Zelfbouw 3 rail

Gestart door erik de noorman, 04 mei 2008, 21:07:22 PM

erik de noorman

Johan, ik gebruik de strip als sjabloon dan heb je om de cm een puko.
Soms komt zo'n puko dwars door een biels dan weer tussen twee bielzen in. Op de foto's die ik geplaatst heb kan je dit duidelijk zien. Het wijst zichzelf wel uit.

Erik

erik de noorman

En? Rijd er al iemand op zelf gebouwde 3rail.

Erik

joble

citaat:
Geplaatst door erik de noorman

En? Rijd er al iemand op zelf gebouwde 3rail.

Erik



Hallo Erik,

Ik heb een bescheiden testbaantje gemaakt met je zelfbouw 3-rail principe en dat is zo goed meegevallen dat ik beslist heb de hele baan op deze manier te doen.

't Is wel niet gemaakt met kippengaas, maar met in L-vorm geplooide stukjes draad. Ik heb het gevoel dat dit iets sneller gaat werken, omdat de afstand tussen de puco's onderling minder belangrijk wordt. Voor het plooien ga ik een eenvoudig kalibertje maken en het solderen gaat ook erg vlot.

Momenteel ondervind ik nog wel dat de sleper een vervelend krassend geluid maakt tijdens het rijden. Maar dit is een kwestie van de puco's anders te knippen (andere tang???) en beter af te schuren tot een min of meer rond puntje.

Bedankt voor de tip!

Groeten,
Johan

joble

Toch nog een vraagje...

Het valt me op dat de slepers op de zelfgemaakte rails veel meer geluid maken dan op C-rail. Het is een krassend, bijna piepend geluid dat erg storend is.

Er is in m'n experimenteerbaan geen ballast gelegd, enkel een MDF plaat met gaten waar de puco's doorsteken. Langs de onderkant zijn de puco's vastgelijmd met een lijmpistool. Extra vijlen aan de puco's heeft niet veel verschil opgeleverd.

Zou het leggen van balast een merkbare invloed hebben op het geluid? Of ligt toch het eerder aan de manier van vijlen of aan de vorm van de puntjes van de puco's?

Iemand een idee?

Groeten,
Johan

Peter

Volgens mij heeft het te maken met de ruwheid van de puntcontacten.
Als je goed naar de M?rklin puntjes kijk zal je zien dat die heel glad en licht afgerond zijn. Bij zelfgemaakte heb je een "ruwer" oppervlak bij het puntje, of je moet ze een voor een bijvijlen, en dat is een hels werkje. Alternatief bestaan er van verschillende merken puntkontakten in stukken van 1 meter. Deze worden eerst gelegd en daarna de rail er bovenop zodat de puntjes in de opening tussen de biels vallen.
Met vriendelijke groeten
Peter

erik de noorman

Joble, de rails moeten voorzien zijn van ballast en dan zijn ze geruisloos. De puko's moeten tot net boven de bielzen afgekort worden en moeten stevig in het ballastbed zitten. Als alles goed vastzit afschuren met grof schuurpapier tot ze rond zijn. Nu zouden ze moeten geruisloos zijn.

Erik

hobbyist

Die puntcontacten kun je toch ook kant en klaar kopen bij Conrad cat nr 210758-97

joble

Ondertussen zijn de puko's vervangen door nieuwe. In plaats van de draad af te knippenen te vijlen/schuren, wordt die juist boven de bielen in een zeer scherpe 180? bocht terug geplooid, hierdoor zijn er sowieso al geen scherpe punten meer. Maar hetzelfde geluid is nog hoorbaar.

Maar ik ben al blij te horen dat het bij Erik geruisloos werkt. Dan is het alvast mogelijk en zal het hoogstwaarschijnlijk inderdaad wel aan het ontbreken van de balast liggen.

Groeten,
Johan

erik de noorman

Het geluid heeft niks te maken met de vorm van de puntkontakten.
Ze moeten echt ingbed worden met ballast. Wanneer de puko's los zitten werken ze als een snaar. Als je op een snaar tokkelt trillen ze en geven ze een geluid weer dat nog eens versterkt wordt door een klankast.

Juiste werkwijze: de puko's plaatsen, dan ballasteren. Als alles goed uitgedroogt en muurvast zit, op de juiste lengte knippen. Dan even op schuren en klaar is cees.

Erik