.

Stel dat je een mal wil gieten in siliconen voor die motor, dan moet je rekening houden met een marge van minstens ??n cm langs alle zijden, behalve de onderkant. Je hebt dan zo'n 23 cm3 siliconen nodig. Uit ??n liter kan je dan 43 mallen maken.
Zoals je ziet heb je relatief veel meer siliconen nodig voor een mal. Natuurlijk, je hebt maar ??n mal nodig om een grote hoeveelheid vormpjes te kunnen maken.

In ieder geval, ik treed Guy bij dat het alleen de moeite loont als je meerdere stukken wilt afgieten.
Hopelijk beantwoord dit een beetje je vraag ?

Groeten,

luc



Bedankt Luc, dit beantwoordt inderdaad mijn vraag... ik dacht er wel meer mee te doen als enkel dieselmotors af te gieten[:D] Maar zo heb ik wel al een gedacht, wat ik er zoal mee kan doen?

Zou ik dit misschien niet kunnen proberen om mijn 45stel mee af te gieten????
In elk geval, 't zal ni voor morgen, volgende week en misschien ook ni voor volgende maand zijn, spijttig genoeg.

Alvast bedankt!

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

svvander

Ha, nog een belangrijke vraag: waar haal je deze goedjes? Ook bij Voss-Chemie? Of vind je dit overal?



Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

doomslu

Sven,
ik kocht mijn producten in Frankrijk, via Internet. De producten zijn van het merk "Pascal Rosier". Vorig weekend vond ik diezelfde producten terug in een grote winkel voor papierwaren en hobbybenodigdheden in Gent, namelijk Schleiper (zie www.schleiper.be). Al hun producten, en prijzen, staan op de website. Ze hebben winkels in Brussel, Antwerpen, Luik, Namen, Hasselt, Kortrijk en Halle.
Ik gebruik RTV hoge weerstand silicone voor de mallen, en reactief polyuretaanhars (tweecomponenten hars 50/50) voor het gieten van de vormen.

Zelf heb ik me nog niet gewaagd aan het afgieten van een wagon of loc-kast. Misschien hebben andere forumleden hier ervaring mee, die ze willen delen met ons ??

Het grootste stuk waarvan ik een mal heb gemaakt is een dak voor een wagon (ongeveer 24 cm lang) en ik kan je verzekeren dat mijn pot van 390gr silicone zo goed al leeg was !

Ik wil er nog graag aan toevoegen dat ik hiermee pas begonnen ben na het lezen van de artikels over gieten in MSM. Als je die richtlijnen volgt kan het niet mis. Ik vind het een verrijking voor onze hobby.

Groetjes en succes ermee,

luc
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

D_Loc

Ik heb mijn spullen bij Poly Service in Nieuwekerk a/d Ijsel (NL) gehaald. Voor meer info over mijn afgietsels verwijs ik jullie door naar de draad over de reeks 60 van Klein Modellbahn.

Dirk
Filmpjes - Foto's ***(Model)spoor is FuN!!!***
Dirk