Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Railsystemen - enqu

Gestart door doomslu, 04 mei 2008, 10:21:42 AM

freri205

Ik doe al 30 jaar modelspoor HO,heb het overgenomen van mijn vader (Roco/fleismann).Nu heb ik ongeveer 150 meter spoor liggen, analoog heb wel over gewogen om naar digitaal tegaan maar werdt me toch te duur .Het landschap bestaat uit bergen met de bietstalbr?ckke die in verwerkt is. Ook ik probeer alles zelf te maken seinpalen,bomen watervalen wallisser huisjes enz probeer wel wat foto's te versturen maar dat lukt me niet zo

Steven DH

Bij mij wordt het hoofdzakelijk Peco code 100 (schaal HO). Code 75 materiaal van dit merk was spijtig genoeg uitgesloten wegens de afwezigheid van flexspoor met betonnen bielzen.

Steven
Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door poco loco

Hoe verbind jij die drie verschillende spoorstaafhoogtes tot vloeiend verloop?
Ik verbind geen spoorstaven. Door de dwarsliggers af te schuren zorg ik ervoor dat de bovenkanten van de spoorstaven op dezelfde hoogte liggen. Daarna bevestig ik de raileinden zodanig dat ze recht tegenover elkaar liggen. Railverbinders gebruik ik niet. Is ook niet nodig. Elk stukje spoorstaaf, hoe kort ook, krijgt zijn eigen voedingsaansluiting.

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door poco loco

Hoe verbind jij die drie verschillende spoorstaafhoogtes tot vloeiend verloop?
Ik verbind geen spoorstaven. Door de dwarsliggers af te schuren zorg ik ervoor dat de bovenkanten van de spoorstaven op dezelfde hoogte liggen. Daarna bevestig ik de raileinden zodanig dat ze recht tegenover elkaar liggen. Railverbinders gebruik ik niet. Is ook niet nodig. Elk stukje spoorstaaf, hoe kort ook, krijgt zijn eigen voedingsaansluiting.




Heb je de linker en rechter spoorstaaf ongelijk laten verspringen? zoals bij het grote voorbeeld?

(Dus verlenging van linker spoorstaaf vindt plaats bij een andere dwarsligger dan de verlenging van de rechterspoorstaaf)


Groet,  
Jean




Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jean

Heb je de linker en rechter spoorstaaf ongelijk laten verspringen? zoals bij het grote voorbeeld?
Niet altijd, want in Nederland gebeurt dat in het echt ook maar zelden. Meestal liggen de lassen recht tegenover elkaar.

Jean

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jean

Heb je de linker en rechter spoorstaaf ongelijk laten verspringen? zoals bij het grote voorbeeld?
Niet altijd, want in Nederland gebeurt dat in het echt ook maar zelden. Meestal liggen de lassen recht tegenover elkaar.




Weet je dat wel zeker?
Voor zover mij in stationsgebieden is opgevallen, liggen de lassen van beide staven juist heel weinig (exact) tegenover elkaar. Althans, dat is wat is blijven hangen. Ik heb niet langs het spoor staan turven.[8D]
Zodra ik weer in de buurt van de sporen ben, zal ik er nog eens speciaal op letten.

Groeten,
Jean

loebaske

De meerdere die reageerden op de enqu?te zijn code 100 liefhebbers, maar het zal binnenkort moeilijk worden om Roco code rails aan te schaffen, want de produktie is stopgezet [:(][:(]
Enne Luc, heb je een overzicht kunnen maken over de enqu?te [?]

doomslu

citaat:
Geplaatst door loebaske

...
Enne Luc, heb je een overzicht kunnen maken over de enqu?te [?]

Er komt wel iets... over enkele maanden. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Je bent nog aan het ei aan het uitbroeden [:D][:D][:D]

n/a

Beste Luc,

gevraagd wat ik zoal gebruik: fleischmann profirails HO, uitstekend werkende wissels (analoog dan). digitaal met twin center = ongeveer intellibox maar daarmee nog worstelend. De 8 locs die ik heb rijden er prachtig digitaal op. Niet te verbouwen locs heb ik weggedaan.

Materiaal van Gutzold (prima!), fleischmann, wagons van marklin en pico (uitstekend) en fleischmann (te duur maar goed rijdend) en roco (minder goed gedetailleerd en soms niet goed rijdend). Lima weggedaan, engels materiaal hornby ook, koppelingen en niet goed rijden.



Standaard koppeling is nog steeds een hele studie en nog altijd niet besloten, marklin koppelingen nog voorkeur.

Hoop dat dit voldoende antwoord geeft.
Willem

ysbeer

citaat:
Geplaatst door willem koot


en roco (minder goed gedetailleerd en soms niet goed rijdend
Standaard koppeling is nog steeds een hele studie en nog altijd niet besloten, marklin koppelingen nog voorkeur.

