Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Zelfbouw 3 rail

Gestart door erik de noorman, 04 mei 2008, 21:07:22 PM

erik de noorman


Analoog met het draadje dat Luc (Doomslu)heeft opgestart met het railsysteem dat we gebruiken op onze banen.

Indien voldoende interesse: hoe  2 railsporen ombouwen naar 3 rail (sporen + wissels) plaats ik hier uitleg + foto's.

Erik

doomslu

Erik, ik blijf bij 2-rail hoor ! [;)]
Ik vrees dat vele 3-rail rijders deze klus niet zullen aandurven.
Ik heb jouw baan al enkele keren in levende lijve gezien en het ziet er inderdaad geslaagd uit.[:p]

Begin misschien eens met te vertellen waarom je dit gedaan heb ? Met andere woorden : wat zijn de voordelen ? Op die manier krijg je misschien enkele ge?nteresseerden uit hun kot ?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

erik de noorman

Luc, dat 2 rail rijders weinig intresse zouden tonen had ik wel door.[;)]


Begin misschien eens met te vertellen waarom je dit gedaan heb ? Met andere woorden : wat zijn de voordelen ?
Ik
heb een k 3 rail baan maar beschik ook over een kleinere 2 rail Piko A baan.
Ik kon en kan nog altijd moeilijk beslissen.
En waarom?
Ik vind het Marklin systeem in zijn geheel knap maar duur.
En het 2 rail systeem is dan weer natuurgetrouwer .
Tja, het is wikken en wegen.
Groeten
Ludwig



Op die manier krijg je misschien enkele ge?nteresseerden uit hun kot ?
Enfin wie intresse heeft stuur mij maar een persoonlijke mail en je krijgt de hele uitleg met foto's. Op dit forum dus geen verdere uitleg [|)]






doomslu

Waarom niet op het forum, Erik ?
Misschien krijg je die twijfelaars wel over de streep ?
Ik meen jouw systeem te kennen en het is geniaal.

Ik zie al twee voordelen : je kan ofwel goedkoper railmateriaal gebruiken, ofwel mooier (slanker) materiaal gebruiken dan het gebruikelijke 3-rail.
Ik zie ook een mogelijk nadeel : werken die 3-rail wielstellen wel goed op 2-rail wissels ?

Vertel eens op, Erik. Wat zijn je bevindingen?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Een artikel in MSM is natuurlijk ook een mogelijkheid ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

erik de noorman

Waarom niet op het forum, Erik ?

Bij mijn weten had ik dit net even voorgesteld .

Ik meen jouw systeem te kennen en het is geniaal.

Het tegendeel het is niet geniaal maar het resultaat van logisch nadenken (hoe praktisch realisbaar) en kan iedereen.

Ik zie al twee voordelen : je kan ofwel goedkoper railmateriaal gebruiken, ofwel mooier (slanker) materiaal gebruiken dan het gebruikelijke 3-rail.

Geef jezelf het antwoord op je eerdere vraagstelling.

Ik zie ook een mogelijk nadeel : werken die 3-rail wielstellen wel goed op 2-rail wissels ?

Ja, heb ik al meerdere malen aangehaald in eerdere draadjes zelfs fine-scale wielen lopen over het gehele.


Een artikel in MSM is natuurlijk ook een mogelijkheid ...

Heeft men reeds 2 geleden op de redactie toegezonden gekregen.
Blijkbaar heb je voor publicatie haarscherpe foto's bij een stap voor stap reportagte nodig. Heb ik alle begrip voor.
Toch even een vb.:




Erik [:D]of [|)]

Gerolf

Is fotografie het probleem? Daar moet toch een mouw aan te passen zijn, denk ik ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

wisselstromer

laat maar komen erik[:)]
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Ludwig

Erik,
Ik ben inderdaad wel ge?nteresseerd hoe je dit karwei hebt aangepakt.
Als het kan met foto's en uitleg op het forum.
Vooral de wissels lijken mij niet zo simpel voor om te bouwen.
Al zou ik een artikel in ons magazine ook wel op prijs kunnen stellen.
Groeten
Ludwig

Edit,aha ben blijkbaar gepromoveerd tot Stationschef s? [:D]
Spijtig genoeg maak ik minder vlug promotie op mijn job [:o)]

Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

jacques timmermans

Beste Erik,

Het systeem van Puko?s (Punkkontakte) dat je toepast is al meerdere tientallen jaren bekend en met veel succes gepraktiseerd. De voordelen van een groot aanbod van verschillende en mooie slanke wissels en het niet meer afhankelijk zijn van het niet goedkope M?rklin railmateriaal spreken voor zich.

