Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Dummie.

Gestart door dirkske, 07 mei 2008, 18:12:27 PM

dirkske

Beste modelspoorders,

Ik heb op m'n baan de 6218 van roco bollen en zou graag nog een 62 hebben om in dubbeltractie te gaan rijden.
Nu heb ik ooit vernomen dat, als je in dubbeltractie rijdt dit niet goed is voor de motoren omdat deze nooit indentiek dezelfde snelheid hebben waardoor er vroegtijdige slijtage optreed.
Mijn vraag is dus: Zijn er dummie's op de markt die je enkel voor het zicht laat mee rijden of moet ik een "echte" loc bij kopen en hier de motor uit halen.
Ik hoop dat m'n vraag duidelijk is?

Mvg. Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

prulleman

Ik heb lang in dubbeltractie gereden. Nooit problemen gehad met de motor. Bij een zware trein trekken ze alletwee hard. Alleen als je een stopsectie binnenrijd moet je oppassen. Het moet zo gemaakt zijn dat de stroom onder de 2 loks GELIJKTIJDIG wegvalt. Anders staat de eerste stil en de tweede blijft maar raggen tot ter dood. Dan riskeer je wel problemen.[:D]

the_gold

Je bedoelt dus 2 locs op hetzelfde nummer instellen?

prulleman

Dat kun je ook doen. Ik rij analoog en ik spreek uit eigen ervaring. Als je digitaal rijd kun je ze gewoon samenvoegen met de speciale functie. Tenminste als je dcc hebt. Bij de 6021 van marklin gaat dit niet en dat vond ik vroeger een groot gemis.

dirkske

Hoi prulleman,

Ik rij dcc, dus ik kan twee loc's, die ik hetzelfde adres geef, netjes dubbel spannen zonder probleem.
Misschien is het wel verstandig om decoders van hetzelfde merk te gebruiken of indien niet, ze op een kleine afstand van elkaar te laten proefrijden om zo de zien of ze syncroon lopen.
Ja, zie je, ik ben graag zeker van de zaak want onze hobby is al niet goedkoop en het zou zonde zijn om de elektronica(en of decoder) naar de donder te helpen.

In ieder geval bedankt voor de respons.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

ERVIN

Mijn 77/78ers rijden altijd in dubbeltractie, ook de 55ers en de 51ers rijden regelmatig in dubbeltractie, nog nooit geen problemen mee gehad, en de locs hetzelfde adres geven hoeft niet pers? hoor.

boke

Ik begrijp zelfs het nut niet om 2 verschillende locs hetzelfde adres te geven. Hoe kan je dan deze locs nog afzonderlijk bedienen? [?] Ik heb al verschillende keren op een testbaantje dubbeltractie geprobeerd en - zoals Ervin schrijft - nog nooit problemen ondervonden. [^] Wel heb ik voorlopig alleen maar tests gedaan met twee locs van hetzelfde type en met hetzelfde type decoder. Ik zorg er dan wel voor dat alle parameters van beide decoders (op uitzondering van het locadres) identiek zijn ingesteld. De mogelijkheid om zonder problemen in dubbeltractie te kunnen rijden, is voor mij ??n van de redenen geweest waarom ik besloten heb om voor het digitale systeem (DCC/Intellibox) te kiezen... Waar ik ook rekening mee houd, is dat de locs die in dubbeltractie rijden ofwel beiden met geluid aan ofwel beiden zonder geluid samenwerken. Indien ??n van beide geluid aan heeft, begint de loc zonder geluid dadelijk te trekken, de loc met het geluid aan vertrekt pas enige tijd later nadat hij zijn "aanzetgeluiden" heeft laten horen...

Ik verwacht dan ook dat bij een dubbeltractie van verschillende types locs/decoders er weinig of geen problemen zullen zijn, nadat alle parameters op elkaar zijn afgesteld. Maar dat zal wel enige tijd vragen om alles uit te zoeken... Moesten er hiervoor tabellen  bestaan: dat zou nog eens iets handigs zijn! [;)]

Een dummy komt er bij mij, zoals bij het grote voorbeeld [:D], dan ook niet in! [:I]

Groeten,

ysbeer

Zowel bij digitaal,maar ook bij analoog,zijn er nauwelijks problemen te verwachten bij dubbeltractie.
Twee analoge loks ,zelfs als ze van een ander type zijn,rijden zonder dat de loks schade nemen.
De verschil krachten zijn dermate klein dat het tandwiel werk en de motor dit makkelijk kunnen opvangen.
Alle paniek verhalen over dubeltractie(vooral bij analoog)zijn volgens mij nergens op gegrond.
wim

janjozef

@Wim wat je zegt is waar maar met voorwaarde, de beide locs moeten bij gelijke stroom een gelijke snelheid ontwikkelen, en bij gelijke locs met dezelfde motor komt dat dikwijls overeen getuige de 77 en de 51 van Mehano, maar als bv een fleischmann en een roco samenhangt gaat dat wel problemen kunnen geven door het grote verschil in snelheid.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

citaat:
Geplaatst door janjozef

@Wim wat je zegt is waar maar met voorwaarde, de beide locs moeten bij gelijke stroom een gelijke snelheid ontwikkelen, en bij gelijke locs met dezelfde motor komt dat dikwijls overeen getuige de 77 en de 51 van Mehano, maar als bv een fleischmann en een roco samenhangt gaat dat wel problemen kunnen geven door het grote verschil in snelheid.

Jan



Ja dat klopt,zeer grote afwijkingen kunnen wel problemen op leveren.
D.w.z echt heel snelle lopers en langzame kruipers gaat niet goed samen.
Maar dan nog is als je dat niet uren lang achter elkaar doet , de kans op schade gering.
Heel zwaar en pieplicht geeft wel problemen met slippen.
wim

rgp

Dirk,

Wat "Prulleman" aanhaalt is juist.  Bij stopsecties zou je er moeten voor zorgen dat wanneer je de stopsectie binnenrijdt de voorliggende rijsectie spanningsloos wordt geschakeld als de stopsectie "stop" geschakeld is.  Dan is er geen probleem, anders loop je de kans dat de tweede lok blijft duwen met alle gevolgen vandien (tandwielen, wormwielen en motorproblemen)

Roland

bollen neus

hallo , ik rij met dubbeltractie maar dan gewoon analoog zonder de techniek van digitaal en dit werkt evenwel ook zeer goed. Om maar te laten weten dat met wat zoekwerk  men soms zeer tevreden resultaten kan boeken.[:I][:I][:I] daar dient in feite toch de hobby voor me dunkt?

bollen neus, Eric.[:D]

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

M?rklin heeft eind jaren 90 een reeks 80 uitgebracht in de eerste livrei.  Het model had zeer slechte rijeigenschappen.
Iets met de afwerking van de asjes van de rotor of zo.

Mij werd voorgesteld een V60 te kopen en de kappen te wisselen.

De V60 heb ik gekocht maar de loc volledig belgisch herschilderd, van de slechte reeks 80 de motor omgebouwd, hernummerd naar type 260 en gekoppeld met de goeie lok.

Zo had ik een dubbeltractie, maar om dit te doen met twee goeie loks vind ik dat toch een 'waste of money'.

Beter doe je zoals andere forumleden voorstellen in deze topic.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Mr-tsjoektsjoek

Sorry,

In het vorig bericht staat een foutje.

Uit de slechte lok werd de motor verwijderd en niet omgebouwd !

Groeten Mr tsjoektsjoek.