Willem


Waar haal je dat vandaan,de detaillering van roco is zeker niet slechter dan van fleischman.
En in de tijd dat fleischman nog met zijn beruchte rondmotor reed,had roco al een vliegwiel en 5 polig anker.
Trouwens zelfs nu heeft veel fleischmanmateriaal een lelijk gat in het front voor de koppeling en geen kolbenstangen ,geen imitatie koppeling,geen remslangen,zelfs de laatste lok heeft weer een vreemde piel onder de ketel voor de bevestiging.
Roco is een stuk goedkoperen heeft ook zijn nadelen (b.v de zelfmontage en het snelle verlies van onderdelen,maar wat maatvoering en detail betreft staan ze al jaren heel hoog
Voor de rest heb je wel gelijk,maar vergeet brawa niet.
Tenzij je marklin kortkoppeling bedoeld zie ik niks in marklin koppelingen
wim

n/a

Hallo, ik ben nieuw hier en ben aan het verzamelen van m rails begonnen
Omdat ik een erg grote baan wil gaan maken en dit om de kosten te drukken (1,1 km aan m rails en ongeveer 120 wissels)
C rails (ongeveer een 120 mtr 53 wissels en twee draai schijven alles digitaal een weinig k rails (ongeveer een 20 mtr en 9 wissels ) dus aan rails meer dan genoeg ik heb ervoor gekozen om stoom en diesel te gebruiken omdat bovenleidingen niet te doen en is zeker niet te betalen op deze lengte ook al heb ik hier een heel groot aantal van liggen uit een erfenis met een aantal analoog en digitale treinen
Verder een 36 stoom treinen analoog en digitaal marklin en een 300 tal wagons van diverse merken
Ook een 60 tal fleischmann e.a. merken treinen 2 rail waarvan bijna alles analoog is maar weet niet of ik die beter kan verkopen of ombouwen want deze zijn echt in nieuwstaat en veel hebben nog nooit gereden en zitten nog in originele verpakking uit de jaren 70 en 80
Verder ga ik alles digitaal maken en via het centraal station besturen want die heb ik al maar weet niet of dit samen gaat met een besturing op de computer

Groetjes Stoom

Geert SBB 460

citaat:
Geplaatst door stoom

Hallo, ik ben nieuw hier en ben aan het verzamelen van m rails begonnen
Omdat ik een erg grote baan wil gaan maken en dit om de kosten te drukken (1,1 km aan m rails en ongeveer 120 wissels)
C rails (ongeveer een 120 mtr 53 wissels en twee draai schijven alles digitaal een weinig k rails (ongeveer een 20 mtr en 9 wissels ) dus aan rails meer dan genoeg ik heb ervoor gekozen om stoom en diesel te gebruiken omdat bovenleidingen niet te doen en is zeker niet te betalen op deze lengte ook al heb ik hier een heel groot aantal van liggen uit een erfenis met een aantal analoog en digitale treinen
Verder een 36 stoom treinen analoog en digitaal marklin en een 300 tal wagons van diverse merken
Ook een 60 tal fleischmann e.a. merken treinen 2 rail waarvan bijna alles analoog is maar weet niet of ik die beter kan verkopen of ombouwen want deze zijn echt in nieuwstaat en veel hebben nog nooit gereden en zitten nog in originele verpakking uit de jaren 70 en 80
Verder ga ik alles digitaal maken en via het centraal station besturen want die heb ik al maar weet niet of dit samen gaat met een besturing op de computer

Groetjes Stoom


Amai,dat zijn nog eens cijfers. Heb je al een baan of een plan en de ruimte? Als ik je 1 tip mag geven: als het even mogelijk is gebruik je m-rails voor een verdekt schaduwstation en je c of k rails voor het zichtbare gedeelte. Wel jammer dat je zoveel lok's hebt op 2-rail
die in eerste instantie niet bruikbaar zijn op M?rklin. Inventariseer ze eens en neus wat rond op de verschillende veilingsites. Sommige zullen best aardig wat opbrengen. Het central station II van M?rklin is in feite al een computer op zich. Hier op het forum zullen wel personen zijn die je kunnen vertellen of dit combineerbaar is met een pc. Veel plezier met je hobby.
Groeten, Geert.

Mattias

Ik zou op m'n modelbaan (die net van start is gegaan), gaan werken met:
Op het zichtbare gedeelte: Tillig HO-Elite
Op het onzichtbare gedeelte: 'restjes' peco-rails

Over het rijsysteem hebben we het nog niet gehad. Het zal waarschijnlijk weer Digital Plus van Lenz worden.

M.
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

edwintje

Beste Luc[;)][;)]

Wij hebben nog geen modelspoorbaan,maar we hebben beslist om 2-rail te rijden met profi-rails van fleischman,digitaal met twin-centre.
Onze baan zal zich situeren in periode V en periode III.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[;)]