Echter over jouw citaat, dat je met fine scale wielstellen over het meest gangbaar tweerail H0 railmateriaal veilig kunt verkeren heb ik toch mijn twijfels. Bij mijn weten kan er met fine scale wielstellen enkel over de wissels uit het Tillig ?Elite Programm? en de code 75 ?Finescale? wissels van Peco zonder ongelukken gereden worden. Daarbij komt nog het feit, dat wisselstroom wielstellen gezien hun overgedimensioneerde wielstellen nooit door de fijne puntstukken die voor fine scale wielstellen noodzakelijk zijn zullen rijden; zelfs al stelt men de spoorbreedte juist op 14,5 mm in, zullen deze wielstellen door hun te brede wielflenzen in de puntstukken klemmen.

Jacques Timmermans

erik de noorman



Het systeem van Puko?s (Punkkontakte) dat je toepast is al meerdere tientallen jaren bekend en met veel succes gepraktiseerd. De voordelen van een groot aanbod van verschillende en mooie slanke wissels en het niet meer afhankelijk zijn van het niet goedkope M?rklin railmateriaal spreken voor zich.

Jacques bij mijn weten gebruikt er niemand kippendraad om puntkontakten te maken. Bij het commerciele systeem blijven de puntcontacten duidelijk zichtbaar. Bij het systeem dat ik toepas zijn ze praktisch niet meer zichtbaar.

Echter over jouw citaat, dat je met fine scale wielstellen over het meest gangbaar tweerail H0 railmateriaal veilig kunt verkeren heb ik toch mijn twijfels.

De inox rijtuigen van LS hebben Fine scala wielstellen en deze rijden
zonder problemen over mijn baan. Het is wel de bedoeling als je met fine scale wielassen wil rijden dat je dan  ook code 75 rails gebruikt.

Daarbij komt nog het feit, dat wisselstroom wielstellen gezien hun overgedimensioneerde wielstellen nooit door de fijne puntstukken die voor fine scale wielstellen noodzakelijk zijn zullen rijden; zelfs al stelt men de spoorbreedte juist op 14,5 mm in, zullen deze wielstellen door hun te brede wielflenzen in de puntstukken klemmen.

Ik heb toch nergens beweerd dat je met wisselstroomwielstellen probleemloos over tillig code 75 kan rijden.

Enfin de enige gelijkstroomwielassen die al eens problemen kunnen geven zijn deze van Piko maar deze zijn ook aan te passen.

Erik

eric

Nu je het zegt Erik.
Het is gepuntlast gaas bv. "Betafence Casanet"
Ik dacht eerst dat je zelf aan het solderen was gegaan maar op uw manier heb je op een paar seconden enkele meters.
Slim gezien.

bumper

Hallo Erik,

Gezien ik voor de helft van mijn baan m?rklin rails gebruik, ben ik ook zeer benieuwd naar uw oplossing. Als ik het goed voor heb is dit een ideale oplossing om passtukken te maken.

Groeten.
Ludo
 

jacques timmermans

Beste Erik,

Ik denk dat je via LS Models een verkeerde voorstelling van ?Fine Scale? wielstellen hebt gekregen. De wielstellen die op de site van LS Models aangehaald worden zijn: finecsale  assen, gebaseerd op de NEM 311.1 norm waarvan, ik citeer: loopvlakte  licht verbreedt om de rijeigenschappen op oude spoorsystemen  te garanderen.

Wielstellen, die volgens NEM 311.1 genormeerd zijn, hebben een loopvlakbreedte van 2,8 mm en een flenshoogte van 0,6 mm. Deze waarden komen trouwens volledig overeen met de RP-25 norm uit Amerika.
De ?Fine Scale? wielstellen die ik eerder aanhaalde, hebben een loopvlakbreedte van 2,2 mm en een flenshoogte van 0,6 mm. en kunnen enkel op Tillig ?Elite? en Peco code 75 wissels bedrijfszeker verkeren omdat bij alle andere wisselfabrikaten de groef in het puntstuk en langs de aanslagrail te breed is.
De profielhoogte van de verlegde rails heeft geen enkele invloed op de gehanteerde wielnorm. Zelfs wielstellen met een 2,2 mm breed loopvlak en een flenshoogte van 0,3 mm kunnen bedrijfszeker over code 100 wissels verkeren als het puntstuk en de aanslagrails hiervoor zijn uitgelegd.

Jacques Timmermans

doomslu

Beste Erik,

even wat uitleg. Toen ik schreef : "Ik zie ook een mogelijk nadeel : werken die 3-rail wielstellen wel goed op 2-rail wissels ?" bedoelde ik dat ik al gelezen heb dat 3-rail wielen het niet zo goed doen op 2-rail-wissels wegens hun afwijkende afmetingen. Mijn vrees is/was dus dat jouw M?rklin-materiaal gemakkelijk ontspoort op bvb een Roco, Fleischmann, Tillig ... wissel. Maar als je uit ervaring beweert dat het niet het geval is, geloof ik je graag. [;)]

Ik sluit me ook aan bij Gerolf : als het probleem de foto's is zullen we daar graag een mouw aan passen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *